Drodzy, szybkimi krokami zbliża się dzień 14.06.2023. Co się tego dnia zadzieje? Poniżej fragment tekstu ze strony ULC, wyjaśniający kwestię aktualizacji wpisów w ewidencji statków powietrznych i związanych z tym kwestiami zdatności do lotów. Link do tekstu: https://www.ulc.gov.pl/pl/czesto-zadawa ... wietrznych
[...]
Przypominamy, że 14.06.2023 r. upływa 5-letni termin na złożenie aktualizacji danych zawartych w ewidencji statków powietrznych (liczony od 30.05.2018 r.), o którym mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 33 ust. 2 i 4 ustawy - Prawo lotnicze (tzw. rozporządzenie wyłączające).
Niezłożenie zgłoszenia aktualizacji danych w terminie, o którym wyżej, będzie skutkować wykreśleniem urządzenia latającego z ewidencji statków powietrznych przez Prezesa Urzędu, co spowoduje, że wpisy do ewidencji dokonane przed 30.05.2018 r. dotyczące statków powietrznych kategorii K4, K5, K6A, K6H i K6R, które zachowały ważność na mocy przepisów rozporządzenia w sprawie klasyfikacji, które weszły w życie z dniem 29.09.2022 r., utracą ważność.
[...]
Dlatego koniecznie sprawdźcie czy Wasz statek powietrzny wymaga takiej aktualizacji - czyli sprawdźcie czy macie wpisaną kategorię K4. Kwalifikowana.
Uwaga! Wpis K4 w Książce Urządzenia Latającego absolutnie NIC NIE ZNACZY. W ręku miałem już trzy książki z wpisanym K4, ale po sprawdzeniu w ewidencji okazywało się, że tam takiej aktualizacji nie ma! Niestety wpis dokonany przez mechanika poświadczenia może być tu mylący/błędny! Dlatego jedynie dokument Świadectwo Ewidencji z wpisanym K4. Kwalifikowana jest tu właściwym potwierdzeniem.
To świadectwo powinno zostać zaktualizowane.
Natomiast to ŚE jest aktualne - zgodne z nową klasyfikacją.
Jak dokonać aktualizacji?
Należy ze strony ULC pobrać wniosek o aktualizację danych (ten sam wniosek jest wykorzystywany przy pierwszej rejestracji). Link do wniosku: https://www.ulc.gov.pl/_download/ltt/Re ... dencja.pdf . Następnie:
- Na pierwszej stronie wypełniamy tylko dane wnioskującego.
- Na stronie trzeciej zaznaczamy kwadracik przy tekście: Dokonanie zmiany danych wpisanych do ewidencji statków powietrznych dotyczących urządzenia latającego
- Poniżej wypełniamy dane dotyczące statku powietrznego (typ/model/seria, numer seryjny, znaki)
- Poniżej zaznaczamy ostatni kwadracik Inne na stronie 3 i wpisujemy: Zmiana kategorii i podkategorii na: K4. Kwalifikowana, UL-PHG Motolotnia. Uwaga! Dla innych podkategorii (samoloty, wiatrakowiec...) wpisujemy odpowiednią. Ich oznaczenia można znaleźć na stronie 2 tego formularza.
Po wypełnieniu formularza przelewamy na konto ULC opłatę lotniczą w kwocie 39 zł, z treścią przelewu: "Tab. nr 1, pkt. 3.2, poz. 4, Aktualizacja Świadectwa Ewidencji dla SP-????". Oczywiście SP-???? zamieńcie na swoje znaki

Numer konta bankowego znajdziecie na stronie: https://www.ulc.gov.pl/pl/oplaty-lotnic ... y-lotnicze
Wypełniony wniosek i potwierdzenie opłaty dostarczamy do ULC dowolną metodą (osobiście, listownie, via ePUAP). Kilka uwag:
- Jeżeli wniosek złożycie via ePUAP - ta samą drogą otrzymacie nowe świadectwo. Czyli będzie to dokument PDF podpisany elektronicznie (bez efektownej, wielkiej, czerwonej pieczęci).
- Jeżeli nowe świadectwo chcecie odebrać osobiście - na górze pierwszej stronie napiszcie: "Odbiór osobisty, telefon ??? ??? ???". Dzięki temu szybciej dostaniecie informację o gotowym do odbioru świadectwie.
