Strona 1 z 1
Trymer, smarowanie rury kilowej
: pt lis 08, 2024 8:46 pm
autor: Piotr Boruszewski
Cześć. Chciałem zapytać o sprawdzone rozwiązania smarowania rury kilowej aby umożliwić małe opory podczas pracy trymera. Czego używacie i czy wogóle czegoś używacie bo też spotkałem się z tym, że piloci na zapiaszczonych lotniskach wolą nie smarować.
Re: Trymer, smarowanie rury kilowej
: pn lis 11, 2024 7:22 pm
autor: Robert Olszak
Ja u siebie smarowałem smarem silikonowym i po pewnym czasie zrozumiałem, że to był błąd.
Po tym jak na tej posmarowanej powierzchni osadził się kurz, trymer ledwo miał siłę pracować. Nawet parę razy wybiło bezpiecznik z powodu nadmiernego oporu.
Finalnie wszystko dokładnie wyczyściłem do suchego i nie używam na kilu żadnych smarowideł.
Re: Trymer, smarowanie rury kilowej
: wt lis 12, 2024 10:06 am
autor: Ryszard Lewandowski
Mam wrażenie, że to trochę temat bardziej filozoficzny niż techniczny

.
W trakcie wielu lat latania przetestowałem chyba wszystkie możliwe wersje (smarowideł jak i ich braku). Według mnie dużo zależy od tego jak i gdzie używa się skrzydła. Ja osobiście stosuję zalecenia, które są wyspecyfikowane w dokumentacji skrzydeł P&M Aviation - i tak robi większość pilotów w UK.
Kostkę (nie rurę kilową) - w trakcie montażu skrzydła smaruje niewielką ilością wazeliny technicznej (P&M dopuszcza też silikon). Całą powierzchnię ale bardzo symboliczną ilością. W UK zalecają to smarowanie częściej - nie tylko przy montaży skrzydła. Co ciekawe ich instrukcje mówią też o smarowaniu śrub węzła - żeby przeciwdziałać korozji ("smarem ogólnego przeznaczenia").