Już mamy wiosnę (kalendarzową przynajmniej) więc za chwilę zaczniemy intensywnie latać. Chciałbym Was uczulić, żeby zarówno mechanicy wykonujący przeglądy główne jak i sami piloci w trakcie przeglądów przedlotowych - starannie oglądali wydechy w 912. Poniżej dwa zdjęcia wydechu, który ma wymiary elementów - zalecane przez Rotaxa. Czyli główne kolano przy cylindrach bliższych śmigłu jest bardzo długie. To powoduje powstanie dosyć dużej dźwigni i znaczących sił na samym kolanie. Dodatkowo sondy EGT są montowane właśnie na samych kolanach. Dodałem grafikę tłumika i strzałką zaznaczyłem miejsce narażone na uszkodzenia.
Te wydechy - zamontowane (niestety nie zrobiłem zdjęcia) miały prawie niewidoczne ryski, które trudno było ocenić - czy to włos, rysa czy pęknięcie. Podkreślam - prawie niewidoczne. Nie miałem pewności - na wszelki wypadek - odkręciłem kolana po obu stronach i w tym momencie - okazało się,... no właśnie to co na zdjęciach.
Pamiętajmy o przeglądach wydechów. Najczęściej podczas przeglądów motolotni i samolotów natrafiam właśnie na ich uszkodzenia. Nie zapominajmy też o smarowaniu przegubów! I to jest istotne szczególnie w 582 ale w 912 również - szczególnie w takiej konstrukcji tłumika.
Wydechy w 912.
- Ryszard Lewandowski
- Site Admin
- Posty: 575
- Rejestracja: czw lip 20, 2017 7:27 am
- Lokalizacja: Warszawa, EPNC
- Kontakt:
Wydechy w 912.
Ryszard Lewandowski
Pilot motolotniowy, samolotów ultralekkich.
Mechanik Poświadczenia Obsługi Statków Powietrznych - TM(PHG), TM(A).
SP-MIAU
Jazz, R912, Stratus-P17
Pilot motolotniowy, samolotów ultralekkich.
Mechanik Poświadczenia Obsługi Statków Powietrznych - TM(PHG), TM(A).
SP-MIAU
Jazz, R912, Stratus-P17
Re: Wydechy w 912.
Ryszard, jakich przegubów i czym smarować w 582?
- Ryszard Lewandowski
- Site Admin
- Posty: 575
- Rejestracja: czw lip 20, 2017 7:27 am
- Lokalizacja: Warszawa, EPNC
- Kontakt:
Re: Wydechy w 912.
Poniżej rysunek wydechu 582. Miejsca oznaczone kropelką i literą E - to właśnie przeguby, które należy smarować - np. smarem miedziowym. Z mojego doświadczenia wynika, że taką operację powinno się powtarzać dosyć często, np. co 50h.
Lata temu, kiedy latałem na Echu z 582 - jeszcze nie wiedziałem jak to jest istotne. W efekcie przeguby tłumika praktycznie się zapiekły i ... pękł mi kolektor wydechowy. Przy demontażu miałem duży problem, żeby oddzielić poszczególne części tłumika.
Lata temu, kiedy latałem na Echu z 582 - jeszcze nie wiedziałem jak to jest istotne. W efekcie przeguby tłumika praktycznie się zapiekły i ... pękł mi kolektor wydechowy. Przy demontażu miałem duży problem, żeby oddzielić poszczególne części tłumika.
Ryszard Lewandowski
Pilot motolotniowy, samolotów ultralekkich.
Mechanik Poświadczenia Obsługi Statków Powietrznych - TM(PHG), TM(A).
SP-MIAU
Jazz, R912, Stratus-P17
Pilot motolotniowy, samolotów ultralekkich.
Mechanik Poświadczenia Obsługi Statków Powietrznych - TM(PHG), TM(A).
SP-MIAU
Jazz, R912, Stratus-P17
Re: Wydechy w 912.
Dzięki,
jak zwykle jesteś niezastąpiony.
Darek.
jak zwykle jesteś niezastąpiony.
Darek.
- Piotr Boruszewski
- Posty: 42
- Rejestracja: pn gru 26, 2022 5:55 pm
Re: Wydechy w 912.
Rysiu miałem kiedyś do czynienia z silnikiem paralotniowym i pamiętam, że tam też ten problem występował i to nawet dość często. Pamiętam opinię jednego z mechaników i zarazem członka kadry PPG, że przyczyniało się do tego zbyt szybkie nagrzewanie spowodowanie niecierpliwością pilota i chęcią jaknajszybszego nagrzania silnika. Czy w przypadku Rotaxa ten czynnik też ma znaczenie?
pozdrawiam
Piotr
SP-MZAB
Echo Plus, R912, Stratus P15S, EPLS
Piotr
SP-MZAB
Echo Plus, R912, Stratus P15S, EPLS
- Ryszard Lewandowski
- Site Admin
- Posty: 575
- Rejestracja: czw lip 20, 2017 7:27 am
- Lokalizacja: Warszawa, EPNC
- Kontakt:
Re: Wydechy w 912.
Tak, szczególnie przy silnikach 2T ale w 4T również. W 4T jest to mniejszy problem, bo trzymając się zalecenia Rotaxa i utrzymywaniu 2500rpm w trakcie rozgrzewania gazy wylotowe nie są drastycznie gorące. Generalnie niestety ale tłumiki do 912 są często budowane z cienkich przekrojów. To kolanko - które najczęściej pęka - jest praktycznie na początku wydechu tuż za wylotem z cylindrów. Tam temperatura jest najwyższa (dlatego Rotax zaleca montaż EGT w tym miejscu). Kolanko rozgrzewa się szybko - dalsze elementy - wolniej. Efekt - cały tłumik "pracuje" i generowane są naprężenia w stosunkowo cienkiej strukturze.Piotr Boruszewski pisze: ↑śr kwie 10, 2024 12:21 pm Czy w przypadku Rotaxa ten czynnik też ma znaczenie?
Ryszard Lewandowski
Pilot motolotniowy, samolotów ultralekkich.
Mechanik Poświadczenia Obsługi Statków Powietrznych - TM(PHG), TM(A).
SP-MIAU
Jazz, R912, Stratus-P17
Pilot motolotniowy, samolotów ultralekkich.
Mechanik Poświadczenia Obsługi Statków Powietrznych - TM(PHG), TM(A).
SP-MIAU
Jazz, R912, Stratus-P17