Litwa 2024

Informacje, zapowiedzi, zaproszenia, relacje itd. z imprez, festynów, zawodów lotniczych. W tym forum będą też zakładane fora dedykowane na organizację poszczególnych rajdów czy zlotów. Jeżeli chcesz zorganizować taką imprezę - napisz - założymy dedykowane pod-forum.
Awatar użytkownika
Ryszard Lewandowski
Site Admin
Posty: 538
Rejestracja: czw lip 20, 2017 7:27 am
Lokalizacja: Warszawa, EPNC
Kontakt:

Litwa 2024

Post autor: Ryszard Lewandowski »

Drodzy, za namową Zbyszka Kędziory skontaktowałem się ze znajomymi pilotami z Litwy i zaczynamy planować krótki rajd. To lekka modyfikacja trasy, którą pokonałem tuż przed pandemią. Rajd jest zaplanowany na trzy dni w okolicach końca czerwca, początku lipca. Trasa nie jest wybitnie wymagająca - nie pokonujemy też ogromnych odległości. To ma być rekreacja. W planie mamy:
  • Dzień 1 - to przelot na Litwę, lądowanie w Sasnavie i potem dolot do Kowna lub pod Kowno. Jeżeli będziemy lądować w Kownie - to na lotnisku niekontrolowanym (EYKS).
  • Dzień 2 - to głównie loty widokowe. Startujemy z Kowna - lecimy wzdłuż Niemna z lądowaniem w Pociunai (EYPR) i dalej w kierunku zamku w Trokach z lądowaniem w Rudiskes (EYRD). Ten etap to niesamowite widoki - gorąco polecam.
  • Dzień 3 - to powrót do Polski ale w planie odwiedzamy Alytus (EYAL) i ewentualnie Trakenai (ale to jeszcze potwierdzamy).
Link do mapy trasy (będę ją aktualizował): https://www.google.com/maps/d/edit?mid= ... sp=sharing

Całość trasy to około 900km (licząc z/do Chrcynna). Oczywiście doloty w PL każdy może realizować dowolnie. Ważne - Litwa jest w UE ale zgodnie ze swoimi przepisami wymaga przekraczania granicy na podstawie planu lotu. Generalnie koledzy Litwini są wrażliwy na kwestie procedur i bezpieczeństwa - szczególnie w obecnej sytuacji w Ukrainie. Dlatego jeżeli będziecie chcieli samodzielnie przelatywać przez granicę - bezwzględnie trzeba złożyć FPL, a przekraczanie granicy realizować przez punkty BOKSU lub VABER. Granicę można też przekraczać jako formacja z jednym liderem składającym FPL i realizującym komunikację. Zapewne stworzymy dwie formacje (motolotnie - samolotu ultralekkie) i w taki sposób będziemy przekraczać granicę. Punkt zborny jeszcze ustalimy (Brody/Suwałki/Makosieje...).

Rajd nie ma formy jakiejś zorganizowanej imprezy. Nie robimy wpisowego. W zależności od miejsc lądowania - zapewne będzie wymagany nocleg w namiotach (jeżeli lądujemy pod Kownem, a nie w samym Kownie). Podobnie prowiant i inne zaopatrzenie. Litewscy piloci pomogą nam się zatankować (zorganizują transport na stację lub dowiozą paliwo). Podsumowując - wymagana jest maksymalna niezależność i samodzielność.

Gorąca prośba - żeby chętni dali mi znać (w dowolnej formie - tu na forum, emailowo, telefonicznie....) podając liczbę osób i szacunkowe wymagania na paliwo w każdym z punktów lądowania na koniec dnia.

Macie pytania - zapraszam.
Ryszard Lewandowski
Pilot motolotniowy, samolotów ultralekkich.
Mechanik Poświadczenia Obsługi Statków Powietrznych - TM(PHG), TM(A).

SP-MIAU
Jazz, R912, Stratus-P17
Awatar użytkownika
dlopacki
Posty: 12
Rejestracja: śr maja 02, 2018 9:27 am

Re: Litwa 2024

Post autor: dlopacki »

Bardzo ciekawy pomysł, jestem za. Jeżeli termin pozwoli, to polecę.
Rok temu był pomysł lecieć do Danii, ale jakoś to ugrzęzło w innych "mediach".
Ja np. nie udzielam się na Facebooku, Instagramie i X-sie.
Pozdrawiam Darek.
kubasky
Posty: 5
Rejestracja: czw mar 02, 2023 10:39 am

Re: Litwa 2024

Post autor: kubasky »

Taka trasa, m. in. ze względu na czas i odległość (nie zażynanie się) jest wręcz idealna.

Bardzo chętnie dołączę

SPMIZA@P17@582
Konrad Ziębakowski
Posty: 40
Rejestracja: śr sie 02, 2017 12:54 pm
Lokalizacja: Radom
Kontakt:

Re: Litwa 2024

Post autor: Konrad Ziębakowski »

Ja bardzo chętnie. Zależy mocno od terminu, a znowu termin zależny od pogody.
Aczkolwiek licz i mnie.
Awatar użytkownika
Ryszard Lewandowski
Site Admin
Posty: 538
Rejestracja: czw lip 20, 2017 7:27 am
Lokalizacja: Warszawa, EPNC
Kontakt:

Re: Litwa 2024

Post autor: Ryszard Lewandowski »

Drodzy, dzięki bardzo za zgłoszenia. Wstępnie jest całkiem spory skład.

Jak pewnie wiecie pojawiło się ostrzeżenie nawigacyjne, które zapewne będzie trwało również w planowanym naszym terminie (obecnie do 5 maja - ale tylko dlatego, że to ograniczenie NOTAM). Niestety jest ryzyko, że to NWA jak i inne strefy, które mogą się pojawić - mogą nam mocno wpłynąć na realizację lotu. Będziemy na bieżąco śledzić zmiany i na bieżąco reagować.

Strefę obejmująca to NWA można obejrzeć np. tu: http://lotnik.org/strefy/strefa.php?&la ... hortInfo=1
Ryszard Lewandowski
Pilot motolotniowy, samolotów ultralekkich.
Mechanik Poświadczenia Obsługi Statków Powietrznych - TM(PHG), TM(A).

SP-MIAU
Jazz, R912, Stratus-P17
Awatar użytkownika
Ryszard Lewandowski
Site Admin
Posty: 538
Rejestracja: czw lip 20, 2017 7:27 am
Lokalizacja: Warszawa, EPNC
Kontakt:

Re: Litwa 2024

Post autor: Ryszard Lewandowski »

Szanowni, kilka miesięcy ciszy - ale to nie znaczy, że nic się nie działo.

Trasa została wstępnie potwierdzona z kolegami z Litwy i dodatkowo udało mi się nawiązać kontakt z Litewskim ULC czyli Transport Competence Agency - dokładnie z Departamentem Operacji Lotniczych. W związku z ogólną sytuacją w naszym regionie - strona Litewska nieco bardziej dokładnie wdraża przepisy, które już wcześniej obowiązywały. Żeby uniknąć potencjalnych problemów przed naszym wlotem - każdy z pilotów powinien przesłać do TCA informacje i skany następujących dokumentów:
  • Planowany czas przebywania w litewskiej przestrzeni powietrznej.
  • Kopię świadectwa wpisu do ewidencji (lub rejestru - w zależności od typu statku powietrznego).
  • Dopuszczenie do lotu - piszę ogólnie - w zależności od typu statku powietrznego będzie to pozwolenie, dopuszczenie czy poświadczenie.
  • Ubezpieczenie.
  • Licencja, świadectwo kwalifikacji.
Oczywiście wszystkie dokumenty muszą być ważne co najmniej na planowany czas przebywania w przestrzeni powietrznej Litwy. Adres email na jaki należy wysłać pismo z załącznikami oraz sam wzór pisma - wkrótce Wam udostępnię. Pani inspektor z TCA, która będzie to "ogarniać" zapewniła mnie, że potwierdzenie otrzymania i poprawność zgłoszenia będą załatwiać w "kilka dni". Samo zgłoszenie będzie ważne do końca roku kalendarzowego lub daty wygaśnięcia ważności jednego z załączanych dokumentów - jeżeli przypadnie wcześniej.

W wypadku jakiejkolwiek kontroli na lotniskach - najpierw będziemy okazywać email potwierdzający z TCA - to powinno zakończyć ewentualną kontrolę. Litwini generalnie w ostatnim czasie "mają dużo mniejsze poczucie humoru" i musimy się liczyć nawet z kontrolami przeprowadzanymi przez... wojsko. Sam miałem taką sytuację - ale spokojnie! Po przedstawieniu się i okazaniu dokumentów bracia Litwini są bardzo przyjaźni i wręcz pomocni.

Z ważnych informacji - szczególnie dla tych, którzy sami dolecą, będą wracać wcześniej itd. i granicę będą przekraczać samodzielnie trzeba pamiętać żeby wcześniej zgłosić odpowiedni plan lotu. Pani inspektor powtarzała mi to z naciskiem kilka razy! Pamiętajcie, że obecnie FPL z powietrza - przynajmniej formalnie nie będzie dla takiego przypadku możliwy. Mimo, że jesteśmy w UE i Schengen - AIP Litwy wyraźnie nakłada taki wymóg. Raczej nie sprawdzałbym co się stanie jeżeli przez granicę przeleci UFO :) . To samo dotyczy dla nas istotnych stref przygranicznych TR108, 109A, 109B, które są właściwie stale aktywne, a zgodę na przelot przez nie będziemy uzyskiwać telefonicznie w Straży Granicznej.

I ostatnia kwestia - szczególnie dla latających na LK8000. Już mam gotowe nowe, bardzo szczegółowe mapy Litwy dla LK8000. Wkrótce je udostępnię. Dodatkowo, wszystkim uczestnikom rajdu zapewnię aktualne mapy lotnicze Litwy w formacie PDF (do samodzielnego oddrukowania) na cały obszar naszego przelotu. Mapy będą dostępne wedle życzenia jako: A4 lub A3 w skali 1:250k lub 1:500k.
Ryszard Lewandowski
Pilot motolotniowy, samolotów ultralekkich.
Mechanik Poświadczenia Obsługi Statków Powietrznych - TM(PHG), TM(A).

SP-MIAU
Jazz, R912, Stratus-P17
ODPOWIEDZ