Strona 1 z 1

Wydechy w 912.

: śr mar 20, 2024 11:32 am
autor: Ryszard Lewandowski
Już mamy wiosnę (kalendarzową przynajmniej) więc za chwilę zaczniemy intensywnie latać. Chciałbym Was uczulić, żeby zarówno mechanicy wykonujący przeglądy główne jak i sami piloci w trakcie przeglądów przedlotowych - starannie oglądali wydechy w 912. Poniżej dwa zdjęcia wydechu, który ma wymiary elementów - zalecane przez Rotaxa. Czyli główne kolano przy cylindrach bliższych śmigłu jest bardzo długie. To powoduje powstanie dosyć dużej dźwigni i znaczących sił na samym kolanie. Dodatkowo sondy EGT są montowane właśnie na samych kolanach. Dodałem grafikę tłumika i strzałką zaznaczyłem miejsce narażone na uszkodzenia.

Te wydechy - zamontowane (niestety nie zrobiłem zdjęcia) miały prawie niewidoczne ryski, które trudno było ocenić - czy to włos, rysa czy pęknięcie. Podkreślam - prawie niewidoczne. Nie miałem pewności - na wszelki wypadek - odkręciłem kolana po obu stronach i w tym momencie - okazało się,... no właśnie to co na zdjęciach.

Pamiętajmy o przeglądach wydechów. Najczęściej podczas przeglądów motolotni i samolotów natrafiam właśnie na ich uszkodzenia. Nie zapominajmy też o smarowaniu przegubów! I to jest istotne szczególnie w 582 ale w 912 również - szczególnie w takiej konstrukcji tłumika.
wydech912.jpg
wydech912.jpg (40.25 KiB) Przejrzano 2190 razy
20230930_152629.jpg
20230930_152629.jpg (60.07 KiB) Przejrzano 2190 razy
20230930_152623.jpg
20230930_152623.jpg (62.99 KiB) Przejrzano 2190 razy

Re: Wydechy w 912.

: czw mar 21, 2024 8:15 am
autor: dlopacki
Ryszard, jakich przegubów i czym smarować w 582?

Re: Wydechy w 912.

: pt mar 22, 2024 9:24 pm
autor: Ryszard Lewandowski
Poniżej rysunek wydechu 582. Miejsca oznaczone kropelką i literą E - to właśnie przeguby, które należy smarować - np. smarem miedziowym. Z mojego doświadczenia wynika, że taką operację powinno się powtarzać dosyć często, np. co 50h.

Lata temu, kiedy latałem na Echu z 582 - jeszcze nie wiedziałem jak to jest istotne. W efekcie przeguby tłumika praktycznie się zapiekły i ... pękł mi kolektor wydechowy. Przy demontażu miałem duży problem, żeby oddzielić poszczególne części tłumika.
wydech582.jpg
wydech582.jpg (17.45 KiB) Przejrzano 2165 razy

Re: Wydechy w 912.

: sob mar 23, 2024 6:17 pm
autor: dlopacki
Dzięki,
jak zwykle jesteś niezastąpiony.
Darek.

Re: Wydechy w 912.

: śr kwie 10, 2024 12:21 pm
autor: Piotr Boruszewski
Rysiu miałem kiedyś do czynienia z silnikiem paralotniowym i pamiętam, że tam też ten problem występował i to nawet dość często. Pamiętam opinię jednego z mechaników i zarazem członka kadry PPG, że przyczyniało się do tego zbyt szybkie nagrzewanie spowodowanie niecierpliwością pilota i chęcią jaknajszybszego nagrzania silnika. Czy w przypadku Rotaxa ten czynnik też ma znaczenie?

Re: Wydechy w 912.

: śr kwie 10, 2024 1:42 pm
autor: Ryszard Lewandowski
Piotr Boruszewski pisze: śr kwie 10, 2024 12:21 pm Czy w przypadku Rotaxa ten czynnik też ma znaczenie?
Tak, szczególnie przy silnikach 2T ale w 4T również. W 4T jest to mniejszy problem, bo trzymając się zalecenia Rotaxa i utrzymywaniu 2500rpm w trakcie rozgrzewania gazy wylotowe nie są drastycznie gorące. Generalnie niestety ale tłumiki do 912 są często budowane z cienkich przekrojów. To kolanko - które najczęściej pęka - jest praktycznie na początku wydechu tuż za wylotem z cylindrów. Tam temperatura jest najwyższa (dlatego Rotax zaleca montaż EGT w tym miejscu). Kolanko rozgrzewa się szybko - dalsze elementy - wolniej. Efekt - cały tłumik "pracuje" i generowane są naprężenia w stosunkowo cienkiej strukturze.