Motolotnia bez uprawnień...

Awatar użytkownika
Ryszard Lewandowski
Site Admin
Posty: 533
Rejestracja: czw lip 20, 2017 7:27 am
Lokalizacja: Warszawa, EPNC
Kontakt:

Motolotnia bez uprawnień...

Post autor: Ryszard Lewandowski »

Zerknijcie na reklamę zamieszczoną poniżej. To pierwsza w UK komercyjna konstrukcja, która - zgodnie z odstępstwem od przepisów E4455 wprowadzonym przez CAA czyli brytyjski ULC - pozwala latać zupełnie bez uprawnień. Nie należy tej konstrukcji mylić z SSDR (Single Seated DeRegulated). Sam wózek waży... zaledwie 17kg!

Co myślicie w ogóle o takim pomyśle? Każdy pilot motolotni ma świadomość, że latanie bez szkolenia to... pewny co najmniej wypadek. Jakie jest Wasze zdanie?

Cena gotowej, kompletnej motolotni to 8 tysięcy funtów + VAT + ewentualne koszty dostawy. W UK daje to dokładnie 45000 zł brutto (dzisiejszy kurs - u nas trochę więcej, bo mamy wyższy VAT :) ).

Obrazek
Ryszard Lewandowski
Pilot motolotniowy, samolotów ultralekkich.
Mechanik Poświadczenia Obsługi Statków Powietrznych - TM(PHG), TM(A).

SP-MIAU
Jazz, R912, Stratus-P17
Awatar użytkownika
Robert Olszak
Posty: 69
Rejestracja: pt lip 28, 2017 7:49 pm
Lokalizacja: Golędzinów/Wołów

Re: Motolotnia bez uprawnień...

Post autor: Robert Olszak »

Uprawnienia to jedno, ale w pierwszej kolejności trzeba nauczyć się latać, bo bez tego tak jak napisałeś można sobie zrobić krzywdę.
Z tą motolotnią jest podobnie jak z chińskimi samochodami na które nie trzeba mieć prawa jazdy. Taki pseudokierowca wyjeżdża na drogę bez znajomości przepisów i o wypadek nie trudno.

Czym się różni latanie tą motolotnią od zwykłej na którą trzeba mieć uprawnienia?
Robert

SP-MABK
Aeros Profi TL, Echo Plus, Rotax 912
Awatar użytkownika
Ryszard Lewandowski
Site Admin
Posty: 533
Rejestracja: czw lip 20, 2017 7:27 am
Lokalizacja: Warszawa, EPNC
Kontakt:

Re: Motolotnia bez uprawnień...

Post autor: Ryszard Lewandowski »

Robert, tak jak wcześniej napisałem - nie bardzo sobie wyobrażam latanie nawet taką motolotnią bez wyszkolenia - a przecież będzie to w majestacie prawa możliwe. Co ciekawe - producent na swojej stronie - w ramach promocji oferuje bezpłatne wyszkolenie dla pierwszych pięciu zakupionych motolotni.

Generalnie nie bardzo czytam o co chodziło naszym brytyjskim kolegom wprowadzającym tę zmianę. W wyjaśnieniach jest wspomniane, że to de facto wymagania dla statków powietrznych używany do "startu z nóg", które na czas startu/lądowania korzystają z kół :). Tak trochę zabawnie... Ten sprzęt zgodnie z wyłączeniem CAA ma bardzo specyficzne parametry. Max 70kg cała motolotnia (lub 75kg z zestawem ratunkowym), prędkość przeciągnięcia w konfiguracji do lądowania nie większa niż 20 węzłów i oczywiście maksymalnie jedna osoba na pokładzie.

Jedynym wymogiem formalnym jakie CAA jasno określa jest posiadanie ubezpieczenia. CAA rezerwuje sobie prawo do kontroli ubezpieczenia przez ich inspektorów. Swoją drogą zastanawiam się jakie będą stawki dla takich przypadków...
Ryszard Lewandowski
Pilot motolotniowy, samolotów ultralekkich.
Mechanik Poświadczenia Obsługi Statków Powietrznych - TM(PHG), TM(A).

SP-MIAU
Jazz, R912, Stratus-P17
Awatar użytkownika
Ryszard Lewandowski
Site Admin
Posty: 533
Rejestracja: czw lip 20, 2017 7:27 am
Lokalizacja: Warszawa, EPNC
Kontakt:

Re: Motolotnia bez uprawnień...

Post autor: Ryszard Lewandowski »

No i nie trzeba było długo czekać na konkurencję. Chyba producenci czuję nosem, że będzie na takie konstrukcje rynek... Ben Ashman, konstruktor min. serii motolotni Dragon zaprezentował nowy produkt dla tej właśnie kategorii. Ma być dostępny za kilka tygodni. Waga poszczególnych elementów: wózek 19kg, silnik 13.7kg, skrzydło 25kg. Całkowita waga (sucha): 57.7kg. Maksymalna ilość paliwa w ramach dopuszczalnej wagi: 15 litrów.

Obrazek
Ryszard Lewandowski
Pilot motolotniowy, samolotów ultralekkich.
Mechanik Poświadczenia Obsługi Statków Powietrznych - TM(PHG), TM(A).

SP-MIAU
Jazz, R912, Stratus-P17
Awatar użytkownika
Ryszard Lewandowski
Site Admin
Posty: 533
Rejestracja: czw lip 20, 2017 7:27 am
Lokalizacja: Warszawa, EPNC
Kontakt:

Re: Motolotnia bez uprawnień...

Post autor: Ryszard Lewandowski »

No i Ben dotrzymał słowa. W ubiegłym tygodniu stwierdził, że potrzebują jeszcze kilku dni i proszę... Poniżej zdjęcia gotowej PeaBee - bo tak się nazywa ta motolotnia.

Osobiście mam bardzo mieszane uczucia... Wygląda na bardzo delikatną konstrukcję. Te koła - wyglądające jakby zostały zdjęte z zabawkowego rowerka - dopełniają według mnie tego obrazka. Co sądzicie?

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek
Ryszard Lewandowski
Pilot motolotniowy, samolotów ultralekkich.
Mechanik Poświadczenia Obsługi Statków Powietrznych - TM(PHG), TM(A).

SP-MIAU
Jazz, R912, Stratus-P17
Awatar użytkownika
Ryszard Lewandowski
Site Admin
Posty: 533
Rejestracja: czw lip 20, 2017 7:27 am
Lokalizacja: Warszawa, EPNC
Kontakt:

Re: Motolotnia bez uprawnień...

Post autor: Ryszard Lewandowski »

Krótki film promocyjny z prezentacji tej motolotni. Oblatuje - Ben Ashman - jej konstruktor.


https://youtu.be/0GnkxpVxzx0
Ryszard Lewandowski
Pilot motolotniowy, samolotów ultralekkich.
Mechanik Poświadczenia Obsługi Statków Powietrznych - TM(PHG), TM(A).

SP-MIAU
Jazz, R912, Stratus-P17
Awatar użytkownika
Marek Siekirka
Posty: 47
Rejestracja: ndz lip 23, 2017 1:06 pm
Lokalizacja: Ostrów Wlkp.
Kontakt:

Re: Motolotnia bez uprawnień...

Post autor: Marek Siekirka »

Ryszard, a jakie są wymagania dla SSDR?
Awatar użytkownika
Ryszard Lewandowski
Site Admin
Posty: 533
Rejestracja: czw lip 20, 2017 7:27 am
Lokalizacja: Warszawa, EPNC
Kontakt:

Re: Motolotnia bez uprawnień...

Post autor: Ryszard Lewandowski »

Marek Siekirka pisze: ndz lut 03, 2019 7:55 am Ryszard, a jakie są wymagania dla SSDR?
W UK? Zaznaczam, że SSDR i to co widać w poście to nie jest to samo. Dla SSDR musisz posiadać uprawnienia ale nie musisz posiadać Permit To Fly. Inaczej mówiąć sam jesteś opdowiedzialny za przeglądy, jakość, sprawność techniczną itd.

To co widać na filmie - formalnie nie wymaga nawet przeszkolenia ( :shock: ). Nie mniej jak rozmawiałem z producentami - np. z Benem Asham'em w cenie oferuje niezbędne przeszkolenie. Bardzo sensownie podchodzą do sprawy i... sami sobie takie ograniczenie nałożyli. Nie sprzedadzą jeżeli się nie upewnią, że ktoś... sobie krzywdy nie zrobi.
Ryszard Lewandowski
Pilot motolotniowy, samolotów ultralekkich.
Mechanik Poświadczenia Obsługi Statków Powietrznych - TM(PHG), TM(A).

SP-MIAU
Jazz, R912, Stratus-P17
Awatar użytkownika
Marek Siekirka
Posty: 47
Rejestracja: ndz lip 23, 2017 1:06 pm
Lokalizacja: Ostrów Wlkp.
Kontakt:

Re: Motolotnia bez uprawnień...

Post autor: Marek Siekirka »

A wymagania i ograniczenia dla sprzętu? To coś podobnego do amerykańskiego Part 103 i naszego UL 115?
Awatar użytkownika
Ryszard Lewandowski
Site Admin
Posty: 533
Rejestracja: czw lip 20, 2017 7:27 am
Lokalizacja: Warszawa, EPNC
Kontakt:

Re: Motolotnia bez uprawnień...

Post autor: Ryszard Lewandowski »

Marek Siekirka pisze: ndz lut 03, 2019 4:10 pm A wymagania i ograniczenia dla sprzętu? To coś podobnego do amerykańskiego Part 103 i naszego UL 115?
Tak - bardzo zbliżone.
Ryszard Lewandowski
Pilot motolotniowy, samolotów ultralekkich.
Mechanik Poświadczenia Obsługi Statków Powietrznych - TM(PHG), TM(A).

SP-MIAU
Jazz, R912, Stratus-P17
ODPOWIEDZ