- Bypass z zaworem zapobiega odpływaniu paliwa do zbiornika. Dzięki temu rozruch jest łatwiejszy - szczególnie przy długich liniach paliwowych.
- W krytycznej sytuacji ograniczenia przepływu przez pompę elektryczną - instalacja będzie działała poprawnie. Sam nie miałem takiego przypadku - ale na naszym lotnisku mieliśmy samolot, który zassał do pompy elektrycznej fragment uszkodzonego, papierowego filtru paliwa. Spowodowało to zatrzymanie pompy elektrycznej i prawie pełne zablokowanie przepływu paliwa.
Rotax 912 dodatkowa pompa paliwa
- Ryszard Lewandowski
- Site Admin
- Posty: 575
- Rejestracja: czw lip 20, 2017 7:27 am
- Lokalizacja: Warszawa, EPNC
- Kontakt:
Re: Rotax 912 dodatkowa pompa paliwa
Instalacja u mnie - jak i te, które budowałem jest mniej więcej taka jak opisał to Robert. Pompy elektryczne oczywiście puszczają paliwo również przy braku zasilania. Bypass - o którym pisałem tworzy się głównie z dwóch powodów:
Ryszard Lewandowski
Pilot motolotniowy, samolotów ultralekkich.
Mechanik Poświadczenia Obsługi Statków Powietrznych - TM(PHG), TM(A).
SP-MIAU
Jazz, R912, Stratus-P17
Pilot motolotniowy, samolotów ultralekkich.
Mechanik Poświadczenia Obsługi Statków Powietrznych - TM(PHG), TM(A).
SP-MIAU
Jazz, R912, Stratus-P17
- Robert Olszak
- Posty: 81
- Rejestracja: pt lip 28, 2017 7:49 pm
- Lokalizacja: Golędzinów/Wołów
Re: Rotax 912 dodatkowa pompa paliwa
Warto zaznaczyć, że lepiej unikać stosowania papierowych filtrów paliwa.
Ja zawsze stosowałem filtry siatkowe z trzech powodów:
1. To co napisał Rysiek - możliwe zassanie przez pompę fragmentu uszkodzonego filtra.
2. W przypadku wilgoci w paliwie, możliwe ograniczenie lub zablokowanie przepływu paliwa.
3. Przy filtrze siatkowym łatwiej ocenić stopień zanieczyszczenia filtra.
Ja zawsze stosowałem filtry siatkowe z trzech powodów:
1. To co napisał Rysiek - możliwe zassanie przez pompę fragmentu uszkodzonego filtra.
2. W przypadku wilgoci w paliwie, możliwe ograniczenie lub zablokowanie przepływu paliwa.
3. Przy filtrze siatkowym łatwiej ocenić stopień zanieczyszczenia filtra.
Robert
SP-MABK
Aeros Profi TL, Echo Plus, Rotax 912
SP-MABK
Aeros Profi TL, Echo Plus, Rotax 912
- Piotr Boruszewski
- Posty: 42
- Rejestracja: pn gru 26, 2022 5:55 pm
Re: Rotax 912 dodatkowa pompa paliwa
Robert mam jeszcze pytanie jeżeli chodzi o czujnik. Masz jakiś model "lotniczy" czy adaptacja z motoryzacji? Coś polecasz?Robert Olszak pisze: ↑pn sty 15, 2024 8:58 pm Czujnik ciśnienia jest zamontowany do rozdzielacza na krótkim ok. 5 cm przewodzie.
Ot i cała instalacja paliwowa.
W razie jakiś niejasności pisz śmiało.
pozdrawiam
Piotr
SP-MZAB
Echo Plus, R912, Stratus P15S, EPLS
Piotr
SP-MZAB
Echo Plus, R912, Stratus P15S, EPLS
- Robert Olszak
- Posty: 81
- Rejestracja: pt lip 28, 2017 7:49 pm
- Lokalizacja: Golędzinów/Wołów
Re: Rotax 912 dodatkowa pompa paliwa
Nie wiem czy mój czujnik jest lotniczy, chociaż o ile dobrze pamiętam, kupiłem go chyba w Fastonie.
Sądzę, że nie jest to adaptacja z motoryzacji i nie wiem jakiej jest produkcji.
Jest solidnie wykonany i od lat pracuje bez zarzutów.
Jego zakres pomiarowy: 0-1 bar
Sądzę, że nie jest to adaptacja z motoryzacji i nie wiem jakiej jest produkcji.
Jest solidnie wykonany i od lat pracuje bez zarzutów.
Jego zakres pomiarowy: 0-1 bar
- Załączniki
-
- Czujnik ciśnienia paliwa
- 1.JPG (190.83 KiB) Przejrzano 7591 razy
Robert
SP-MABK
Aeros Profi TL, Echo Plus, Rotax 912
SP-MABK
Aeros Profi TL, Echo Plus, Rotax 912
- Piotr Boruszewski
- Posty: 42
- Rejestracja: pn gru 26, 2022 5:55 pm
Re: Rotax 912 dodatkowa pompa paliwa
Koledzy dziękuję bardzo za pomoc i wszystkie porady. Chyba temat wyczerpany. Biorę się za robotę 

pozdrawiam
Piotr
SP-MZAB
Echo Plus, R912, Stratus P15S, EPLS
Piotr
SP-MZAB
Echo Plus, R912, Stratus P15S, EPLS
- Ryszard Lewandowski
- Site Admin
- Posty: 575
- Rejestracja: czw lip 20, 2017 7:27 am
- Lokalizacja: Warszawa, EPNC
- Kontakt:
Re: Rotax 912 dodatkowa pompa paliwa
Dodam tylko, że mam dokładnie ten sam czujnik, identycznie zamocowany. To krajowy wyrób dedykowany do Rotaxa. Bardzo trwały i liniowy w prawie całym zakresie. Jako wyrób lotniczy... ma też odpowiednią cenę 
http://www.aeroserwis.pl/produkty/czujn ... -rotax912/

http://www.aeroserwis.pl/produkty/czujn ... -rotax912/
Ryszard Lewandowski
Pilot motolotniowy, samolotów ultralekkich.
Mechanik Poświadczenia Obsługi Statków Powietrznych - TM(PHG), TM(A).
SP-MIAU
Jazz, R912, Stratus-P17
Pilot motolotniowy, samolotów ultralekkich.
Mechanik Poświadczenia Obsługi Statków Powietrznych - TM(PHG), TM(A).
SP-MIAU
Jazz, R912, Stratus-P17
- Piotr Boruszewski
- Posty: 42
- Rejestracja: pn gru 26, 2022 5:55 pm
Re: Rotax 912 dodatkowa pompa paliwa
Dotarła do mni przesyłka z pompką paliwa PIERBURG. Wrażenie pozytywne. W porównaniu do pompy FACET zgrabna i kompaktowa. Miałem dziecięcą ochotę, żeby zerknąć jak to wszystko jest wewnątrz upakowane ale całe szczęście pompka nierozbieralna:) Przejrzałem Youtuba, nie znalazłem pompy PIERBURG ale podobną i zasada działania mnie zaskoczyła. Paliwo przepływa przez silnik pompy omywając szczotki, komutator, wirnik itd...?? Czy w naszych pompach tak to właśnie wygląda?
https://www.youtube.com/watch?v=i9fz0uBJmPw&t=438s
Mam też pozostałe komponenty tj. kondensator 1uF, dysze 0,35 ( Simnson ) i wkrótce przyjdzie czujnik i wskaźnik ciśnienia paliwa od Aeroserwis http://www.aeroserwis.pl/
https://www.youtube.com/watch?v=i9fz0uBJmPw&t=438s
Mam też pozostałe komponenty tj. kondensator 1uF, dysze 0,35 ( Simnson ) i wkrótce przyjdzie czujnik i wskaźnik ciśnienia paliwa od Aeroserwis http://www.aeroserwis.pl/
pozdrawiam
Piotr
SP-MZAB
Echo Plus, R912, Stratus P15S, EPLS
Piotr
SP-MZAB
Echo Plus, R912, Stratus P15S, EPLS
- Piotr Boruszewski
- Posty: 42
- Rejestracja: pn gru 26, 2022 5:55 pm
Re: Rotax 912 dodatkowa pompa paliwa
Tak wygląda czujnik i wskaźnik, który zakupiłem w Aeroserwis. Długość wiązki jest już dobrana pod motolotnię.

Po tym jak zaliczyłem w marcu dwa oblodzenia gaźnika będę też montował elektryczne podgrzewy gaźników. Zjawisko oblodzenia jest powszechnie znane ale najczęściej mówi się o stopniowej utracie mocy. U mnie oblodzenie objawiło się w ten sposób, że po zdjęciu gazu silnik stracił wolne obroty i zgasł. Po zdjęciu filtra powietrza było widać jak przepustnica skrzydełkowa obłożona jest lodem. Wrzucam fotkę jako ciekawostkę.


Po tym jak zaliczyłem w marcu dwa oblodzenia gaźnika będę też montował elektryczne podgrzewy gaźników. Zjawisko oblodzenia jest powszechnie znane ale najczęściej mówi się o stopniowej utracie mocy. U mnie oblodzenie objawiło się w ten sposób, że po zdjęciu gazu silnik stracił wolne obroty i zgasł. Po zdjęciu filtra powietrza było widać jak przepustnica skrzydełkowa obłożona jest lodem. Wrzucam fotkę jako ciekawostkę.

pozdrawiam
Piotr
SP-MZAB
Echo Plus, R912, Stratus P15S, EPLS
Piotr
SP-MZAB
Echo Plus, R912, Stratus P15S, EPLS
- Robert Olszak
- Posty: 81
- Rejestracja: pt lip 28, 2017 7:49 pm
- Lokalizacja: Golędzinów/Wołów
Re: Rotax 912 dodatkowa pompa paliwa
Jeżeli chodzi o podgrzewy gaźników, to na Twoim miejscu zamontowałbym wodne.
Miałem elektryczny w Rotaxie 447 i był bardzo mało wydajny. Na zdjęciu jest to element pomiędzy filtrem powietrza, a gaźnikiem.
Praktycznie, żeby to miało jakiś sens, to musiałem włączać go sporo przed startem i nie wyłączać przez cały lot.
Nie wiem jaki masz typ tego podgrzewacza, ale żeby był wydajny, to musi mieć sporo mocy. A co za tym idzie duży pobór prądu.
Jedno pytanie na temat Twojego wskaźnika ciśnienia paliwa - dlaczego na wskaźniku wskazówka nie jest na pozycji zerowej?
Miałem elektryczny w Rotaxie 447 i był bardzo mało wydajny. Na zdjęciu jest to element pomiędzy filtrem powietrza, a gaźnikiem.
Praktycznie, żeby to miało jakiś sens, to musiałem włączać go sporo przed startem i nie wyłączać przez cały lot.
Nie wiem jaki masz typ tego podgrzewacza, ale żeby był wydajny, to musi mieć sporo mocy. A co za tym idzie duży pobór prądu.
Jedno pytanie na temat Twojego wskaźnika ciśnienia paliwa - dlaczego na wskaźniku wskazówka nie jest na pozycji zerowej?
- Załączniki
-
- (10).JPG (110.62 KiB) Przejrzano 6849 razy
Robert
SP-MABK
Aeros Profi TL, Echo Plus, Rotax 912
SP-MABK
Aeros Profi TL, Echo Plus, Rotax 912
- Ryszard Lewandowski
- Site Admin
- Posty: 575
- Rejestracja: czw lip 20, 2017 7:27 am
- Lokalizacja: Warszawa, EPNC
- Kontakt:
Re: Rotax 912 dodatkowa pompa paliwa
W całości się z Robertem zgadzam. Wprawdzie sam stosowałem zawsze podgrzewy wodne (zarówno w 582 jak i 912), z którymi nigdy nie miałem problemu ale jako mechanik spotkałem się wiele razy z podgrzewami elektrycznymi. Była taka kiedyś "moda" w silnikach 582 sprowadzanych z UK, że często stosowane były podgrzewy elektryczne. Generalne wady:Robert Olszak pisze: ↑wt mar 19, 2024 9:16 pm Jeżeli chodzi o podgrzewy gaźników, to na Twoim miejscu zamontowałbym wodne.
- Słaba, wręcz symboliczna wydajność (szczególnie modele "wkręcane" w korpus gaźników).
- Bardzo duży pobór prądu (para, tych najmniejszych pobiera stale 3.5A+).
- Wymagane krótkie, o dużej średnicy przewody (dla zmniejszenia rezystancji).
- Pozornie wygodne włączanie przełącznikiem wymaga tak naprawdę stosowania sterowanego przekaźnika, bo prowadzenie bezpośrednio przewodów przez całą motolotnię/samolot wprowadza bardzo znaczącą rezystancję. W UK inspektor BMAA nie zaaprobuje takiego montażu.
- Z racji dużego poboru prądu szybka degradacja ewentualnych złączek czy styków przekaźników.
- Konieczność starannego obliczenia poboru prądu w kontekście całej instalacji (szczególnie dla 582) i upewnienie się, że instalacja (w tym odbiorniki) to udźwignie. Diagnozowałem kiedyś motolotnię z 582, która w nieprzewidywalnych (pozornie) okolicznościach traciła moc (chwilowo). Okazało się, że styki podgrzewów były mocno zaśniedziałe, a cała instalacja po włączeniu podgrzewów pracowała na granicy. Momentami - pod wpływem drgań i wygrzania - styki łączyły lepiej i powodowały przeciążenie instalacji (de facto lepsze połączenie podgrzewów). Napięcie spadało o nieco ponad 2V co powodowało, że zapłon DCDI działał dużo słabiej...
Ryszard Lewandowski
Pilot motolotniowy, samolotów ultralekkich.
Mechanik Poświadczenia Obsługi Statków Powietrznych - TM(PHG), TM(A).
SP-MIAU
Jazz, R912, Stratus-P17
Pilot motolotniowy, samolotów ultralekkich.
Mechanik Poświadczenia Obsługi Statków Powietrznych - TM(PHG), TM(A).
SP-MIAU
Jazz, R912, Stratus-P17