Wsteczny w motolotni

Awatar użytkownika
Ryszard Lewandowski
Site Admin
Posty: 317
Rejestracja: czw lip 20, 2017 7:27 am
Lokalizacja: Warszawa, EPNC
Kontakt:

Wsteczny w motolotni

Post autor: Ryszard Lewandowski » czw lis 28, 2019 9:22 am

Kiedy zobaczyłem pierwsze klatki tego filmu pomyślałem: uruchamia motolotnie w hangarze??? Potem się wyjaśniło... Zgadniecie jak to jest zrobione? Dodam, że to nie jest śmigło przestawialne w locie.


https://youtu.be/bWYD1TV8RrQ
Ryszard Lewandowski
SP-MIAU
Jazz, R912, Stratus-P17

Awatar użytkownika
Marek Siekirka
Posty: 44
Rejestracja: ndz lip 23, 2017 1:06 pm
Lokalizacja: Ostrów Wlkp.
Kontakt:

Re: Wsteczny w motolotni

Post autor: Marek Siekirka » czw lis 28, 2019 8:01 pm

Stawiam na dodatkowy napęd na koła. Na początku filmiku widać, że coś przełącza na pulpicie i za chwilę wózek zaczyna cofać, a zjeżdżając na trawę lekko dodaje gazu. Może też mieć elektryczny silnik np. przy przednik kółku.
Gość ma taki patent w wiatrakowcu i jest zarejestrowany do ruchu po drogach, w Czechach.

Awatar użytkownika
Ryszard Lewandowski
Site Admin
Posty: 317
Rejestracja: czw lip 20, 2017 7:27 am
Lokalizacja: Warszawa, EPNC
Kontakt:

Re: Wsteczny w motolotni

Post autor: Ryszard Lewandowski » pt lis 29, 2019 7:57 am

Marku, to nie to - jeszcze zaczekam z odpowiedzią - może ktoś na to wpadnie. Rozwiązanie jest banalnie proste. Nie ma tu żadnego dodatkowego silnika czy przekładni.
Ryszard Lewandowski
SP-MIAU
Jazz, R912, Stratus-P17

Awatar użytkownika
Ryszard Lewandowski
Site Admin
Posty: 317
Rejestracja: czw lip 20, 2017 7:27 am
Lokalizacja: Warszawa, EPNC
Kontakt:

Re: Wsteczny w motolotni

Post autor: Ryszard Lewandowski » pt lis 29, 2019 9:55 pm

Żeby prze nie przedłużać - rozrusznik ma zmienianą polaryzację i przez to silnik - a co za tym śmigło - kręci się w drugą stronę. Po wykołowaniu należy silnik zgasić - przywrócić pierwotna polaryzację (kierunek pracy rozrusznika) i ponownie uruchomić silnik.
Ryszard Lewandowski
SP-MIAU
Jazz, R912, Stratus-P17

Awatar użytkownika
Robert Olszak
Posty: 49
Rejestracja: pt lip 28, 2017 7:49 pm
Lokalizacja: Golędzinów/Wołów
Kontakt:

Re: Wsteczny w motolotni

Post autor: Robert Olszak » sob lis 30, 2019 10:41 pm

Coś mi tu nie pasuje.
Rozrusznik posiada bendix, który ciągnie w jednym kierunku, a w drugim przepuszcza. Tak samo działa mechanizm wyrzutu zębatki rozrusznika.
W związku z powyższym, nie widzę możliwości uruchomienia silnika w przeciwnym kierunku obrotów.
Druga sprawa, to możliwość pracy silnika czterosuwowego w przeciwnym kierunku.
Robert

SP-MABK
Aeros Profi TL, Echo Plus, Rotax 912


www.oksl-goledzinow.pl.tl

Awatar użytkownika
Marek Siekirka
Posty: 44
Rejestracja: ndz lip 23, 2017 1:06 pm
Lokalizacja: Ostrów Wlkp.
Kontakt:

Re: Wsteczny w motolotni

Post autor: Marek Siekirka » ndz gru 01, 2019 8:23 am

Ryszard, robisz nas w trąbę. Pomijając trudności z kierunkiem obrotów rozrusznika i "wolnego koła" zębatki, silnik 4 suwowy nie może pracować w drugą stronę. Jak ma zassać mieszankę? Przez wydech? A spaliny wyrzuci do gaźnika? Nie zgadzają się kolejność otwierania i zamykania zaworów. Może byłoby to możliwe, gdyby zmienić kierunek obrotu wału, nie zmieniając kierunku obrotu wałka rozrządu, ale też nie jestem pewny, czy zadziałałoby to, nie mówiąc o trudności dokonania takiej przeróbki.

https://youtu.be/T35ALtdjQig
Podobno w pewnych okolicznościach niektóre silniki 2 suwowe mogły złapać lewe obroty, ale chyba tylko one.

Awatar użytkownika
Marek Siekirka
Posty: 44
Rejestracja: ndz lip 23, 2017 1:06 pm
Lokalizacja: Ostrów Wlkp.
Kontakt:

Re: Wsteczny w motolotni

Post autor: Marek Siekirka » ndz gru 01, 2019 11:29 am

Jest jeszcze jedna, ważniejsza kwestia. Nawet gdyby śmigło kręciło się za pomocą dodatkowej przekładni w przeciwną stronę, niż nominalnie, jego sprawność byłaby znikoma i nawet na wysokich obrotach silnika mogłoby nie być w stanie ruszyć motolotni.
Tak myślę.

Awatar użytkownika
Ryszard Lewandowski
Site Admin
Posty: 317
Rejestracja: czw lip 20, 2017 7:27 am
Lokalizacja: Warszawa, EPNC
Kontakt:

Re: Wsteczny w motolotni

Post autor: Ryszard Lewandowski » pn gru 02, 2019 9:02 am

Panowie, taką informację otrzymałem od pilota z filmu. Zmodyfikowany został rozrusznik, który pozwala kręcić w obie strony. Jak się pewnie zorientowaliście - pilot jest czeskiego pochodzenia i jako pomysł na rozwiązanie wykorzystał to z czym spotkał się w swoim "samochodzie", który miał w młodości, a mianowicie czechosłowacki Velorex. Taki trójkołowiec - który odpowiednio ustawiając kluczyk w stacyjce pozwalał na uruchomienie silnika w obu kierunkach.
Popatrzcie na opis do filmu na YT, który został niedawno rozszerzony (po nawale pytań). Dokładnie to jest tam opisane...

Marku, a dlaczego nie może się kręcić w drugim kierunku? Czy na pewno fazy spalania (ich kolejność) zmienią się przy kręceniu w drugą stronę? Zmieni sie kolejność odpalania cylindrów - co nie ma znaczenia.
Ryszard Lewandowski
SP-MIAU
Jazz, R912, Stratus-P17

Awatar użytkownika
Robert Olszak
Posty: 49
Rejestracja: pt lip 28, 2017 7:49 pm
Lokalizacja: Golędzinów/Wołów
Kontakt:

Re: Wsteczny w motolotni

Post autor: Robert Olszak » pn gru 02, 2019 10:52 am

Rysiek, kombinuję na wszystkie strony i nie widzę możliwości pracy silnika w przeciwnym kierunku.
Suw ssania będzie po stronie wydechowej, a wydechu po stronie ssącej.
W silniku dwusuwowym jest to możliwe, bo nie ma układu rozrządu.

Jeśli się mylę, to proszę oświeć mnie.
Robert

SP-MABK
Aeros Profi TL, Echo Plus, Rotax 912


www.oksl-goledzinow.pl.tl

Awatar użytkownika
Ryszard Lewandowski
Site Admin
Posty: 317
Rejestracja: czw lip 20, 2017 7:27 am
Lokalizacja: Warszawa, EPNC
Kontakt:

Re: Wsteczny w motolotni

Post autor: Ryszard Lewandowski » pn gru 02, 2019 11:29 am

Robert - zapytałem u źródła - dam znać co usłyszę :)
Ryszard Lewandowski
SP-MIAU
Jazz, R912, Stratus-P17

ODPOWIEDZ