Stowarzyszenie Promocji Latających Drabin
: wt sty 23, 2018 12:27 am
https://www.youtube.com/watch?v=AlB9TbtaUsA
https://www.youtube.com/watch?v=t_kvolbDy6c
To nie żart. Francuzi mają odwagę i fantazję, i z aluminiowych drabin zrobili kilka modeli ultralekkich samolotów.
Czytałem kilka różnych stron www o samolocie Affordaplane i na jednej z nich przeczytałem o stopie aluminium użytym do jego budowy. Podano 6063 (nasze PA 38). Dla jasności - PA 38 to stop 6060 i 6063, używany m.in. do produkcji drabin, profili regałów, okien, drzwi, itp. Oba ujęte są jako PA 38, choć jest pewna różnica w składzie chemicznym i wytrzymałości tych stopów na korzyść 6063.
Amerykanie powszechnie stosują 6061 (nasze PA 45), ale pomimo pozornej bliskości w oznaczeniu, jest to stop lotniczy, o rząd wielkości mocniejszy od 6060 i 6063.
Gdy przeczytałem, że samolot jest zbudowany z 6063 uznałem to za błąd druku lub autora i uważniej przyjrzałem się tej stronie www i samolotowi, o którym czytam.
Okazało się, że się pomyliłem i to nie Affordaplane, a Cubchel. Podobny, bo wzorowany na nim.
Ma za to pewną ciekawostkę konstrukcyjną. Nie ma lotek, a steruje się skręcając całe skrzydła. Takie "skrzydłolotki". Dźwigar skrzydła jest osią obrotu skrzydła. Ludzie mają czasem genialne pomysły. Prosta konstrukcja, to łatwiejsza budowa i lżejsza. A jest to ważne w kategorii Part 103 - do 115kg i ważne w budowie samolotu z planów lub w wersji KIT.
(I co Ty na to, Panie Januszu? Hihi...)
https://www.youtube.com/watch?v=t_kvolbDy6c
To nie żart. Francuzi mają odwagę i fantazję, i z aluminiowych drabin zrobili kilka modeli ultralekkich samolotów.
Czytałem kilka różnych stron www o samolocie Affordaplane i na jednej z nich przeczytałem o stopie aluminium użytym do jego budowy. Podano 6063 (nasze PA 38). Dla jasności - PA 38 to stop 6060 i 6063, używany m.in. do produkcji drabin, profili regałów, okien, drzwi, itp. Oba ujęte są jako PA 38, choć jest pewna różnica w składzie chemicznym i wytrzymałości tych stopów na korzyść 6063.
Amerykanie powszechnie stosują 6061 (nasze PA 45), ale pomimo pozornej bliskości w oznaczeniu, jest to stop lotniczy, o rząd wielkości mocniejszy od 6060 i 6063.
Gdy przeczytałem, że samolot jest zbudowany z 6063 uznałem to za błąd druku lub autora i uważniej przyjrzałem się tej stronie www i samolotowi, o którym czytam.
Okazało się, że się pomyliłem i to nie Affordaplane, a Cubchel. Podobny, bo wzorowany na nim.
Ma za to pewną ciekawostkę konstrukcyjną. Nie ma lotek, a steruje się skręcając całe skrzydła. Takie "skrzydłolotki". Dźwigar skrzydła jest osią obrotu skrzydła. Ludzie mają czasem genialne pomysły. Prosta konstrukcja, to łatwiejsza budowa i lżejsza. A jest to ważne w kategorii Part 103 - do 115kg i ważne w budowie samolotu z planów lub w wersji KIT.
(I co Ty na to, Panie Januszu? Hihi...)