Poziom paliwa w JAZZ i EFIS.

Paweł Kot
Posty: 8
Rejestracja: ndz lip 23, 2017 6:16 am

Poziom paliwa w JAZZ i EFIS.

Post autor: Paweł Kot »

Ryszard, pytanie nie dotyczące tematu jak zrealizowałeś poziom paliwa w efis?
Awatar użytkownika
Ryszard Lewandowski
Site Admin
Posty: 533
Rejestracja: czw lip 20, 2017 7:27 am
Lokalizacja: Warszawa, EPNC
Kontakt:

Re: Poziom paliwa w JAZZ i EFIS.

Post autor: Ryszard Lewandowski »

Pawle, wydzieliłem post - dla czystości wątków. Do meritum:

W zbiorniku JAZZa zamontowałem czujnik poziomu paliwa. Taki kontaktronowy - czyli rurka hermetyczna na której jest umieszczony owalny pływak - poruszający się w górę i w dół. W pływaku jest magnes, który zamyka kontaktrony - dając na wyjściu zmieniającą się rezystancję - zależną od poziomu paliwa. Te czujniki można kupić praktycznie na każdy wymiar (głębokość). Dostaje się je z uszczelkami, kołnierzem mocującym itd.

W EFIS jest specjalny port (w module zbierającym dane - RDAC) - do ktorego taki czujnik (rezystancyjny) się podłącza. Potem w EFIS wykonuje się procedurę kalibracji. Jest tam chyba 8 czy 10 poziomów (cos w stylu 15%, 30%, 45% itd). Wlewa się np. 5 litrów paliwa i oznacza w procedurze pierwszy poziom. Potem kolejne 5 i kolejny poziom - itd.

Sam EFIS ma ciekawą funkcję filtrowania zmian, którą tez można ustawić na trzy przedziały czułości. Dzięki temu - mimo, że poziomów jest np. 8 - to EFIS w sytuacji kiedy w trakcie lotu pojawiąją się np. odczyty 4 i 5 poziomu (bo paliwo się porusza) - to w zależności od proporcji jak często się te poziomy pojawiają (których jest więcej) - odpowiednio interpoluje wartości pomiędzy. Trochę to skomplikowane ale zaskakująco dobrze sprawdza się na motolotni. Wskaźnik - nie przeskakuje np. pomiędzy 20 i 15 litrami, ale kolejno pokazuje 20, 19, 18... 15 itd.

A tak przy okazji. EFIS MGL ma też funkcję przepływomierza. Wtedy komputer pokazuje zużycie godzinowe i zasięg lotu przy aktualnych warunkach. Miałem nawet to u siebie uruchomione ale po pierwszej awarii przepływomierza (blokada turbinki po 2-3 godzinach działania...) - zdemontowałem go :) . Wprawdzie te przepływomierze nie blokują przepływu przy zacięciu turbinki - nie mniej ograniczają go - a z taką świadomością - słabo się lata ;)
Ryszard Lewandowski
Pilot motolotniowy, samolotów ultralekkich.
Mechanik Poświadczenia Obsługi Statków Powietrznych - TM(PHG), TM(A).

SP-MIAU
Jazz, R912, Stratus-P17
ODPOWIEDZ