Radio w motolotni Vertex Standard VXA-300 Pilot III
Radio w motolotni Vertex Standard VXA-300 Pilot III
Witam serdecznie. Mam prośbę. Czy mógłby ktoś podpowiedzieć, czy jest możliwość
przestrojenia radia Vertex Standard VXA-300 Pilot III na strojenie 8.33?
Jeśli nie to czy ktoś może polecić jakieś tanie (może być używane) radio
spełniające dzisiejsze standardy? Obecne radio mam zamontowane w motolotni
Jazz, gdzie jest podpięte do intercom ATI-3.0.
Miejsce hangarowania Gryźliny (119,055 MHz).
Dziękuję serdecznie i pozdrawiam.
przestrojenia radia Vertex Standard VXA-300 Pilot III na strojenie 8.33?
Jeśli nie to czy ktoś może polecić jakieś tanie (może być używane) radio
spełniające dzisiejsze standardy? Obecne radio mam zamontowane w motolotni
Jazz, gdzie jest podpięte do intercom ATI-3.0.
Miejsce hangarowania Gryźliny (119,055 MHz).
Dziękuję serdecznie i pozdrawiam.
- Ryszard Lewandowski
- Site Admin
- Posty: 584
- Rejestracja: czw lip 20, 2017 7:27 am
- Lokalizacja: Warszawa, EPNC
- Kontakt:
Re: Radio w motolotni Vertex Standard VXA-300 Pilot III
Bardzo krótko opowiadając - radia nie da się przestroić. Teraz trochę dłużej.
Praca z rastrem 8.33kHz oznacza nie tylko inną częstotliwość nadawania i odbierania ale również znaczące zawężenie pasma (zarówno nadawania jak i odbierania). Chodzi o to, że nadając z szerokością 25kHz - na częstotliwości zgodną z podziałem 8.33kHz... będziemy siać naszym sygnałem na trzech kanałach - naszym i dwóch bocznych (wyższym i niższym). Praca na 8.33kHz to inna częstotliwość (czyli modyfikacja syntezy częstotliwości - dosyć prosta sprawa) ale też inna budowa toru nadawczego i odbiorczego (poważna modyfikacja). To właśnie z tych powodów - to radio nigdy przez producenta w żadnej wersji nie było przeznaczone do pracy z rastrem 8.33kHz. Umożliwiało jedynie słuchanie na częstotliwości zgodnej z tym podziałem ale w takim wypadku software radia blokował możliwość nadawania. W przeciwnym razie radio nie uzyskałoby homologacji.
Jak tylko zaczęliśmy przechodzić na 8.33kHz "na rynku" pojawili się "specjaliści", którzy oferowali np. przestrojenie starszych ICOMów serii 2XX na nowy raster. "Fachowcy" jedynie modyfikowali syntezę częstotliwości - bo modyfikacja torów była praktycznie niewykonalna. Efekt - radio odbierało ze słabą selektywnością na częstotliwościach 8.33 i siało w szerokim paśmie zakłócając sąsiednie kanały.
Praca z rastrem 8.33kHz oznacza nie tylko inną częstotliwość nadawania i odbierania ale również znaczące zawężenie pasma (zarówno nadawania jak i odbierania). Chodzi o to, że nadając z szerokością 25kHz - na częstotliwości zgodną z podziałem 8.33kHz... będziemy siać naszym sygnałem na trzech kanałach - naszym i dwóch bocznych (wyższym i niższym). Praca na 8.33kHz to inna częstotliwość (czyli modyfikacja syntezy częstotliwości - dosyć prosta sprawa) ale też inna budowa toru nadawczego i odbiorczego (poważna modyfikacja). To właśnie z tych powodów - to radio nigdy przez producenta w żadnej wersji nie było przeznaczone do pracy z rastrem 8.33kHz. Umożliwiało jedynie słuchanie na częstotliwości zgodnej z tym podziałem ale w takim wypadku software radia blokował możliwość nadawania. W przeciwnym razie radio nie uzyskałoby homologacji.
Jak tylko zaczęliśmy przechodzić na 8.33kHz "na rynku" pojawili się "specjaliści", którzy oferowali np. przestrojenie starszych ICOMów serii 2XX na nowy raster. "Fachowcy" jedynie modyfikowali syntezę częstotliwości - bo modyfikacja torów była praktycznie niewykonalna. Efekt - radio odbierało ze słabą selektywnością na częstotliwościach 8.33 i siało w szerokim paśmie zakłócając sąsiednie kanały.
Ryszard Lewandowski
Pilot motolotniowy, samolotów ultralekkich.
Mechanik Poświadczenia Obsługi Statków Powietrznych - TM(PHG), TM(A).
SP-MIAU
Jazz, R912, Stratus-P17
Pilot motolotniowy, samolotów ultralekkich.
Mechanik Poświadczenia Obsługi Statków Powietrznych - TM(PHG), TM(A).
SP-MIAU
Jazz, R912, Stratus-P17
Re: Radio w motolotni Vertex Standard VXA-300 Pilot III
Dziękuję za odpowiedź.
Możesz podpowiedzieć jakie radio będzie zgodne z intercomem, który mam zamontowany? Przeszukałem forum i raczej celowałbym w ICOMa, ale jeśli jest jakiś "chińczyk" na rynku to też bym się skusił.
pzdr
Możesz podpowiedzieć jakie radio będzie zgodne z intercomem, który mam zamontowany? Przeszukałem forum i raczej celowałbym w ICOMa, ale jeśli jest jakiś "chińczyk" na rynku to też bym się skusił.
pzdr
- Ryszard Lewandowski
- Site Admin
- Posty: 584
- Rejestracja: czw lip 20, 2017 7:27 am
- Lokalizacja: Warszawa, EPNC
- Kontakt:
Re: Radio w motolotni Vertex Standard VXA-300 Pilot III
Co do taniego radia - ostatnio chińska myśl techniczna - wyprodukowała na bazie płyty głównej Boaefunga radio na... częstotliwości lotnicze. Widziałem takie radio u jednego z kolegów i nawet z ciekawości zakupiłem 2 egzemplarze - głównie do testów. Radio jest odrobinę "inne" w obsłudze. Kolorowy wyświetlacz, nieco przeładowany ale sprzęt technicznie działa. Jeden z egzemplarzy katuję na lotnisku jako użytkowy ręczniak. Nie mam natomiast żadnych doświadczeń z zabudowaniem tego sprzętu na motolotni. Nie wiem czy poradzi sobie z zakłóceniami itd. Nie miałem okazji do takich testów. A teraz najważniejsze... radio w najdroższej wersji (radio, ładowarka stołowa, klips, zewnętrzny mikrofonogłośnik itd.) kosztuje... około 350zł. W tym już wysyłka. Podkreślam - nie wiem czy to dobry wybór do montażu na sprzęcie - ale może to jest jakaś opcja zapasowa...
Ryszard Lewandowski
Pilot motolotniowy, samolotów ultralekkich.
Mechanik Poświadczenia Obsługi Statków Powietrznych - TM(PHG), TM(A).
SP-MIAU
Jazz, R912, Stratus-P17
Pilot motolotniowy, samolotów ultralekkich.
Mechanik Poświadczenia Obsługi Statków Powietrznych - TM(PHG), TM(A).
SP-MIAU
Jazz, R912, Stratus-P17
- Ryszard Lewandowski
- Site Admin
- Posty: 584
- Rejestracja: czw lip 20, 2017 7:27 am
- Lokalizacja: Warszawa, EPNC
- Kontakt:
Re: Radio w motolotni Vertex Standard VXA-300 Pilot III
A wspomniane radio wygląda tak.
Ryszard Lewandowski
Pilot motolotniowy, samolotów ultralekkich.
Mechanik Poświadczenia Obsługi Statków Powietrznych - TM(PHG), TM(A).
SP-MIAU
Jazz, R912, Stratus-P17
Pilot motolotniowy, samolotów ultralekkich.
Mechanik Poświadczenia Obsługi Statków Powietrznych - TM(PHG), TM(A).
SP-MIAU
Jazz, R912, Stratus-P17
Re: Radio w motolotni Vertex Standard VXA-300 Pilot III
podpowiesz co to za model i gdzie można "toto" nabyć?
- Ryszard Lewandowski
- Site Admin
- Posty: 584
- Rejestracja: czw lip 20, 2017 7:27 am
- Lokalizacja: Warszawa, EPNC
- Kontakt:
Re: Radio w motolotni Vertex Standard VXA-300 Pilot III
Model radia masz na wyświetlaczu. Ja znalazłem go na aliexpresie. Jeden zbędny mam na półce - nawet nie rozpakowany - mogę go odsprzedać po kosztach. Ale jeżeli chcesz wcześniej przetestować - to mogę wypożyczyć tak na maks. 2 tygodnie ten, którego używam.
Ryszard Lewandowski
Pilot motolotniowy, samolotów ultralekkich.
Mechanik Poświadczenia Obsługi Statków Powietrznych - TM(PHG), TM(A).
SP-MIAU
Jazz, R912, Stratus-P17
Pilot motolotniowy, samolotów ultralekkich.
Mechanik Poświadczenia Obsługi Statków Powietrznych - TM(PHG), TM(A).
SP-MIAU
Jazz, R912, Stratus-P17
Re: Radio w motolotni Vertex Standard VXA-300 Pilot III
Oczywiście piszę się na to. Wypróbuję i jeśli będzie ok w instalacji z chęcią odkupię drugą szt.
Dziękuję.
Dziękuję.