Czy muszę aktualizować wpis do Ewidencji Statków Powietrznych?
: śr gru 14, 2022 12:48 pm
Uwaga! W tym poście pokazuję już nieaktualne formatki zgłoszenia. Zostały zmienione w "międzyczasie". W kolejnych postach Artura są już aktualne wzory (przynajmniej na dzień dodawania tego komentarza).
Drodzy, szybkimi krokami zbliża się dzień 14.06.2023. Co się tego dnia zadzieje? Poniżej fragment tekstu ze strony ULC, wyjaśniający kwestię aktualizacji wpisów w ewidencji statków powietrznych i związanych z tym kwestiami zdatności do lotów. Link do tekstu: https://www.ulc.gov.pl/pl/czesto-zadawa ... wietrznych
Dlatego koniecznie sprawdźcie czy Wasz statek powietrzny wymaga takiej aktualizacji - czyli sprawdźcie czy macie wpisaną kategorię K4. Kwalifikowana.
Uwaga! Wpis K4 w Książce Urządzenia Latającego absolutnie NIC NIE ZNACZY. W ręku miałem już trzy książki z wpisanym K4, ale po sprawdzeniu w ewidencji okazywało się, że tam takiej aktualizacji nie ma! Niestety wpis dokonany przez mechanika poświadczenia może być tu mylący/błędny! Dlatego jedynie dokument Świadectwo Ewidencji z wpisanym K4. Kwalifikowana jest tu właściwym potwierdzeniem.
To świadectwo powinno zostać zaktualizowane.
Natomiast to ŚE jest aktualne - zgodne z nową klasyfikacją.
Jak dokonać aktualizacji?
Należy ze strony ULC pobrać wniosek o aktualizację danych (ten sam wniosek jest wykorzystywany przy pierwszej rejestracji). Link do wniosku: https://www.ulc.gov.pl/_download/ltt/Re ... dencja.pdf . Następnie:
Po wypełnieniu formularza przelewamy na konto ULC opłatę lotniczą w kwocie 39 zł, z treścią przelewu: "Tab. nr 1, pkt. 3.2, poz. 4, Aktualizacja Świadectwa Ewidencji dla SP-????". Oczywiście SP-???? zamieńcie na swoje znaki .
Numer konta bankowego znajdziecie na stronie: https://www.ulc.gov.pl/pl/oplaty-lotnic ... y-lotnicze
Wypełniony wniosek i potwierdzenie opłaty dostarczamy do ULC dowolną metodą (osobiście, listownie, via ePUAP). Kilka uwag:
Drodzy, szybkimi krokami zbliża się dzień 14.06.2023. Co się tego dnia zadzieje? Poniżej fragment tekstu ze strony ULC, wyjaśniający kwestię aktualizacji wpisów w ewidencji statków powietrznych i związanych z tym kwestiami zdatności do lotów. Link do tekstu: https://www.ulc.gov.pl/pl/czesto-zadawa ... wietrznych
[...]
Przypominamy, że 14.06.2023 r. upływa 5-letni termin na złożenie aktualizacji danych zawartych w ewidencji statków powietrznych (liczony od 30.05.2018 r.), o którym mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 33 ust. 2 i 4 ustawy - Prawo lotnicze (tzw. rozporządzenie wyłączające).
Niezłożenie zgłoszenia aktualizacji danych w terminie, o którym wyżej, będzie skutkować wykreśleniem urządzenia latającego z ewidencji statków powietrznych przez Prezesa Urzędu, co spowoduje, że wpisy do ewidencji dokonane przed 30.05.2018 r. dotyczące statków powietrznych kategorii K4, K5, K6A, K6H i K6R, które zachowały ważność na mocy przepisów rozporządzenia w sprawie klasyfikacji, które weszły w życie z dniem 29.09.2022 r., utracą ważność.
[...]
Dlatego koniecznie sprawdźcie czy Wasz statek powietrzny wymaga takiej aktualizacji - czyli sprawdźcie czy macie wpisaną kategorię K4. Kwalifikowana.
Uwaga! Wpis K4 w Książce Urządzenia Latającego absolutnie NIC NIE ZNACZY. W ręku miałem już trzy książki z wpisanym K4, ale po sprawdzeniu w ewidencji okazywało się, że tam takiej aktualizacji nie ma! Niestety wpis dokonany przez mechanika poświadczenia może być tu mylący/błędny! Dlatego jedynie dokument Świadectwo Ewidencji z wpisanym K4. Kwalifikowana jest tu właściwym potwierdzeniem.
To świadectwo powinno zostać zaktualizowane.
Natomiast to ŚE jest aktualne - zgodne z nową klasyfikacją.
Jak dokonać aktualizacji?
Należy ze strony ULC pobrać wniosek o aktualizację danych (ten sam wniosek jest wykorzystywany przy pierwszej rejestracji). Link do wniosku: https://www.ulc.gov.pl/_download/ltt/Re ... dencja.pdf . Następnie:
- Na pierwszej stronie wypełniamy tylko dane wnioskującego.
- Na stronie trzeciej zaznaczamy kwadracik przy tekście: Dokonanie zmiany danych wpisanych do ewidencji statków powietrznych dotyczących urządzenia latającego
- Poniżej wypełniamy dane dotyczące statku powietrznego (typ/model/seria, numer seryjny, znaki)
- Poniżej zaznaczamy ostatni kwadracik Inne na stronie 3 i wpisujemy: Zmiana kategorii i podkategorii na: K4. Kwalifikowana, UL-PHG Motolotnia. Uwaga! Dla innych podkategorii (samoloty, wiatrakowiec...) wpisujemy odpowiednią. Ich oznaczenia można znaleźć na stronie 2 tego formularza.
Po wypełnieniu formularza przelewamy na konto ULC opłatę lotniczą w kwocie 39 zł, z treścią przelewu: "Tab. nr 1, pkt. 3.2, poz. 4, Aktualizacja Świadectwa Ewidencji dla SP-????". Oczywiście SP-???? zamieńcie na swoje znaki .
Numer konta bankowego znajdziecie na stronie: https://www.ulc.gov.pl/pl/oplaty-lotnic ... y-lotnicze
Wypełniony wniosek i potwierdzenie opłaty dostarczamy do ULC dowolną metodą (osobiście, listownie, via ePUAP). Kilka uwag:
- Jeżeli wniosek złożycie via ePUAP - ta samą drogą otrzymacie nowe świadectwo. Czyli będzie to dokument PDF podpisany elektronicznie (bez efektownej, wielkiej, czerwonej pieczęci).
- Jeżeli nowe świadectwo chcecie odebrać osobiście - na górze pierwszej stronie napiszcie: "Odbiór osobisty, telefon ??? ??? ???". Dzięki temu szybciej dostaniecie informację o gotowym do odbioru świadectwie.