Hello,
Sie zastanawiam bo duzo latam. Glownie w ciagu dnia jak wiekszosc ludzi pracuje - nie ma mnie zwykle na lotnisku jak wiekszosc lataczy przyjezdza wiec sie ewentualnie mijamy... - wiec zbieram opinie i jakies zestawienie.
Mam mozliwosc kupienia BRS-a juz po resursie(w tym roku minal - mialem kupic ale musialem wyjechac do pracy ) i teraz sie zastanawiam czy warto ? Czy kupic nowy?
Ilu w Pl lata z zapasem? (abstrachujac od kwesti finansowej - gdybys mial/a pieniadze to wyposazylbys motolotnie w system ratunkowy?
Pozdrawiam,
Pirat
BRS
- Ryszard Lewandowski
- Site Admin
- Posty: 575
- Rejestracja: czw lip 20, 2017 7:27 am
- Lokalizacja: Warszawa, EPNC
- Kontakt:
Re: BRS
To jedno z pytań, na które nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Co do sensowności samego zakupu - sprawdź jaki koszt poniesiesz za przegląd/przewinięcie - bo bez tego raczej cała zabawa nie ma sensu i wtedy będziesz mógł zdecydować.
Co do samej kwestii czy system zabudowywać czy nie to już bardzo indywidualna kwestia. Na motolotniach - z tego co zauważyłem - BRSy są montowane niezbyt często. W samolotach (ULM) zdecydowanie częściej. Pamiętaj, że BRSa możesz użyć w określonych warunkach. Musisz mieć odpowiednią wysokość, silnik musi być wyłączony, itd. BRS nie jest sposobem na lądowanie np. w sytuacji odcięcia silnika. BRSa użyjesz właściwie w przypadku uszkodzenia struktury skrzydła czy wybudowania silnika (tu jest ryzyko, że wybudowanie silnika może uszkodzić sam BRS). Chociaż w UK był przypadek użycia BRSa w sytacji kiedy pilot wpakował się w chmury i bał się, że nie będzie w stanie z tego wyjść. Sprzęt mocno zniszczony ale pilot wyszedł cało z lekkimi siniakami (miałem nawet okazję z nim kiedyś o tym rozmawiać - uważał - chyba nie bez racji, że to była dobra decyzja. Inną kwestią pozostaje sprawa - dlaczego się tam znalazł...).
To co można powiedzieć ze 100% pewnością - jeżeli zdecydujesz się na zabudowę - zrób to w przemyślany sposób - najlepiej przy pomocy profesjonalistów. To nie jest banalna kwestia i znanych jest wiele błędów montażowych zarówno w motolotniach jak i samolotach ultralekkich, które powodowały, że BRS nie spełniał swojej funkcji...
Zapewne Ci nie za bardzo pomogłem ale to właśnie taka kwestia, gdzie ilu pilotów - tyle opinii...
Co do samej kwestii czy system zabudowywać czy nie to już bardzo indywidualna kwestia. Na motolotniach - z tego co zauważyłem - BRSy są montowane niezbyt często. W samolotach (ULM) zdecydowanie częściej. Pamiętaj, że BRSa możesz użyć w określonych warunkach. Musisz mieć odpowiednią wysokość, silnik musi być wyłączony, itd. BRS nie jest sposobem na lądowanie np. w sytuacji odcięcia silnika. BRSa użyjesz właściwie w przypadku uszkodzenia struktury skrzydła czy wybudowania silnika (tu jest ryzyko, że wybudowanie silnika może uszkodzić sam BRS). Chociaż w UK był przypadek użycia BRSa w sytacji kiedy pilot wpakował się w chmury i bał się, że nie będzie w stanie z tego wyjść. Sprzęt mocno zniszczony ale pilot wyszedł cało z lekkimi siniakami (miałem nawet okazję z nim kiedyś o tym rozmawiać - uważał - chyba nie bez racji, że to była dobra decyzja. Inną kwestią pozostaje sprawa - dlaczego się tam znalazł...).
To co można powiedzieć ze 100% pewnością - jeżeli zdecydujesz się na zabudowę - zrób to w przemyślany sposób - najlepiej przy pomocy profesjonalistów. To nie jest banalna kwestia i znanych jest wiele błędów montażowych zarówno w motolotniach jak i samolotach ultralekkich, które powodowały, że BRS nie spełniał swojej funkcji...
Zapewne Ci nie za bardzo pomogłem ale to właśnie taka kwestia, gdzie ilu pilotów - tyle opinii...
Ryszard Lewandowski
Pilot motolotniowy, samolotów ultralekkich.
Mechanik Poświadczenia Obsługi Statków Powietrznych - TM(PHG), TM(A).
SP-MIAU
Jazz, R912, Stratus-P17
Pilot motolotniowy, samolotów ultralekkich.
Mechanik Poświadczenia Obsługi Statków Powietrznych - TM(PHG), TM(A).
SP-MIAU
Jazz, R912, Stratus-P17
- Robert Olszak
- Posty: 81
- Rejestracja: pt lip 28, 2017 7:49 pm
- Lokalizacja: Golędzinów/Wołów
Re: BRS
Zamontowanie BRS-a ma też znaczenie psychologiczne dla pilota, podobnie jak podwójne życiówki w skrzydle motolotniowym.
Robert
SP-MABK
Aeros Profi TL, Echo Plus, Rotax 912
SP-MABK
Aeros Profi TL, Echo Plus, Rotax 912
Re: BRS
Yellow,
czyli wiem tyle ze nic nie wiem a ze nie lubie gdybac - to sobie daruje rozwazania czysto teoretyczne.
Reasumujac, trajka jaka posiadam ma przeznaczone miejsce do BRS-a (tanarg i patent do odcinania silnika jak sie ciagnie za wyzwalacz) i tam to zamontuje, oczywiscie nie ja - bo sie na tym nie znam.
Wczesniej latalem na paralotniach (duuuuzo) i ratowalem sie dwa razy w zyciu. Aspekt psychologiczny moze dlatego zostal - latajac glownie nisko i szybko na skrzydle slalomowym zapas przydalby mi sie jak swini siodlo a mimo to bez niego nie czulem sie komfortowo. (zwlaszcza ze ratujac dupsko drugi raz w zyciu - rzucalem na paczke na 50metrach,.... i zyje
)
Wiec trzeba teraz tylko namierzyc:
Kogos kto powie co mam kupic - gdzie i za ile?
I zamontuje to na terenie slaska w pazdzierniku 2018
Zeby nie bylo bez teorii czysto spiskowych cytuje " Musisz mieć odpowiednią wysokość," - przy predkosci dajmy 80km/h pewnie i z 100metrow AGL wystarczy jesli nie mniej? - tak mi sie wydaje sadzac po tym co wyczytalem z madrosci wujka googla (przy zalozeniu ze "strzelamy" prostopadle do ruchu latadla i rownolegle do ziemi)
Pozdrawiam,
Pirat
czyli wiem tyle ze nic nie wiem a ze nie lubie gdybac - to sobie daruje rozwazania czysto teoretyczne.
Reasumujac, trajka jaka posiadam ma przeznaczone miejsce do BRS-a (tanarg i patent do odcinania silnika jak sie ciagnie za wyzwalacz) i tam to zamontuje, oczywiscie nie ja - bo sie na tym nie znam.
Wczesniej latalem na paralotniach (duuuuzo) i ratowalem sie dwa razy w zyciu. Aspekt psychologiczny moze dlatego zostal - latajac glownie nisko i szybko na skrzydle slalomowym zapas przydalby mi sie jak swini siodlo a mimo to bez niego nie czulem sie komfortowo. (zwlaszcza ze ratujac dupsko drugi raz w zyciu - rzucalem na paczke na 50metrach,.... i zyje

Wiec trzeba teraz tylko namierzyc:
Kogos kto powie co mam kupic - gdzie i za ile?
I zamontuje to na terenie slaska w pazdzierniku 2018
Zeby nie bylo bez teorii czysto spiskowych cytuje " Musisz mieć odpowiednią wysokość," - przy predkosci dajmy 80km/h pewnie i z 100metrow AGL wystarczy jesli nie mniej? - tak mi sie wydaje sadzac po tym co wyczytalem z madrosci wujka googla (przy zalozeniu ze "strzelamy" prostopadle do ruchu latadla i rownolegle do ziemi)
Pozdrawiam,
Pirat
- Ryszard Lewandowski
- Site Admin
- Posty: 575
- Rejestracja: czw lip 20, 2017 7:27 am
- Lokalizacja: Warszawa, EPNC
- Kontakt:
Re: BRS
Wydaje mi się, że parametry użycia musisz znaleźć w instrukcji do danego typu BRSa. Koledzy z UK w produktach P&M (np. Quickach) mają to już zawarte w IUwL dla danego egzemplarza motolotni i jedynym parametrem, który tam widnieje to 450 feet czyli 150 metrów. Co ciekawe w UK na motolotniach z zamontowanym BRSem nie można zmieniać typu skrzydła bez wpisu producenta. Inspektor takiej motolotni nie dopuści do użytkowania (a sam nie ma uprawnień do takiej akceptacji).
Powodzenia

Ryszard Lewandowski
Pilot motolotniowy, samolotów ultralekkich.
Mechanik Poświadczenia Obsługi Statków Powietrznych - TM(PHG), TM(A).
SP-MIAU
Jazz, R912, Stratus-P17
Pilot motolotniowy, samolotów ultralekkich.
Mechanik Poświadczenia Obsługi Statków Powietrznych - TM(PHG), TM(A).
SP-MIAU
Jazz, R912, Stratus-P17