Czyszczenie i oliwienie filtrów powietrza.

Forum o kwestiach technicznych związanych z lataniem.
Awatar użytkownika
Ryszard Lewandowski
Site Admin
Posty: 575
Rejestracja: czw lip 20, 2017 7:27 am
Lokalizacja: Warszawa, EPNC
Kontakt:

Czyszczenie i oliwienie filtrów powietrza.

Post autor: Ryszard Lewandowski »

Czynność prosta i zapewne każdy z nas ją wielokrotnie wykonywał. Osobiście robię to średnio dwa razy w sezonie i zawsze zaskakuje mnie różnica w temperaturach gazów wylotowych po czyszczeniu. Widać, że brudny filtr daje sporo mniej powietrza.

Najważniejsze informacje, które padają w filmie na temat czyszczenia:
  • Filtr po spryskaniu rozpuszczalnikiem zostawiamy na 10 minut ale nie na dlużej. Nie pozwalamy żeby filtr po nasączeniu rozpuszczalnikiem wysechł (nie kładziemy na słońcu).
  • Filtr spłukujemy wodą wlewając ją wyłącznie do środka filtra. Zawsze od strony gaźników tak, żeby bród był wypłukiwany na zewnątrz.
  • Po wypłukaniu zostawiamy filtr do naturalnego wyschnięcia. Nie używamy suszarek, słońca itd.
  • Olejowanie (sprayem) robimy z odległości 5 cm - jednokrotnie. Poprawiamy jedynie miejsca gdzie widzimy, że olej nie dotarł (pozostają jasne, a nie czerwone).
Ryszard Lewandowski
Pilot motolotniowy, samolotów ultralekkich.
Mechanik Poświadczenia Obsługi Statków Powietrznych - TM(PHG), TM(A).

SP-MIAU
Jazz, R912, Stratus-P17
Awatar użytkownika
Piotr Boruszewski
Posty: 42
Rejestracja: pn gru 26, 2022 5:55 pm

Re: Czyszczenie i oliwienie filtrów powietrza.

Post autor: Piotr Boruszewski »

Filmik już nie działa ale wszystko jasno opisane - dzięki. Czy po czyszczeniu filtrów jest potrzeba regulacji lub synchronizacji gaźników?
pozdrawiam
Piotr
SP-MZAB
Echo Plus, R912, Stratus P15S, EPLS
Awatar użytkownika
Ryszard Lewandowski
Site Admin
Posty: 575
Rejestracja: czw lip 20, 2017 7:27 am
Lokalizacja: Warszawa, EPNC
Kontakt:

Re: Czyszczenie i oliwienie filtrów powietrza.

Post autor: Ryszard Lewandowski »

Jeżeli inicjalnie synchronizacja była robiona na czystym filtrze powietrza - nie powinno mieć to wpływu. U mnie i wielu innych kolegów - generalnie te czynności są zbieżne - to znaczy mniej więcej w tym samym czasie mam około 100h i wtedy zawsze robię synchro i jednocześnie myję filtry. Praktycznie jeżeli po max 100h nie zrobię synchro - kara przychodzi po 10-20h max i silnik "telepie" na jałowych obrotach.

U mnie często jeżeli dużo latam latem :) - czyli prawie zawsze - to na naszym otoczonym przez zboża lotnisku - filtry muszę czyścić co 50h. Nie pamiętam, żebym musiał potem robić synchro - raczej nie.
Ryszard Lewandowski
Pilot motolotniowy, samolotów ultralekkich.
Mechanik Poświadczenia Obsługi Statków Powietrznych - TM(PHG), TM(A).

SP-MIAU
Jazz, R912, Stratus-P17
Awatar użytkownika
Piotr Boruszewski
Posty: 42
Rejestracja: pn gru 26, 2022 5:55 pm

Re: Czyszczenie i oliwienie filtrów powietrza.

Post autor: Piotr Boruszewski »

Dziękuję. Wyczyściłem filtry po 80 godzinach i żałuję, że nie prędzej. Zdecydowana poprawa kultury pracy na obrotach jałowych.
pozdrawiam
Piotr
SP-MZAB
Echo Plus, R912, Stratus P15S, EPLS
ODPOWIEDZ