Nawigacja do Motolotni

Karol Wiklak
Posty: 12
Rejestracja: wt lip 25, 2017 3:58 pm

Nawigacja do Motolotni

Post autor: Karol Wiklak »

Witam,
Jestem świeżo upieczonym pilotem Motolotni wiec dzięki forum mam nadzieje uzyskać wsparcie i odpowiedzi na kilka nużących mnie pytań, a pierwsze z nich brzmi: Jakie urządzenie lub/i program polecenie do nawigacji: Garmin Aera 500, LK8000, SkyDemon lub coś innego. Oczywiście urządzenia będą dodatkowym elementem na pokładzie po busoli i mapie.
Pozdrawiam
Karol Wiklak - Łódź/Kielce tel. 693280322
Zdzisław
Posty: 71
Rejestracja: wt lip 25, 2017 9:14 am

Re: Nawigacja do Motolotni

Post autor: Zdzisław »

Ja mam Garmina 500 aera, z programem na Europę, jego wady- mało widoczny podczas padania promieni słonecznych na ekran, ale wystarczy przysłonić i wszystko OK. nie zajmuje dużo miejsca,
Awatar użytkownika
Ryszard Lewandowski
Site Admin
Posty: 547
Rejestracja: czw lip 20, 2017 7:27 am
Lokalizacja: Warszawa, EPNC
Kontakt:

Re: Nawigacja do Motolotni

Post autor: Ryszard Lewandowski »

Od dłuższego czasu latam na LK8000. W telegraficznym skrócie najważniejsze zalety i wady:

Zalety
  • Całkowicie darmowa nawigacja. Bez opłat dostępny jest sam program jak i strefy, lądowiska, mapy itd. Darmowe mapy i strefy można dostać praktycznie dla każdego zakątka świata. Nowe dane są dostępne bardzo szybko.
  • Intensywnie rozwijane oprogramowanie wprowadzające masę nowych funkcji.
  • Niezawodne, bo przetestowane przez kilka tysięcy intensywnie latających użytkowników (aktualnie największa grupa testerów tego typu oprogramowania na świecie).
  • Ogromna możliwość konfiguracji pod własne potrzeby. To też pewna wada, bo możliwość silnej konfiguracji powoduje jednocześnie jej skomplikowanie.
  • Możliwość wyświetlania (konfigurowalnego) ogromnej liczby parametrów lotów (ponad 200).
  • Wyświetlanie kilku multi-map - prezentujących przestrzeń powietrzną w różnych przekrojach. Doskonałe na dalekich przelotach przecinających wiele stref.
  • Dostępność na wszystkie popularne systemy operacyjne w tym na wybranych czytnikach co umożliwia wykorzystanie właściwości ich wyświetlaczy.
  • Integracja z serwisami logującymi trasy. Można w łatwy sposób udostępniać swoją pozycję, trasy itd.
  • Możliwość odrębnego dla wielu pilotów latających na jednym sprzęcie konfigurowania nawigacji oraz logowania tras.
  • Funkcja symulatora pozwalająca na ziemi, spokojnie potestować zachowanie nawigacji. Wersję Windows można spokojnie uruchomić na PC.

Wady
  • Mało intuicyjny interfejs. Pilot po raz pierwszy uruchamiający program może zupełnie nie ogarnąć programu. Po przejściu "bariery wejścia" nie jest to problem ale pierwszy kontakt może być "bolesny" :)
  • Uciążliwa pierwsza konfiguracja programu. Wymaga trochę klikania.
  • Brak funkcji on-linowego, w pełni automatycznego aktualizowania danych. Tu akurat pracuję nad zewnętrznym dodatkowym programem, który będzie automatycznie aktualizował pliki bazując na tej stronie.
  • Słaba dokumentacja. Podręcznik użytkownika to w rzeczywistości trzy instrukcje do różnych wersji, które należy przeczytać kolejno, żeby dobrze poznać możliwości programu.
Ryszard Lewandowski
Pilot motolotniowy, samolotów ultralekkich.
Mechanik Poświadczenia Obsługi Statków Powietrznych - TM(PHG), TM(A).

SP-MIAU
Jazz, R912, Stratus-P17
tomhor
Posty: 3
Rejestracja: ndz lip 23, 2017 7:33 am

Re: Nawigacja do Motolotni

Post autor: tomhor »

Co do LK8000 to jest kurs online:
https://www.youtube.com/channel/UCZIO7N ... W8UcXoNGJg

... generalnie pod kątem szybowców, ale podstawy spokojnie wyłapiesz
Karol Wiklak
Posty: 12
Rejestracja: wt lip 25, 2017 3:58 pm

Re: Nawigacja do Motolotni

Post autor: Karol Wiklak »

Zdzisław pisze: śr lip 26, 2017 5:26 am Ja mam Garmina 500 aera, z programem na Europę, jego wady- mało widoczny podczas padania promieni słonecznych na ekran, ale wystarczy przysłonić i wszystko OK. nie zajmuje dużo miejsca,
A czego używałeś wcześniej, jakiego programu lub urządzenia ? Szukam punktu odniesienia do tych trzech programów opisanych przeze mnie lub jeszcze innego ?
Karol Wiklak
Posty: 12
Rejestracja: wt lip 25, 2017 3:58 pm

Re: Nawigacja do Motolotni

Post autor: Karol Wiklak »

Dziękuje Ryszard za wyczerpującą odpowiedź, z tego co się orientuję (ale może jestem w błędzie) LK 8000 nie wystękuje jeszcze w pełnej wersji na produkty logiem nadgryzionego jabłka ?
Awatar użytkownika
Ryszard Lewandowski
Site Admin
Posty: 547
Rejestracja: czw lip 20, 2017 7:27 am
Lokalizacja: Warszawa, EPNC
Kontakt:

Re: Nawigacja do Motolotni

Post autor: Ryszard Lewandowski »

Karol Wiklak pisze: śr lip 26, 2017 10:22 am [...] LK 8000 nie wystękuje jeszcze w pełnej wersji na produkty logiem nadgryzionego jabłka ?
Występuje i działa (sam widziałem). Jest natomiast słabo przetestowany. Chyba szybownicy nie przepadają za owocami :)
Ryszard Lewandowski
Pilot motolotniowy, samolotów ultralekkich.
Mechanik Poświadczenia Obsługi Statków Powietrznych - TM(PHG), TM(A).

SP-MIAU
Jazz, R912, Stratus-P17
Awatar użytkownika
Ryszard Lewandowski
Site Admin
Posty: 547
Rejestracja: czw lip 20, 2017 7:27 am
Lokalizacja: Warszawa, EPNC
Kontakt:

Re: Nawigacja do Motolotni

Post autor: Ryszard Lewandowski »

tomhor pisze: śr lip 26, 2017 9:53 am Co do LK8000 to jest kurs online: https://www.youtube.com/channel/UCZIO7N ... W8UcXoNGJg
Ten kurs jest bardzo dobry i warto przynajmniej wybrane filmy obejrzeć. Trzeba tylko pamiętać, że bazuje jeszcze na starszej wersji i kilku zmian nie uwzględnia. Niemniej - zdecydowanie warto szczególnie na początek.
Ryszard Lewandowski
Pilot motolotniowy, samolotów ultralekkich.
Mechanik Poświadczenia Obsługi Statków Powietrznych - TM(PHG), TM(A).

SP-MIAU
Jazz, R912, Stratus-P17
Zdzisław
Posty: 71
Rejestracja: wt lip 25, 2017 9:14 am

Re: Nawigacja do Motolotni

Post autor: Zdzisław »

Od początku latam na Garminie, kolega używa 8000 , inny jeszcze starszego Garmina, i każdy jest zadowolony, wszystkie prowadzą do celu, trzeba po prostu każdą opanować, są jeszcze dużo droższe, może i lepsze, ale nie widzę sensu wydawać kupę kasy, nie zapomnij o mapie, to fundament.
ODPOWIEDZ