Wydechy w 912.

Forum o kwestiach technicznych związanych z lataniem.
Awatar użytkownika
Ryszard Lewandowski
Site Admin
Posty: 538
Rejestracja: czw lip 20, 2017 7:27 am
Lokalizacja: Warszawa, EPNC
Kontakt:

Wydechy w 912.

Post autor: Ryszard Lewandowski »

Już mamy wiosnę (kalendarzową przynajmniej) więc za chwilę zaczniemy intensywnie latać. Chciałbym Was uczulić, żeby zarówno mechanicy wykonujący przeglądy główne jak i sami piloci w trakcie przeglądów przedlotowych - starannie oglądali wydechy w 912. Poniżej dwa zdjęcia wydechu, który ma wymiary elementów - zalecane przez Rotaxa. Czyli główne kolano przy cylindrach bliższych śmigłu jest bardzo długie. To powoduje powstanie dosyć dużej dźwigni i znaczących sił na samym kolanie. Dodatkowo sondy EGT są montowane właśnie na samych kolanach. Dodałem grafikę tłumika i strzałką zaznaczyłem miejsce narażone na uszkodzenia.

Te wydechy - zamontowane (niestety nie zrobiłem zdjęcia) miały prawie niewidoczne ryski, które trudno było ocenić - czy to włos, rysa czy pęknięcie. Podkreślam - prawie niewidoczne. Nie miałem pewności - na wszelki wypadek - odkręciłem kolana po obu stronach i w tym momencie - okazało się,... no właśnie to co na zdjęciach.

Pamiętajmy o przeglądach wydechów. Najczęściej podczas przeglądów motolotni i samolotów natrafiam właśnie na ich uszkodzenia. Nie zapominajmy też o smarowaniu przegubów! I to jest istotne szczególnie w 582 ale w 912 również - szczególnie w takiej konstrukcji tłumika.
wydech912.jpg
wydech912.jpg (40.25 KiB) Przejrzano 567 razy
20230930_152629.jpg
20230930_152629.jpg (60.07 KiB) Przejrzano 567 razy
20230930_152623.jpg
20230930_152623.jpg (62.99 KiB) Przejrzano 567 razy
Ryszard Lewandowski
Pilot motolotniowy, samolotów ultralekkich.
Mechanik Poświadczenia Obsługi Statków Powietrznych - TM(PHG), TM(A).

SP-MIAU
Jazz, R912, Stratus-P17
Awatar użytkownika
dlopacki
Posty: 12
Rejestracja: śr maja 02, 2018 9:27 am

Re: Wydechy w 912.

Post autor: dlopacki »

Ryszard, jakich przegubów i czym smarować w 582?
Awatar użytkownika
Ryszard Lewandowski
Site Admin
Posty: 538
Rejestracja: czw lip 20, 2017 7:27 am
Lokalizacja: Warszawa, EPNC
Kontakt:

Re: Wydechy w 912.

Post autor: Ryszard Lewandowski »

Poniżej rysunek wydechu 582. Miejsca oznaczone kropelką i literą E - to właśnie przeguby, które należy smarować - np. smarem miedziowym. Z mojego doświadczenia wynika, że taką operację powinno się powtarzać dosyć często, np. co 50h.

Lata temu, kiedy latałem na Echu z 582 - jeszcze nie wiedziałem jak to jest istotne. W efekcie przeguby tłumika praktycznie się zapiekły i ... pękł mi kolektor wydechowy. Przy demontażu miałem duży problem, żeby oddzielić poszczególne części tłumika.
wydech582.jpg
wydech582.jpg (17.45 KiB) Przejrzano 542 razy
Ryszard Lewandowski
Pilot motolotniowy, samolotów ultralekkich.
Mechanik Poświadczenia Obsługi Statków Powietrznych - TM(PHG), TM(A).

SP-MIAU
Jazz, R912, Stratus-P17
Awatar użytkownika
dlopacki
Posty: 12
Rejestracja: śr maja 02, 2018 9:27 am

Re: Wydechy w 912.

Post autor: dlopacki »

Dzięki,
jak zwykle jesteś niezastąpiony.
Darek.
Awatar użytkownika
Piotr Boruszewski
Posty: 28
Rejestracja: pn gru 26, 2022 5:55 pm

Re: Wydechy w 912.

Post autor: Piotr Boruszewski »

Rysiu miałem kiedyś do czynienia z silnikiem paralotniowym i pamiętam, że tam też ten problem występował i to nawet dość często. Pamiętam opinię jednego z mechaników i zarazem członka kadry PPG, że przyczyniało się do tego zbyt szybkie nagrzewanie spowodowanie niecierpliwością pilota i chęcią jaknajszybszego nagrzania silnika. Czy w przypadku Rotaxa ten czynnik też ma znaczenie?
pozdrawiam
Piotr
SP-MZAB
Echo Plus, R912, Stratus P15S, EPLS
Awatar użytkownika
Ryszard Lewandowski
Site Admin
Posty: 538
Rejestracja: czw lip 20, 2017 7:27 am
Lokalizacja: Warszawa, EPNC
Kontakt:

Re: Wydechy w 912.

Post autor: Ryszard Lewandowski »

Piotr Boruszewski pisze: śr kwie 10, 2024 12:21 pm Czy w przypadku Rotaxa ten czynnik też ma znaczenie?
Tak, szczególnie przy silnikach 2T ale w 4T również. W 4T jest to mniejszy problem, bo trzymając się zalecenia Rotaxa i utrzymywaniu 2500rpm w trakcie rozgrzewania gazy wylotowe nie są drastycznie gorące. Generalnie niestety ale tłumiki do 912 są często budowane z cienkich przekrojów. To kolanko - które najczęściej pęka - jest praktycznie na początku wydechu tuż za wylotem z cylindrów. Tam temperatura jest najwyższa (dlatego Rotax zaleca montaż EGT w tym miejscu). Kolanko rozgrzewa się szybko - dalsze elementy - wolniej. Efekt - cały tłumik "pracuje" i generowane są naprężenia w stosunkowo cienkiej strukturze.
Ryszard Lewandowski
Pilot motolotniowy, samolotów ultralekkich.
Mechanik Poświadczenia Obsługi Statków Powietrznych - TM(PHG), TM(A).

SP-MIAU
Jazz, R912, Stratus-P17
ODPOWIEDZ