Szanowni, kilka miesięcy ciszy - ale to nie znaczy, że nic się nie działo.
Trasa została wstępnie potwierdzona z kolegami z Litwy i dodatkowo udało mi się nawiązać kontakt z Litewskim ULC czyli Transport Competence Agency - dokładnie z Departamentem Operacji Lotniczych. W związku z ogólną sytuacją w naszym regionie - strona Litewska nieco bardziej dokładnie wdraża przepisy, które już wcześniej obowiązywały. Żeby uniknąć potencjalnych problemów przed naszym wlotem - każdy z pilotów powinien przesłać do TCA informacje i skany następujących dokumentów:
- Planowany czas przebywania w litewskiej przestrzeni powietrznej.
- Kopię świadectwa wpisu do ewidencji (lub rejestru - w zależności od typu statku powietrznego).
- Dopuszczenie do lotu - piszę ogólnie - w zależności od typu statku powietrznego będzie to pozwolenie, dopuszczenie czy poświadczenie.
- Ubezpieczenie.
- Licencja, świadectwo kwalifikacji.
Oczywiście wszystkie dokumenty
muszą być ważne co najmniej na planowany czas przebywania w przestrzeni powietrznej Litwy. Adres email na jaki należy wysłać pismo z załącznikami oraz sam wzór pisma - wkrótce Wam udostępnię. Pani inspektor z TCA, która będzie to "ogarniać" zapewniła mnie, że potwierdzenie otrzymania i poprawność zgłoszenia będą załatwiać w "kilka dni". Samo zgłoszenie będzie ważne do końca roku kalendarzowego lub daty wygaśnięcia ważności jednego z załączanych dokumentów - jeżeli przypadnie wcześniej.
W wypadku jakiejkolwiek kontroli na lotniskach - najpierw będziemy okazywać email potwierdzający z TCA - to powinno zakończyć ewentualną kontrolę. Litwini generalnie w ostatnim czasie "mają dużo mniejsze poczucie humoru" i musimy się liczyć nawet z kontrolami przeprowadzanymi przez... wojsko. Sam miałem taką sytuację - ale spokojnie! Po przedstawieniu się i okazaniu dokumentów bracia Litwini są bardzo przyjaźni i wręcz pomocni.
Z ważnych informacji -
szczególnie dla tych, którzy sami dolecą, będą wracać wcześniej itd. i granicę będą przekraczać samodzielnie trzeba pamiętać
żeby wcześniej zgłosić odpowiedni plan lotu. Pani inspektor powtarzała mi to z naciskiem kilka razy! Pamiętajcie, że obecnie FPL z powietrza - przynajmniej formalnie nie będzie dla takiego przypadku możliwy. Mimo, że jesteśmy w UE i Schengen - AIP Litwy wyraźnie nakłada taki wymóg. Raczej nie sprawdzałbym co się stanie jeżeli przez granicę przeleci UFO

. To samo dotyczy dla nas istotnych stref przygranicznych TR108, 109A, 109B, które są właściwie stale aktywne, a zgodę na przelot przez nie będziemy uzyskiwać telefonicznie w Straży Granicznej.
I ostatnia kwestia - szczególnie dla latających na LK8000. Już mam gotowe nowe, bardzo szczegółowe mapy Litwy dla LK8000. Wkrótce je udostępnię. Dodatkowo, wszystkim uczestnikom rajdu zapewnię aktualne mapy lotnicze Litwy w formacie PDF (do samodzielnego oddrukowania) na cały obszar naszego przelotu. Mapy będą dostępne wedle życzenia jako: A4 lub A3 w skali 1:250k lub 1:500k.