Autorotacja podłużna
: czw cze 22, 2023 1:36 pm
W trakcie Zlotu motolotniowego w Płocku zorganizowany został panel edukacyjno - dyskusyjny, na którym przedstawiłem prezentację pt. Bezpieczeństwo w motolotniarstwie. W związku z pytaniem jednego z Kolegów odnośnie jednej z przedstawionych tez, poniżej zamieszczam uszczegółowienie dotyczące autorotacji podłużnej lotni lub motolotni.
W czasie prezentacji podałem, że prawidłową reakcją pilota dla uniknięcia wystąpienia tzw. "przewrotki" (ang. tuck), której następstwem może być autorotacja podłużna (tumbling) jest ściągnięcie sterownicy. Jako uzasadnienie dla tej tezy zamieszczam poniżej ilustrację z broszury DHV oraz komentarz.
Na rysunku oznaczono:
- białą kropką środek ciężkości lotni/motolotni
- czerwoną kropką - środek siężkości pilota lotni / wózka z załogą motolotni
W obu przypadkach na ilustracjach 2 i 3 dochodzi do utraty prędkości po gwałtownym zwiększeniu kąta natarcia, co może mieć miejsce np. w przeciągnięciu dynamicznym, ciasnym krążeniu etc. W wyniku utraty prędkości następuje przeciągnięcie, co wywołuje moment pochylający na dziób.
Rys 1, Przewrotka jest nieunikniona: środek ciężkości wózka z załogą w wyniku wypchnięcia sterownicy znajduje się z tyłu za środkiem ciężkości skrzydła, co zwiększa moment pochylający na dziób i rozpoczyna obrót autorotacyjny.
Rys. 2; Przewrotka jest do unikniecia: ściągnięcie sterownicy pozwala utrzymać środek ciężkości wózka z załogą przed środkiem ciężkości skrzydła.
Pozdrawiam i zapraszam do wymiany przemyśleń na ten temat.
Artur
W czasie prezentacji podałem, że prawidłową reakcją pilota dla uniknięcia wystąpienia tzw. "przewrotki" (ang. tuck), której następstwem może być autorotacja podłużna (tumbling) jest ściągnięcie sterownicy. Jako uzasadnienie dla tej tezy zamieszczam poniżej ilustrację z broszury DHV oraz komentarz.
Na rysunku oznaczono:
- białą kropką środek ciężkości lotni/motolotni
- czerwoną kropką - środek siężkości pilota lotni / wózka z załogą motolotni
W obu przypadkach na ilustracjach 2 i 3 dochodzi do utraty prędkości po gwałtownym zwiększeniu kąta natarcia, co może mieć miejsce np. w przeciągnięciu dynamicznym, ciasnym krążeniu etc. W wyniku utraty prędkości następuje przeciągnięcie, co wywołuje moment pochylający na dziób.
Rys 1, Przewrotka jest nieunikniona: środek ciężkości wózka z załogą w wyniku wypchnięcia sterownicy znajduje się z tyłu za środkiem ciężkości skrzydła, co zwiększa moment pochylający na dziób i rozpoczyna obrót autorotacyjny.
Rys. 2; Przewrotka jest do unikniecia: ściągnięcie sterownicy pozwala utrzymać środek ciężkości wózka z załogą przed środkiem ciężkości skrzydła.
Pozdrawiam i zapraszam do wymiany przemyśleń na ten temat.
Artur