Bardzo ciekawy pomysł, jestem za. Jeżeli termin pozwoli, to polecę.
Rok temu był pomysł lecieć do Danii, ale jakoś to ugrzęzło w innych "mediach".
Ja np. nie udzielam się na Facebooku, Instagramie i X-sie.
Pozdrawiam Darek.
Litwa 2024
Re: Litwa 2024
Taka trasa, m. in. ze względu na czas i odległość (nie zażynanie się) jest wręcz idealna.
Bardzo chętnie dołączę
SPMIZA@P17@582
Bardzo chętnie dołączę
SPMIZA@P17@582
-
- Posty: 40
- Rejestracja: śr sie 02, 2017 12:54 pm
- Lokalizacja: Radom
- Kontakt:
Re: Litwa 2024
Ja bardzo chętnie. Zależy mocno od terminu, a znowu termin zależny od pogody.
Aczkolwiek licz i mnie.
Aczkolwiek licz i mnie.
- Ryszard Lewandowski
- Site Admin
- Posty: 559
- Rejestracja: czw lip 20, 2017 7:27 am
- Lokalizacja: Warszawa, EPNC
- Kontakt:
Re: Litwa 2024
Drodzy, dzięki bardzo za zgłoszenia. Wstępnie jest całkiem spory skład.
Jak pewnie wiecie pojawiło się ostrzeżenie nawigacyjne, które zapewne będzie trwało również w planowanym naszym terminie (obecnie do 5 maja - ale tylko dlatego, że to ograniczenie NOTAM). Niestety jest ryzyko, że to NWA jak i inne strefy, które mogą się pojawić - mogą nam mocno wpłynąć na realizację lotu. Będziemy na bieżąco śledzić zmiany i na bieżąco reagować.
Strefę obejmująca to NWA można obejrzeć np. tu: http://lotnik.org/strefy/strefa.php?&la ... hortInfo=1
Jak pewnie wiecie pojawiło się ostrzeżenie nawigacyjne, które zapewne będzie trwało również w planowanym naszym terminie (obecnie do 5 maja - ale tylko dlatego, że to ograniczenie NOTAM). Niestety jest ryzyko, że to NWA jak i inne strefy, które mogą się pojawić - mogą nam mocno wpłynąć na realizację lotu. Będziemy na bieżąco śledzić zmiany i na bieżąco reagować.
Strefę obejmująca to NWA można obejrzeć np. tu: http://lotnik.org/strefy/strefa.php?&la ... hortInfo=1
Ryszard Lewandowski
Pilot motolotniowy, samolotów ultralekkich.
Mechanik Poświadczenia Obsługi Statków Powietrznych - TM(PHG), TM(A).
SP-MIAU
Jazz, R912, Stratus-P17
Pilot motolotniowy, samolotów ultralekkich.
Mechanik Poświadczenia Obsługi Statków Powietrznych - TM(PHG), TM(A).
SP-MIAU
Jazz, R912, Stratus-P17
- Ryszard Lewandowski
- Site Admin
- Posty: 559
- Rejestracja: czw lip 20, 2017 7:27 am
- Lokalizacja: Warszawa, EPNC
- Kontakt:
Re: Litwa 2024
Szanowni, kilka miesięcy ciszy - ale to nie znaczy, że nic się nie działo.
Trasa została wstępnie potwierdzona z kolegami z Litwy i dodatkowo udało mi się nawiązać kontakt z Litewskim ULC czyli Transport Competence Agency - dokładnie z Departamentem Operacji Lotniczych. W związku z ogólną sytuacją w naszym regionie - strona Litewska nieco bardziej dokładnie wdraża przepisy, które już wcześniej obowiązywały. Żeby uniknąć potencjalnych problemów przed naszym wlotem - każdy z pilotów powinien przesłać do TCA informacje i skany następujących dokumentów:
W wypadku jakiejkolwiek kontroli na lotniskach - najpierw będziemy okazywać email potwierdzający z TCA - to powinno zakończyć ewentualną kontrolę. Litwini generalnie w ostatnim czasie "mają dużo mniejsze poczucie humoru" i musimy się liczyć nawet z kontrolami przeprowadzanymi przez... wojsko. Sam miałem taką sytuację - ale spokojnie! Po przedstawieniu się i okazaniu dokumentów bracia Litwini są bardzo przyjaźni i wręcz pomocni.
Z ważnych informacji - szczególnie dla tych, którzy sami dolecą, będą wracać wcześniej itd. i granicę będą przekraczać samodzielnie trzeba pamiętać żeby wcześniej zgłosić odpowiedni plan lotu. Pani inspektor powtarzała mi to z naciskiem kilka razy! Pamiętajcie, że obecnie FPL z powietrza - przynajmniej formalnie nie będzie dla takiego przypadku możliwy. Mimo, że jesteśmy w UE i Schengen - AIP Litwy wyraźnie nakłada taki wymóg. Raczej nie sprawdzałbym co się stanie jeżeli przez granicę przeleci UFO . To samo dotyczy dla nas istotnych stref przygranicznych TR108, 109A, 109B, które są właściwie stale aktywne, a zgodę na przelot przez nie będziemy uzyskiwać telefonicznie w Straży Granicznej.
I ostatnia kwestia - szczególnie dla latających na LK8000. Już mam gotowe nowe, bardzo szczegółowe mapy Litwy dla LK8000. Wkrótce je udostępnię. Dodatkowo, wszystkim uczestnikom rajdu zapewnię aktualne mapy lotnicze Litwy w formacie PDF (do samodzielnego oddrukowania) na cały obszar naszego przelotu. Mapy będą dostępne wedle życzenia jako: A4 lub A3 w skali 1:250k lub 1:500k.
Trasa została wstępnie potwierdzona z kolegami z Litwy i dodatkowo udało mi się nawiązać kontakt z Litewskim ULC czyli Transport Competence Agency - dokładnie z Departamentem Operacji Lotniczych. W związku z ogólną sytuacją w naszym regionie - strona Litewska nieco bardziej dokładnie wdraża przepisy, które już wcześniej obowiązywały. Żeby uniknąć potencjalnych problemów przed naszym wlotem - każdy z pilotów powinien przesłać do TCA informacje i skany następujących dokumentów:
- Planowany czas przebywania w litewskiej przestrzeni powietrznej.
- Kopię świadectwa wpisu do ewidencji (lub rejestru - w zależności od typu statku powietrznego).
- Dopuszczenie do lotu - piszę ogólnie - w zależności od typu statku powietrznego będzie to pozwolenie, dopuszczenie czy poświadczenie.
- Ubezpieczenie.
- Licencja, świadectwo kwalifikacji.
W wypadku jakiejkolwiek kontroli na lotniskach - najpierw będziemy okazywać email potwierdzający z TCA - to powinno zakończyć ewentualną kontrolę. Litwini generalnie w ostatnim czasie "mają dużo mniejsze poczucie humoru" i musimy się liczyć nawet z kontrolami przeprowadzanymi przez... wojsko. Sam miałem taką sytuację - ale spokojnie! Po przedstawieniu się i okazaniu dokumentów bracia Litwini są bardzo przyjaźni i wręcz pomocni.
Z ważnych informacji - szczególnie dla tych, którzy sami dolecą, będą wracać wcześniej itd. i granicę będą przekraczać samodzielnie trzeba pamiętać żeby wcześniej zgłosić odpowiedni plan lotu. Pani inspektor powtarzała mi to z naciskiem kilka razy! Pamiętajcie, że obecnie FPL z powietrza - przynajmniej formalnie nie będzie dla takiego przypadku możliwy. Mimo, że jesteśmy w UE i Schengen - AIP Litwy wyraźnie nakłada taki wymóg. Raczej nie sprawdzałbym co się stanie jeżeli przez granicę przeleci UFO . To samo dotyczy dla nas istotnych stref przygranicznych TR108, 109A, 109B, które są właściwie stale aktywne, a zgodę na przelot przez nie będziemy uzyskiwać telefonicznie w Straży Granicznej.
I ostatnia kwestia - szczególnie dla latających na LK8000. Już mam gotowe nowe, bardzo szczegółowe mapy Litwy dla LK8000. Wkrótce je udostępnię. Dodatkowo, wszystkim uczestnikom rajdu zapewnię aktualne mapy lotnicze Litwy w formacie PDF (do samodzielnego oddrukowania) na cały obszar naszego przelotu. Mapy będą dostępne wedle życzenia jako: A4 lub A3 w skali 1:250k lub 1:500k.
Ryszard Lewandowski
Pilot motolotniowy, samolotów ultralekkich.
Mechanik Poświadczenia Obsługi Statków Powietrznych - TM(PHG), TM(A).
SP-MIAU
Jazz, R912, Stratus-P17
Pilot motolotniowy, samolotów ultralekkich.
Mechanik Poświadczenia Obsługi Statków Powietrznych - TM(PHG), TM(A).
SP-MIAU
Jazz, R912, Stratus-P17
- Ryszard Lewandowski
- Site Admin
- Posty: 559
- Rejestracja: czw lip 20, 2017 7:27 am
- Lokalizacja: Warszawa, EPNC
- Kontakt:
Re: Litwa 2024
Szanowni, wczoraj otrzymałem akceptację z litewskiego ULC przesłanych im dokumentów związanych z naszym rajdem. Odpowiedź otrzymałem w ciągu 24 godzin. De facto nie jest to zezwolenie ale potwierdzenie, że dokumenty są ok nie zgłaszają żadnych zastrzeżeń. To trochę taka "sztuczka prawna" żeby nie brać zbyt dużo odpowiedzialności
Na szczęście obsługa tych wniosków zajmuje się pani inspektor, z którą wcześniej wszystko uzgadniałem - więc nie przewiduję problemów. Poniżej przykładowa treść emaila, a niżej wyjaśniam dodatkowe kwestie. Zostawiam całą treść, żebyście wiedzieli jak to wygląda.
Emaila z załącznikami prześlijcie na adres: info@tka.lt oraz DW na adres: jurgita.galvelyte@tka.lt .
Na szczęście obsługa tych wniosków zajmuje się pani inspektor, z którą wcześniej wszystko uzgadniałem - więc nie przewiduję problemów. Poniżej przykładowa treść emaila, a niżej wyjaśniam dodatkowe kwestie. Zostawiam całą treść, żebyście wiedzieli jak to wygląda.
Emaila z załącznikami prześlijcie na adres: info@tka.lt oraz DW na adres: jurgita.galvelyte@tka.lt .
Ważne uwagi.Hello, regarding the previous arrangements I would like to inform and receive permission to fly in the territory of Lithuania.
Pilot: Ryszard Lewandowski.
Aircraft: Powered Hang Glider (Flexwing) - JAZZ 2000 STRATUS P-17.
Callsign: SP-MIAU.
Period of flights in Lithuania: Maximum 4 days between 24/06/2024 and 7/07/2024.
I'm attaching:
Pilot Licence (SK_PHK_page1.pdf, SK_PHK_page2.pdf) - valid thru: 31/07/2026.
Aircraft permission to fly (SPMIAU_permit.pdf) - valid thru: 18/03/2025.
Aircraft Registration (Świadectwo Ewidencji SPMIAU.PDF).
Insurance (of pilot, passenger etc - 90xxxxxxxxx_LOT_mot Jazz 2000_SP-MIAU_Lewandowski_20240517-sig-SIGNED.pdf). - valid thru: 31/10/2024.
--
Regards
Ryszard Lewandowski
- Jak widać jako zakres dat wpisałem pewien bufor dodatkowy. Akceptacja i tak zostanie "zaokrąglona" w górę. Ja otrzymałem do 31 lipca 2024. Pamiętajcie, że ewentualne ograniczenie daty może wynikać np. z wcześniejszego wygasnięcia polisy, dopuszczenia do lotów itd.
- W liście wskazującej co dołączacie - dopiszcie koniecznie daty ważności (jeżeli występują). Niestety ale niektóre nasze dokumenty nie są w języku angielskim i takie przywołanie daty z dokumentu ułatwi pani inspektor czytanie naszych dokumentów. W nawiasach wymieniam nazwy załączonych plików.
- Dla dokumentów, które zawierają istotne informacje na kilku stronach - koniecznie należy dołączyć wszystkie zeskanowane strony. Tak jest np. dla świadectwa kwalifikacji (Pilot Licence), które przedłużenia ważności uprawnień ma na drugiej stronie. Dlatego jako Pilot Licence dołączam dwa skany (strona1 i strona2).
Ryszard Lewandowski
Pilot motolotniowy, samolotów ultralekkich.
Mechanik Poświadczenia Obsługi Statków Powietrznych - TM(PHG), TM(A).
SP-MIAU
Jazz, R912, Stratus-P17
Pilot motolotniowy, samolotów ultralekkich.
Mechanik Poświadczenia Obsługi Statków Powietrznych - TM(PHG), TM(A).
SP-MIAU
Jazz, R912, Stratus-P17