Strona 1 z 1

Zakłócenia

: pn wrz 09, 2024 12:51 pm
autor: tomhor
Cześć.
Czy miałby ktoś z Was jakiś 'złoty środek' na zakłócenia niskiej częstotliwości w formie 'dudnienia' które przedostają się do radia wraz z narastaniem obrotów silnika. Silnik to Rotax 912 ULS zamontowany w samolocie ultralekkim. Dudnienia są też znacznie mniejsze kiedy samolot znajduje się blisko stacji nadawczej.
Czy można po tych objawach stwierdzić co jest źródłem zakłóceń?
Dziękuję za opinię i pozdrawiam.
Tomek

Re: Zakłócenia

: wt wrz 10, 2024 9:00 am
autor: Ryszard Lewandowski
Tomku, kilka pytań pomocniczych:
  • Czy dudnienie słychać w torze odbiorczym (Ty je słyszysz) czy nadawczym (slyszy respondend)?
  • Czy dudnienie otwiera blokadę szumów? Jest słyszalne nawet bez nadawania/odbierania?
  • Czy dudnienie nasila się/jest słyszalne wraz z głosem pilota/pasażera? Czy jest słyszalne trochę jak metaliczne echo?
  • Czy dudnienie zmienia się podczas kontroli zapłonów (czyli naprzemienne wyłączanie - dołączanie do masy - jednego i drugiego zapłonu)?
  • Jakie radio/interkom masz zabudowane?
Wprawdzie niska częstotliwość na to nie wskazuje - ale zacząłbym od kontroli wyłączników zapłonu. Jakim przewodem masz poprowadzone wyłączanie zapłonu? Przewód od wyłacznika do zapłonu - to powinien być przewód sygnałowy (czyli żyła w ekranie) i co bardzo ważne ekran powinien być dołączony z obu stron przewodu do masy. W skrócie Rotax zaleca:
  • Przewód o średnicy (gorąca żyła) co najmniej 18AWG (~1mm, ja osobiście stosuję 1.5 - 2 mm).
  • Przewód ekranowany (ale nie radiowy! - najlepiej szukać tzw. przewodów sygnałowych, których ekran składa się z folii alumioniowej).
  • Oba moduły zapłonowe mają odrębne (z własnym ekranem) przewody do wyłącznika. Niedopuszczalne jest stosowanie przewodów dwużyłowych w jednym ekranie.
  • Oba przewody są dołączone do masy (oczywiście ekrany) - po obu końcach przewodu.
  • Obudowa metalowa wyłączników jest odrębnie połączona z masą.
I diagram z manuala, który to wszystko pokazuje w postaci schematu. Uwaga, 0.75 na schemacie to powierzchnia przekroju... nie średnica.
wylacznikiZapolonu912.jpg
wylacznikiZapolonu912.jpg (15.03 KiB) Przejrzano 21417 razy

Re: Zakłócenia

: czw wrz 12, 2024 7:40 am
autor: tomhor
Dziękuję za zainteresowanie problemem.
Odpowiadam na Twoje pytania:
Dudnienie słychać tylko w torze odbiorczym
Bez nadawania/odbierania jest cisza. Przy nadawaniu jest cisza.
Nie przypomina metalicznego echa. Nie nasila się/jest słyszalne wraz z głosem pilota/pasażera.
Podczas kontroli zapłonów nie sprawdzałem. Nie mam też ekranowanych przewodów do iskrowników.
Radio mam Funke ATR833-II-OLED.

Pozdrawiam,
Tomek

Re: Zakłócenia

: czw wrz 12, 2024 11:49 am
autor: Ryszard Lewandowski
tomhor pisze: czw wrz 12, 2024 7:40 am [...] Nie mam też ekranowanych przewodów do iskrowników.[...]
Zakłócenie jest skorelowane z obrotami silnika. Nieekranowane przewody od modułów zapłonowych do wyłączników - mogą działać po prostu jak antena nadawcza i indukować pole elektromagnetyczne "w rytm obrotów". Zaczałbym od poprawienia wyłączników zapłonów. Być może - jeżeli masz techniczną możliwość - to możesz wykonać próby, w których odłączysz oba przewody wyłączające od modułów. Tylko zrób to tak, żeby mieć możliwość wyłączenia silnika!!!

Dodatkowo - zwróć uwagę, że to radio (jak też wiele innych rozwiązań lotniczych) ma dedykowaną masę dla mikrofonów. Mało - tego - co nie jest już często spotykane - każdy z mikrofonów ma własną masę (lewy i prawy). Sprawdziłbym dokładnie, czy instalacja radia jest wykonana prawidłowo - czyli masa mikrofonów to nie jest masa zasilania, czy każdy z mikrofonów jest podłączony do swojej masy... Tak - wiem, że przy nadawaniu tego nie słychać ale to radio ma wbudowany interkom i nawet przy odbiorze tor mikrofonowy działa. Nie jestem w stanie już policzyć w jak wielu statkach powietrznych - min. przy przeglądach dopuszczających - widziałem wspólną masę dla zasilania i mikrofonów.

Re: Zakłócenia

: pt wrz 13, 2024 8:06 am
autor: tomhor
Dziękuję za sugestie.

Pozdrawiam,
Tomek