Cześć.
Czy miałby ktoś z Was jakiś 'złoty środek' na zakłócenia niskiej częstotliwości w formie 'dudnienia' które przedostają się do radia wraz z narastaniem obrotów silnika. Silnik to Rotax 912 ULS zamontowany w samolocie ultralekkim. Dudnienia są też znacznie mniejsze kiedy samolot znajduje się blisko stacji nadawczej.
Czy można po tych objawach stwierdzić co jest źródłem zakłóceń?
Dziękuję za opinię i pozdrawiam.
Tomek
Zakłócenia
- Ryszard Lewandowski
- Site Admin
- Posty: 575
- Rejestracja: czw lip 20, 2017 7:27 am
- Lokalizacja: Warszawa, EPNC
- Kontakt:
Re: Zakłócenia
Tomku, kilka pytań pomocniczych:
- Czy dudnienie słychać w torze odbiorczym (Ty je słyszysz) czy nadawczym (slyszy respondend)?
- Czy dudnienie otwiera blokadę szumów? Jest słyszalne nawet bez nadawania/odbierania?
- Czy dudnienie nasila się/jest słyszalne wraz z głosem pilota/pasażera? Czy jest słyszalne trochę jak metaliczne echo?
- Czy dudnienie zmienia się podczas kontroli zapłonów (czyli naprzemienne wyłączanie - dołączanie do masy - jednego i drugiego zapłonu)?
- Jakie radio/interkom masz zabudowane?
- Przewód o średnicy (gorąca żyła) co najmniej 18AWG (~1mm, ja osobiście stosuję 1.5 - 2 mm).
- Przewód ekranowany (ale nie radiowy! - najlepiej szukać tzw. przewodów sygnałowych, których ekran składa się z folii alumioniowej).
- Oba moduły zapłonowe mają odrębne (z własnym ekranem) przewody do wyłącznika. Niedopuszczalne jest stosowanie przewodów dwużyłowych w jednym ekranie.
- Oba przewody są dołączone do masy (oczywiście ekrany) - po obu końcach przewodu.
- Obudowa metalowa wyłączników jest odrębnie połączona z masą.
Ryszard Lewandowski
Pilot motolotniowy, samolotów ultralekkich.
Mechanik Poświadczenia Obsługi Statków Powietrznych - TM(PHG), TM(A).
SP-MIAU
Jazz, R912, Stratus-P17
Pilot motolotniowy, samolotów ultralekkich.
Mechanik Poświadczenia Obsługi Statków Powietrznych - TM(PHG), TM(A).
SP-MIAU
Jazz, R912, Stratus-P17
Re: Zakłócenia
Dziękuję za zainteresowanie problemem.
Odpowiadam na Twoje pytania:
Dudnienie słychać tylko w torze odbiorczym
Bez nadawania/odbierania jest cisza. Przy nadawaniu jest cisza.
Nie przypomina metalicznego echa. Nie nasila się/jest słyszalne wraz z głosem pilota/pasażera.
Podczas kontroli zapłonów nie sprawdzałem. Nie mam też ekranowanych przewodów do iskrowników.
Radio mam Funke ATR833-II-OLED.
Pozdrawiam,
Tomek
Odpowiadam na Twoje pytania:
Dudnienie słychać tylko w torze odbiorczym
Bez nadawania/odbierania jest cisza. Przy nadawaniu jest cisza.
Nie przypomina metalicznego echa. Nie nasila się/jest słyszalne wraz z głosem pilota/pasażera.
Podczas kontroli zapłonów nie sprawdzałem. Nie mam też ekranowanych przewodów do iskrowników.
Radio mam Funke ATR833-II-OLED.
Pozdrawiam,
Tomek
- Ryszard Lewandowski
- Site Admin
- Posty: 575
- Rejestracja: czw lip 20, 2017 7:27 am
- Lokalizacja: Warszawa, EPNC
- Kontakt:
Re: Zakłócenia
Zakłócenie jest skorelowane z obrotami silnika. Nieekranowane przewody od modułów zapłonowych do wyłączników - mogą działać po prostu jak antena nadawcza i indukować pole elektromagnetyczne "w rytm obrotów". Zaczałbym od poprawienia wyłączników zapłonów. Być może - jeżeli masz techniczną możliwość - to możesz wykonać próby, w których odłączysz oba przewody wyłączające od modułów. Tylko zrób to tak, żeby mieć możliwość wyłączenia silnika!!!
Dodatkowo - zwróć uwagę, że to radio (jak też wiele innych rozwiązań lotniczych) ma dedykowaną masę dla mikrofonów. Mało - tego - co nie jest już często spotykane - każdy z mikrofonów ma własną masę (lewy i prawy). Sprawdziłbym dokładnie, czy instalacja radia jest wykonana prawidłowo - czyli masa mikrofonów to nie jest masa zasilania, czy każdy z mikrofonów jest podłączony do swojej masy... Tak - wiem, że przy nadawaniu tego nie słychać ale to radio ma wbudowany interkom i nawet przy odbiorze tor mikrofonowy działa. Nie jestem w stanie już policzyć w jak wielu statkach powietrznych - min. przy przeglądach dopuszczających - widziałem wspólną masę dla zasilania i mikrofonów.
Ryszard Lewandowski
Pilot motolotniowy, samolotów ultralekkich.
Mechanik Poświadczenia Obsługi Statków Powietrznych - TM(PHG), TM(A).
SP-MIAU
Jazz, R912, Stratus-P17
Pilot motolotniowy, samolotów ultralekkich.
Mechanik Poświadczenia Obsługi Statków Powietrznych - TM(PHG), TM(A).
SP-MIAU
Jazz, R912, Stratus-P17
Re: Zakłócenia
Dziękuję za sugestie.
Pozdrawiam,
Tomek
Pozdrawiam,
Tomek