Motolotnia - Kwalifikacje

sportingkamil
Posty: 3
Rejestracja: ndz mar 03, 2019 12:33 pm

Motolotnia - Kwalifikacje

Post autor: sportingkamil » ndz mar 03, 2019 12:39 pm

Witam
W Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 26.04.2018 zmieniające rozporządzenie w sprawie wyłączenia zastosowania niektórych przepisów ustawy Prawo Lotnicze do niektórych rodzajów statków powietrznych oraz określenia warunków i wymagań dotyczących używania tych statków, jest taki zapis
"Urządzenia latające kategorii niekwalifikowanej podkategorii UL–70 i UL–115 mogą być pilotowane
przez pilota posiadającego świadectwo kwalifikacji, licencję pilota lub zaświadczenie z ośrodka szkolenia lotniczego albo podmiotu szkolącego o zaliczeniu z wynikiem pozytywnym szkolenia teoretycznego oraz egzaminu
teoretycznego, co najmniej w zakresie prawa lotniczego, korzystania z przestrzeni powietrznej, przepisów ruchu
lotniczego, pierwszeństwa drogi oraz przepisów niniejszego rozporządzenia, w szczególności w zakresie wykonywania lotów.”

Zatem czy można latać motolotnią tylko po szkoleniu teoretycznym i zdaniu egzaminu teoretycznego ?

Awatar użytkownika
Ryszard Lewandowski
Site Admin
Posty: 266
Rejestracja: czw lip 20, 2017 7:27 am
Lokalizacja: Warszawa, EPNC
Kontakt:

Re: Motolotnia - Kwalifikacje

Post autor: Ryszard Lewandowski » ndz mar 03, 2019 6:05 pm

Wygląda na to, że tak. To i tak więcej niż np. w UK dla subkategorii 75 (bo nie 115! ta kategoria to w UK tzw. SSDR i wymaga normalnego szkolenia). Tam formalnie nie musisz odbywać żadnego szkolenia - chociaż BMAA zaleca odbycie takiego szkolenia w okrojonej formie. Rozmawiałem w ubiegłym roku z jednym z producentów (Ben Asham) i oni przyjęli taką formę, że nie sprzedają sprzętu komuś bez przeszkolenia, a w cenie zakupu sprzętu je oferują.

https://www.bmaa.org/information-librar ... g-aircraft
Ryszard Lewandowski
SP-MIAU
Jazz, R912, Stratus-P17

Awatar użytkownika
Marek Siekirka
Posty: 30
Rejestracja: ndz lip 23, 2017 1:06 pm
Lokalizacja: Ostrów Wlkp.
Kontakt:

Re: Motolotnia - Kwalifikacje

Post autor: Marek Siekirka » ndz mar 03, 2019 8:51 pm

To nie tak, że wsiadasz w motkę i lecisz.
To musi być motolotnia 1 osobowa, rozwijająca max 102 km/h, masa pustej max 115 kg, o odpowiednim obciążeniu skrzydła (w przepisach jest to konkretnie określone), o pojemności zbiornika max 20 litrów i jeszcze kilka ograniczeń. Nie możesz latać (nawet startować i lądować) w terenie zabudowanym, czy zamieszkanym (nie pamiętam szczegółów). Jest kilka ograniczeń. Aha, i jeszcze jeden absurdalny przepis. Masa MTOW nie więcej, niż 200 kg.
O ile w przypadku motolotni (z lekkim silnikiem 1 cylindrowym) jest to jeszcze jakoś realnie do wykonania, tak samolot lub wiatrakowiec mieszczący się w 200 kg z pilotem i paliwem...trudne, na granicy niewykonalności.
Słowem - przepis dla anorektyków.

sportingkamil
Posty: 3
Rejestracja: ndz mar 03, 2019 12:33 pm

Re: Motolotnia - Kwalifikacje

Post autor: sportingkamil » ndz mar 03, 2019 11:21 pm

Zatem gdzie zdobyc takie zaswiadczenie? 🤔
Z uwagi na fakt ze dla szkół jest to swego rodzaju noz w plecy. Kiedys kursant musial zostawic 10 tys a teraz zaplaci 1/10 tej kwoty i w teorii może latac.

Awatar użytkownika
Ryszard Lewandowski
Site Admin
Posty: 266
Rejestracja: czw lip 20, 2017 7:27 am
Lokalizacja: Warszawa, EPNC
Kontakt:

Re: Motolotnia - Kwalifikacje

Post autor: Ryszard Lewandowski » pn mar 04, 2019 8:30 am

sportingkamil pisze:
ndz mar 03, 2019 11:21 pm
Zatem gdzie zdobyc takie zaswiadczenie?
Z uwagi na fakt ze dla szkół jest to swego rodzaju noz w plecy. Kiedys kursant musial zostawic 10 tys a teraz zaplaci 1/10 tej kwoty i w teorii może latac.
Uderz bezpośrednio do szkół. Nie wchodząć w szczegóły wiem na pewno, że co najmniej nie wszystkie szkoły tak podchodzą do sprawy. Często idą na rękę... Wprawdzie moje obserwacje dotyczą innych kwestii związanych z uprawnieniami ale nie jest tu tak źle.

Patrząc jednak z innej strony - szczerze mówiąc - będąc na miejscu szkoły (czy instruktora w szkole) - chyba ręka by mi się zawahała zanim bym coś takiego podpisał/wydał. W końcu ktoś może zacząć latać i zrobić co najmniej sobie - sporą krzywdę. Hm, a może po prostu mam do ludzi za mało zaufania - a przecież powinniśmy zakładać, że nikt nie będzie chciał sobie zrobić krzywdę na własne życzenie i raczej zrobi jakiś trening praktyczny zanim...

Kurcze, dobrze, że nie staję przed takim dylematem ;)
Ryszard Lewandowski
SP-MIAU
Jazz, R912, Stratus-P17

Awatar użytkownika
Ryszard Lewandowski
Site Admin
Posty: 266
Rejestracja: czw lip 20, 2017 7:27 am
Lokalizacja: Warszawa, EPNC
Kontakt:

Re: Motolotnia - Kwalifikacje

Post autor: Ryszard Lewandowski » pn mar 04, 2019 8:37 am

Marek Siekirka pisze:
ndz mar 03, 2019 8:51 pm
[...] Słowem - przepis dla anorektyków. [...]
Marek, dokładnie takie zdanie usłyszałem od jednego z pilotów motolotniowych w UK kiedy rozmawialiśmy na temat nowych przepisów :lol: Dodam, że mój rozmówca na co dzień lata nowym Quickiem i na oko to on sam już "pochłania" jakieś 60-70% tego limitu :D

Nie mniej w UK subclass-70 cieszy się ogromną popularnością. Producenci stanęli na wysokości zadania i produkuja już kilka modeli motolotni w tej kategorii. Do wyboru różne wózki, różne silniki, wachlarz skrzydeł. Osobiście siedziałem (nie latałem) w wózku PeeBee. Szczerze mówiąc - miałem opory żeby zasiąść, bo jak zobaczyłem ażurową ramę z ogromnymi otworami oraz kółka - bardzo podobne do tych, które miałem w wózku jakim woziłem moje córki - to zastanawiałem się czy na pewno go nie zniszczę.

Z drugiej strony - jak patrzę na to co Ben w tym sprzęcie robi i jak lata... to może być ciekawy pomysł. Według mnie - bliżej lotni niż motolotni.
Ryszard Lewandowski
SP-MIAU
Jazz, R912, Stratus-P17

sportingkamil
Posty: 3
Rejestracja: ndz mar 03, 2019 12:33 pm

Re: Motolotnia - Kwalifikacje

Post autor: sportingkamil » wt mar 05, 2019 11:17 am

Czy w Polsce jest ktos kto zajmuje sie budowa motolotni na wzór EuroSnake czy tez wspomniangeo PaeBee? Chodzi mi o cos co na zachdzie jest okreslane jako nanolight trike.

Awatar użytkownika
Ryszard Lewandowski
Site Admin
Posty: 266
Rejestracja: czw lip 20, 2017 7:27 am
Lokalizacja: Warszawa, EPNC
Kontakt:

Re: Motolotnia - Kwalifikacje

Post autor: Ryszard Lewandowski » wt mar 05, 2019 12:12 pm

sportingkamil pisze:
wt mar 05, 2019 11:17 am
Czy w Polsce jest ktos kto zajmuje sie budowa motolotni na wzór EuroSnake czy tez wspomniangeo PaeBee? Chodzi mi o cos co na zachdzie jest okreslane jako nanolight trike.
Według mnie - nie. Najbliżej masz ANT Aerosa - wózek, który zbiera doskonałe recenzje.
Ryszard Lewandowski
SP-MIAU
Jazz, R912, Stratus-P17

Awatar użytkownika
Marek Siekirka
Posty: 30
Rejestracja: ndz lip 23, 2017 1:06 pm
Lokalizacja: Ostrów Wlkp.
Kontakt:

Re: Motolotnia - Kwalifikacje

Post autor: Marek Siekirka » śr mar 06, 2019 12:07 am

A monotrike?

https://youtu.be/o6YFHejAVcI

https://youtu.be/-xcbziuuD08

https://youtu.be/RjJNm1NhuDE

Nic o tym nie wiem, poza tym, co widać w filmikach.
Na pewno jest to lekkie.

Awatar użytkownika
Ryszard Lewandowski
Site Admin
Posty: 266
Rejestracja: czw lip 20, 2017 7:27 am
Lokalizacja: Warszawa, EPNC
Kontakt:

Re: Motolotnia - Kwalifikacje

Post autor: Ryszard Lewandowski » śr mar 06, 2019 12:24 am

Nie jestem pewien ale o ile pamiętam to Monotrike to jak na razie konstrukcja amatorska. Wygląda świetnie i zapewne nie ustępuje jakością urządzeniom fabrycznym. To chyba nawet produkt wytworzony właśnie w naszym pięknym kraju. Jakiś czas temu był taki zestaw do sprzedania - nie wiem z jakim skutkiem.

P.S. Marku, możesz osadzać filmy z YT bezpośrednio w postach. Wystarczy w znacznikach zostawiać sam identyfikator filmu (bez ścieżki). Pozwoliłem sobie przeedytować Twoje posty.

Kod: Zaznacz cały

[youtube]TU_SAM_IDENTYFIKATOR_FILMU[/youtube]
Może to wyglądać na przykład tak:

Kod: Zaznacz cały

[youtube]o6YFHejAVcI[/youtube]
Ryszard Lewandowski
SP-MIAU
Jazz, R912, Stratus-P17

ODPOWIEDZ