Motolotnia - Kwalifikacje
-
- Posty: 3
- Rejestracja: ndz mar 03, 2019 12:33 pm
Motolotnia - Kwalifikacje
Witam
W Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 26.04.2018 zmieniające rozporządzenie w sprawie wyłączenia zastosowania niektórych przepisów ustawy Prawo Lotnicze do niektórych rodzajów statków powietrznych oraz określenia warunków i wymagań dotyczących używania tych statków, jest taki zapis
"Urządzenia latające kategorii niekwalifikowanej podkategorii UL–70 i UL–115 mogą być pilotowane
przez pilota posiadającego świadectwo kwalifikacji, licencję pilota lub zaświadczenie z ośrodka szkolenia lotniczego albo podmiotu szkolącego o zaliczeniu z wynikiem pozytywnym szkolenia teoretycznego oraz egzaminu
teoretycznego, co najmniej w zakresie prawa lotniczego, korzystania z przestrzeni powietrznej, przepisów ruchu
lotniczego, pierwszeństwa drogi oraz przepisów niniejszego rozporządzenia, w szczególności w zakresie wykonywania lotów.”
Zatem czy można latać motolotnią tylko po szkoleniu teoretycznym i zdaniu egzaminu teoretycznego ?
W Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 26.04.2018 zmieniające rozporządzenie w sprawie wyłączenia zastosowania niektórych przepisów ustawy Prawo Lotnicze do niektórych rodzajów statków powietrznych oraz określenia warunków i wymagań dotyczących używania tych statków, jest taki zapis
"Urządzenia latające kategorii niekwalifikowanej podkategorii UL–70 i UL–115 mogą być pilotowane
przez pilota posiadającego świadectwo kwalifikacji, licencję pilota lub zaświadczenie z ośrodka szkolenia lotniczego albo podmiotu szkolącego o zaliczeniu z wynikiem pozytywnym szkolenia teoretycznego oraz egzaminu
teoretycznego, co najmniej w zakresie prawa lotniczego, korzystania z przestrzeni powietrznej, przepisów ruchu
lotniczego, pierwszeństwa drogi oraz przepisów niniejszego rozporządzenia, w szczególności w zakresie wykonywania lotów.”
Zatem czy można latać motolotnią tylko po szkoleniu teoretycznym i zdaniu egzaminu teoretycznego ?
- Ryszard Lewandowski
- Site Admin
- Posty: 575
- Rejestracja: czw lip 20, 2017 7:27 am
- Lokalizacja: Warszawa, EPNC
- Kontakt:
Re: Motolotnia - Kwalifikacje
Wygląda na to, że tak. To i tak więcej niż np. w UK dla subkategorii 75 (bo nie 115! ta kategoria to w UK tzw. SSDR i wymaga normalnego szkolenia). Tam formalnie nie musisz odbywać żadnego szkolenia - chociaż BMAA zaleca odbycie takiego szkolenia w okrojonej formie. Rozmawiałem w ubiegłym roku z jednym z producentów (Ben Asham) i oni przyjęli taką formę, że nie sprzedają sprzętu komuś bez przeszkolenia, a w cenie zakupu sprzętu je oferują.
https://www.bmaa.org/information-librar ... g-aircraft
https://www.bmaa.org/information-librar ... g-aircraft
Ryszard Lewandowski
Pilot motolotniowy, samolotów ultralekkich.
Mechanik Poświadczenia Obsługi Statków Powietrznych - TM(PHG), TM(A).
SP-MIAU
Jazz, R912, Stratus-P17
Pilot motolotniowy, samolotów ultralekkich.
Mechanik Poświadczenia Obsługi Statków Powietrznych - TM(PHG), TM(A).
SP-MIAU
Jazz, R912, Stratus-P17
- Marek Siekirka
- Posty: 47
- Rejestracja: ndz lip 23, 2017 1:06 pm
- Lokalizacja: Ostrów Wlkp.
- Kontakt:
Re: Motolotnia - Kwalifikacje
To nie tak, że wsiadasz w motkę i lecisz.
To musi być motolotnia 1 osobowa, rozwijająca max 102 km/h, masa pustej max 115 kg, o odpowiednim obciążeniu skrzydła (w przepisach jest to konkretnie określone), o pojemności zbiornika max 20 litrów i jeszcze kilka ograniczeń. Nie możesz latać (nawet startować i lądować) w terenie zabudowanym, czy zamieszkanym (nie pamiętam szczegółów). Jest kilka ograniczeń. Aha, i jeszcze jeden absurdalny przepis. Masa MTOW nie więcej, niż 200 kg.
O ile w przypadku motolotni (z lekkim silnikiem 1 cylindrowym) jest to jeszcze jakoś realnie do wykonania, tak samolot lub wiatrakowiec mieszczący się w 200 kg z pilotem i paliwem...trudne, na granicy niewykonalności.
Słowem - przepis dla anorektyków.
To musi być motolotnia 1 osobowa, rozwijająca max 102 km/h, masa pustej max 115 kg, o odpowiednim obciążeniu skrzydła (w przepisach jest to konkretnie określone), o pojemności zbiornika max 20 litrów i jeszcze kilka ograniczeń. Nie możesz latać (nawet startować i lądować) w terenie zabudowanym, czy zamieszkanym (nie pamiętam szczegółów). Jest kilka ograniczeń. Aha, i jeszcze jeden absurdalny przepis. Masa MTOW nie więcej, niż 200 kg.
O ile w przypadku motolotni (z lekkim silnikiem 1 cylindrowym) jest to jeszcze jakoś realnie do wykonania, tak samolot lub wiatrakowiec mieszczący się w 200 kg z pilotem i paliwem...trudne, na granicy niewykonalności.
Słowem - przepis dla anorektyków.
-
- Posty: 3
- Rejestracja: ndz mar 03, 2019 12:33 pm
Re: Motolotnia - Kwalifikacje
Zatem gdzie zdobyc takie zaswiadczenie? 
Z uwagi na fakt ze dla szkół jest to swego rodzaju noz w plecy. Kiedys kursant musial zostawic 10 tys a teraz zaplaci 1/10 tej kwoty i w teorii może latac.
Z uwagi na fakt ze dla szkół jest to swego rodzaju noz w plecy. Kiedys kursant musial zostawic 10 tys a teraz zaplaci 1/10 tej kwoty i w teorii może latac.
- Ryszard Lewandowski
- Site Admin
- Posty: 575
- Rejestracja: czw lip 20, 2017 7:27 am
- Lokalizacja: Warszawa, EPNC
- Kontakt:
Re: Motolotnia - Kwalifikacje
Uderz bezpośrednio do szkół. Nie wchodząć w szczegóły wiem na pewno, że co najmniej nie wszystkie szkoły tak podchodzą do sprawy. Często idą na rękę... Wprawdzie moje obserwacje dotyczą innych kwestii związanych z uprawnieniami ale nie jest tu tak źle.sportingkamil pisze: ↑ndz mar 03, 2019 11:21 pm Zatem gdzie zdobyc takie zaswiadczenie?
Z uwagi na fakt ze dla szkół jest to swego rodzaju noz w plecy. Kiedys kursant musial zostawic 10 tys a teraz zaplaci 1/10 tej kwoty i w teorii może latac.
Patrząc jednak z innej strony - szczerze mówiąc - będąc na miejscu szkoły (czy instruktora w szkole) - chyba ręka by mi się zawahała zanim bym coś takiego podpisał/wydał. W końcu ktoś może zacząć latać i zrobić co najmniej sobie - sporą krzywdę. Hm, a może po prostu mam do ludzi za mało zaufania - a przecież powinniśmy zakładać, że nikt nie będzie chciał sobie zrobić krzywdę na własne życzenie i raczej zrobi jakiś trening praktyczny zanim...
Kurcze, dobrze, że nie staję przed takim dylematem

Ryszard Lewandowski
Pilot motolotniowy, samolotów ultralekkich.
Mechanik Poświadczenia Obsługi Statków Powietrznych - TM(PHG), TM(A).
SP-MIAU
Jazz, R912, Stratus-P17
Pilot motolotniowy, samolotów ultralekkich.
Mechanik Poświadczenia Obsługi Statków Powietrznych - TM(PHG), TM(A).
SP-MIAU
Jazz, R912, Stratus-P17
- Ryszard Lewandowski
- Site Admin
- Posty: 575
- Rejestracja: czw lip 20, 2017 7:27 am
- Lokalizacja: Warszawa, EPNC
- Kontakt:
Re: Motolotnia - Kwalifikacje
Marek, dokładnie takie zdanie usłyszałem od jednego z pilotów motolotniowych w UK kiedy rozmawialiśmy na temat nowych przepisów


Nie mniej w UK subclass-70 cieszy się ogromną popularnością. Producenci stanęli na wysokości zadania i produkuja już kilka modeli motolotni w tej kategorii. Do wyboru różne wózki, różne silniki, wachlarz skrzydeł. Osobiście siedziałem (nie latałem) w wózku PeeBee. Szczerze mówiąc - miałem opory żeby zasiąść, bo jak zobaczyłem ażurową ramę z ogromnymi otworami oraz kółka - bardzo podobne do tych, które miałem w wózku jakim woziłem moje córki - to zastanawiałem się czy na pewno go nie zniszczę.
Z drugiej strony - jak patrzę na to co Ben w tym sprzęcie robi i jak lata... to może być ciekawy pomysł. Według mnie - bliżej lotni niż motolotni.
Ryszard Lewandowski
Pilot motolotniowy, samolotów ultralekkich.
Mechanik Poświadczenia Obsługi Statków Powietrznych - TM(PHG), TM(A).
SP-MIAU
Jazz, R912, Stratus-P17
Pilot motolotniowy, samolotów ultralekkich.
Mechanik Poświadczenia Obsługi Statków Powietrznych - TM(PHG), TM(A).
SP-MIAU
Jazz, R912, Stratus-P17
-
- Posty: 3
- Rejestracja: ndz mar 03, 2019 12:33 pm
Re: Motolotnia - Kwalifikacje
Czy w Polsce jest ktos kto zajmuje sie budowa motolotni na wzór EuroSnake czy tez wspomniangeo PaeBee? Chodzi mi o cos co na zachdzie jest okreslane jako nanolight trike.
- Ryszard Lewandowski
- Site Admin
- Posty: 575
- Rejestracja: czw lip 20, 2017 7:27 am
- Lokalizacja: Warszawa, EPNC
- Kontakt:
Re: Motolotnia - Kwalifikacje
Według mnie - nie. Najbliżej masz ANT Aerosa - wózek, który zbiera doskonałe recenzje.sportingkamil pisze: ↑wt mar 05, 2019 11:17 am Czy w Polsce jest ktos kto zajmuje sie budowa motolotni na wzór EuroSnake czy tez wspomniangeo PaeBee? Chodzi mi o cos co na zachdzie jest okreslane jako nanolight trike.
Ryszard Lewandowski
Pilot motolotniowy, samolotów ultralekkich.
Mechanik Poświadczenia Obsługi Statków Powietrznych - TM(PHG), TM(A).
SP-MIAU
Jazz, R912, Stratus-P17
Pilot motolotniowy, samolotów ultralekkich.
Mechanik Poświadczenia Obsługi Statków Powietrznych - TM(PHG), TM(A).
SP-MIAU
Jazz, R912, Stratus-P17
- Marek Siekirka
- Posty: 47
- Rejestracja: ndz lip 23, 2017 1:06 pm
- Lokalizacja: Ostrów Wlkp.
- Kontakt:
Re: Motolotnia - Kwalifikacje
A monotrike?
https://youtu.be/o6YFHejAVcI
https://youtu.be/-xcbziuuD08
https://youtu.be/RjJNm1NhuDE
Nic o tym nie wiem, poza tym, co widać w filmikach.
Na pewno jest to lekkie.
https://youtu.be/o6YFHejAVcI
https://youtu.be/-xcbziuuD08
https://youtu.be/RjJNm1NhuDE
Nic o tym nie wiem, poza tym, co widać w filmikach.
Na pewno jest to lekkie.
- Ryszard Lewandowski
- Site Admin
- Posty: 575
- Rejestracja: czw lip 20, 2017 7:27 am
- Lokalizacja: Warszawa, EPNC
- Kontakt:
Re: Motolotnia - Kwalifikacje
Nie jestem pewien ale o ile pamiętam to Monotrike to jak na razie konstrukcja amatorska. Wygląda świetnie i zapewne nie ustępuje jakością urządzeniom fabrycznym. To chyba nawet produkt wytworzony właśnie w naszym pięknym kraju. Jakiś czas temu był taki zestaw do sprzedania - nie wiem z jakim skutkiem.
P.S. Marku, możesz osadzać filmy z YT bezpośrednio w postach. Wystarczy w znacznikach zostawiać sam identyfikator filmu (bez ścieżki). Pozwoliłem sobie przeedytować Twoje posty.
Może to wyglądać na przykład tak:
P.S. Marku, możesz osadzać filmy z YT bezpośrednio w postach. Wystarczy w znacznikach zostawiać sam identyfikator filmu (bez ścieżki). Pozwoliłem sobie przeedytować Twoje posty.
Kod: Zaznacz cały
[youtube]TU_SAM_IDENTYFIKATOR_FILMU[/youtube]
Kod: Zaznacz cały
[youtube]o6YFHejAVcI[/youtube]
Ryszard Lewandowski
Pilot motolotniowy, samolotów ultralekkich.
Mechanik Poświadczenia Obsługi Statków Powietrznych - TM(PHG), TM(A).
SP-MIAU
Jazz, R912, Stratus-P17
Pilot motolotniowy, samolotów ultralekkich.
Mechanik Poświadczenia Obsługi Statków Powietrznych - TM(PHG), TM(A).
SP-MIAU
Jazz, R912, Stratus-P17