Nowa benzyna

Forum o kwestiach technicznych związanych z lataniem.
Awatar użytkownika
dlopacki
Posty: 12
Rejestracja: śr maja 02, 2018 9:27 am

Nowa benzyna

Post autor: dlopacki »

Pytanie.
Czy do Rotaksa 582 można stosować nowe paliwo 95 z dodatkiem 10% etanolu?
Awatar użytkownika
Ryszard Lewandowski
Site Admin
Posty: 538
Rejestracja: czw lip 20, 2017 7:27 am
Lokalizacja: Warszawa, EPNC
Kontakt:

Re: Nowa benzyna

Post autor: Ryszard Lewandowski »

Rotax już jakiś czas temu popełnił dokument (kilka razy aktualizowany), który opisuje generalnie jakie płyny w ich silnikach mogą być stosowane. Można zajrzeć np. tu: https://legacy.rotaxowner.com/si_tb_inf ... st-008.pdf - gdzie w rozdziale 5.1.1 czytamy:

PaliwoE10.jpg
PaliwoE10.jpg (42.98 KiB) Przejrzano 786 razy

co w bardzo luźnym tłumaczeniu:
Dodatkowo poza AVGAS i bezołowiowym paliwiem samochodowym - silnik 503UL i 582UL są obecnie dopuszczone do używania paliwa z E10. W przypadku etanolu w wielkości maksymalnie 10% mogą wystąpić wyższe temperatury gazów wylotowych (EGT). Jeżeli maksymalne wartości EGT są przekroczone należy skonsultować się z autoryzowanym serwisem w celu dodatkowych testów i ewentualnie dalszych modyfikacji (np. inne dysze w gaźnikach).
Co ważne - dodatkowa notatka w tym tekście informuję, że pozostałe silniki 2T (np. 447, 618...) powinny używać dotychczasowego paliwa z domieszką E5. Mimo, że nie są znane negatywne skutki używania E10 w tych silnikach. Praktycznie chodzi o to, że dla pozostałych silników Rotax nie przeprowadził żadnych testów dla E10. Silniki 503 i 582 były w kontrolowanych warunkach używane z E10 - dlatego takie oficjalne stanowisko.

I teraz przy okazji tej dyskusji drobna zagadka ;) - co zrobi ubezpieczyciel, jeżeli podczas badania jakiegoś zdarzenia lotniczego na statku powietrznym np. z silnikiem Rotax 618 - stwierdzi, że ten leciał/pracował na paliwie E10... ???
Ryszard Lewandowski
Pilot motolotniowy, samolotów ultralekkich.
Mechanik Poświadczenia Obsługi Statków Powietrznych - TM(PHG), TM(A).

SP-MIAU
Jazz, R912, Stratus-P17
Awatar użytkownika
dlopacki
Posty: 12
Rejestracja: śr maja 02, 2018 9:27 am

Re: Nowa benzyna

Post autor: dlopacki »

Dzięki Ryszard.
Mam jeszcze jedną wątpliwości czy 98 z 5% etyliny będzie lepsza?
A jeśli chodzi o zagadkę, to ubezpieczycielem nie jestem, ale gdybym był, to pewnie zrobiłbym wszystko by obniżyć kwotę wypłaty. Niedopuszczenie paliwa do użytkowania też brałbym pod uwagę.
pozdro Darek.
Awatar użytkownika
Ryszard Lewandowski
Site Admin
Posty: 538
Rejestracja: czw lip 20, 2017 7:27 am
Lokalizacja: Warszawa, EPNC
Kontakt:

Re: Nowa benzyna

Post autor: Ryszard Lewandowski »

dlopacki pisze: czw lut 01, 2024 10:55 am Mam jeszcze jedną wątpliwości czy 98 z 5% etyliny będzie lepsza?
E5 czyli paliwo z 5% bioetanolu to standard i do tego paliwa wszystkie rozwiązania powinny działać prawidłowo. Ciężko nawet na stacjach znaleźć 98 bez bioetanolu. Według mnie można latać na E10 - z tym, że tak jak opisano to w instrukcji - trzeba zwrócić uwagę na temperatury EGT.

Swoją drogą - pamiętam na naszym lotnisku kompozytowy zbiornik paliwa, który kilka lat temu - po zatankowaniu E5... rozpuścił się. Dosłownie.
Ryszard Lewandowski
Pilot motolotniowy, samolotów ultralekkich.
Mechanik Poświadczenia Obsługi Statków Powietrznych - TM(PHG), TM(A).

SP-MIAU
Jazz, R912, Stratus-P17
Awatar użytkownika
dlopacki
Posty: 12
Rejestracja: śr maja 02, 2018 9:27 am

Re: Nowa benzyna

Post autor: dlopacki »

Oczywiście, że nie etylina, a etanol- czyli alkohol - :D
dzięki za info, jesteś niezastąpiony.

pozdrawiam Darek.
ODPOWIEDZ