Pytanie.
Czy do Rotaksa 582 można stosować nowe paliwo 95 z dodatkiem 10% etanolu?
Nowa benzyna
- Ryszard Lewandowski
- Site Admin
- Posty: 548
- Rejestracja: czw lip 20, 2017 7:27 am
- Lokalizacja: Warszawa, EPNC
- Kontakt:
Re: Nowa benzyna
Rotax już jakiś czas temu popełnił dokument (kilka razy aktualizowany), który opisuje generalnie jakie płyny w ich silnikach mogą być stosowane. Można zajrzeć np. tu: https://legacy.rotaxowner.com/si_tb_inf ... st-008.pdf - gdzie w rozdziale 5.1.1 czytamy:
co w bardzo luźnym tłumaczeniu:
I teraz przy okazji tej dyskusji drobna zagadka - co zrobi ubezpieczyciel, jeżeli podczas badania jakiegoś zdarzenia lotniczego na statku powietrznym np. z silnikiem Rotax 618 - stwierdzi, że ten leciał/pracował na paliwie E10... ???
co w bardzo luźnym tłumaczeniu:
Co ważne - dodatkowa notatka w tym tekście informuję, że pozostałe silniki 2T (np. 447, 618...) powinny używać dotychczasowego paliwa z domieszką E5. Mimo, że nie są znane negatywne skutki używania E10 w tych silnikach. Praktycznie chodzi o to, że dla pozostałych silników Rotax nie przeprowadził żadnych testów dla E10. Silniki 503 i 582 były w kontrolowanych warunkach używane z E10 - dlatego takie oficjalne stanowisko.Dodatkowo poza AVGAS i bezołowiowym paliwiem samochodowym - silnik 503UL i 582UL są obecnie dopuszczone do używania paliwa z E10. W przypadku etanolu w wielkości maksymalnie 10% mogą wystąpić wyższe temperatury gazów wylotowych (EGT). Jeżeli maksymalne wartości EGT są przekroczone należy skonsultować się z autoryzowanym serwisem w celu dodatkowych testów i ewentualnie dalszych modyfikacji (np. inne dysze w gaźnikach).
I teraz przy okazji tej dyskusji drobna zagadka - co zrobi ubezpieczyciel, jeżeli podczas badania jakiegoś zdarzenia lotniczego na statku powietrznym np. z silnikiem Rotax 618 - stwierdzi, że ten leciał/pracował na paliwie E10... ???
Ryszard Lewandowski
Pilot motolotniowy, samolotów ultralekkich.
Mechanik Poświadczenia Obsługi Statków Powietrznych - TM(PHG), TM(A).
SP-MIAU
Jazz, R912, Stratus-P17
Pilot motolotniowy, samolotów ultralekkich.
Mechanik Poświadczenia Obsługi Statków Powietrznych - TM(PHG), TM(A).
SP-MIAU
Jazz, R912, Stratus-P17
Re: Nowa benzyna
Dzięki Ryszard.
Mam jeszcze jedną wątpliwości czy 98 z 5% etyliny będzie lepsza?
A jeśli chodzi o zagadkę, to ubezpieczycielem nie jestem, ale gdybym był, to pewnie zrobiłbym wszystko by obniżyć kwotę wypłaty. Niedopuszczenie paliwa do użytkowania też brałbym pod uwagę.
pozdro Darek.
Mam jeszcze jedną wątpliwości czy 98 z 5% etyliny będzie lepsza?
A jeśli chodzi o zagadkę, to ubezpieczycielem nie jestem, ale gdybym był, to pewnie zrobiłbym wszystko by obniżyć kwotę wypłaty. Niedopuszczenie paliwa do użytkowania też brałbym pod uwagę.
pozdro Darek.
- Ryszard Lewandowski
- Site Admin
- Posty: 548
- Rejestracja: czw lip 20, 2017 7:27 am
- Lokalizacja: Warszawa, EPNC
- Kontakt:
Re: Nowa benzyna
E5 czyli paliwo z 5% bioetanolu to standard i do tego paliwa wszystkie rozwiązania powinny działać prawidłowo. Ciężko nawet na stacjach znaleźć 98 bez bioetanolu. Według mnie można latać na E10 - z tym, że tak jak opisano to w instrukcji - trzeba zwrócić uwagę na temperatury EGT.
Swoją drogą - pamiętam na naszym lotnisku kompozytowy zbiornik paliwa, który kilka lat temu - po zatankowaniu E5... rozpuścił się. Dosłownie.
Ryszard Lewandowski
Pilot motolotniowy, samolotów ultralekkich.
Mechanik Poświadczenia Obsługi Statków Powietrznych - TM(PHG), TM(A).
SP-MIAU
Jazz, R912, Stratus-P17
Pilot motolotniowy, samolotów ultralekkich.
Mechanik Poświadczenia Obsługi Statków Powietrznych - TM(PHG), TM(A).
SP-MIAU
Jazz, R912, Stratus-P17
Re: Nowa benzyna
Oczywiście, że nie etylina, a etanol- czyli alkohol -
dzięki za info, jesteś niezastąpiony.
pozdrawiam Darek.
dzięki za info, jesteś niezastąpiony.
pozdrawiam Darek.