Strona 1 z 1

Motolotnia bez uprawnień...

: śr sie 02, 2017 6:56 pm
autor: Ryszard Lewandowski
Zerknijcie na reklamę zamieszczoną poniżej. To pierwsza w UK komercyjna konstrukcja, która - zgodnie z odstępstwem od przepisów E4455 wprowadzonym przez CAA czyli brytyjski ULC - pozwala latać zupełnie bez uprawnień. Nie należy tej konstrukcji mylić z SSDR (Single Seated DeRegulated). Sam wózek waży... zaledwie 17kg!

Co myślicie w ogóle o takim pomyśle? Każdy pilot motolotni ma świadomość, że latanie bez szkolenia to... pewny co najmniej wypadek. Jakie jest Wasze zdanie?

Cena gotowej, kompletnej motolotni to 8 tysięcy funtów + VAT + ewentualne koszty dostawy. W UK daje to dokładnie 45000 zł brutto (dzisiejszy kurs - u nas trochę więcej, bo mamy wyższy VAT :) ).

Obrazek

Re: Motolotnia bez uprawnień...

: czw sie 03, 2017 10:27 am
autor: Robert Olszak
Uprawnienia to jedno, ale w pierwszej kolejności trzeba nauczyć się latać, bo bez tego tak jak napisałeś można sobie zrobić krzywdę.
Z tą motolotnią jest podobnie jak z chińskimi samochodami na które nie trzeba mieć prawa jazdy. Taki pseudokierowca wyjeżdża na drogę bez znajomości przepisów i o wypadek nie trudno.

Czym się różni latanie tą motolotnią od zwykłej na którą trzeba mieć uprawnienia?

Re: Motolotnia bez uprawnień...

: czw sie 03, 2017 4:01 pm
autor: Ryszard Lewandowski
Robert, tak jak wcześniej napisałem - nie bardzo sobie wyobrażam latanie nawet taką motolotnią bez wyszkolenia - a przecież będzie to w majestacie prawa możliwe. Co ciekawe - producent na swojej stronie - w ramach promocji oferuje bezpłatne wyszkolenie dla pierwszych pięciu zakupionych motolotni.

Generalnie nie bardzo czytam o co chodziło naszym brytyjskim kolegom wprowadzającym tę zmianę. W wyjaśnieniach jest wspomniane, że to de facto wymagania dla statków powietrznych używany do "startu z nóg", które na czas startu/lądowania korzystają z kół :). Tak trochę zabawnie... Ten sprzęt zgodnie z wyłączeniem CAA ma bardzo specyficzne parametry. Max 70kg cała motolotnia (lub 75kg z zestawem ratunkowym), prędkość przeciągnięcia w konfiguracji do lądowania nie większa niż 20 węzłów i oczywiście maksymalnie jedna osoba na pokładzie.

Jedynym wymogiem formalnym jakie CAA jasno określa jest posiadanie ubezpieczenia. CAA rezerwuje sobie prawo do kontroli ubezpieczenia przez ich inspektorów. Swoją drogą zastanawiam się jakie będą stawki dla takich przypadków...

Re: Motolotnia bez uprawnień...

: czw sie 03, 2017 7:57 pm
autor: Ryszard Lewandowski
No i nie trzeba było długo czekać na konkurencję. Chyba producenci czuję nosem, że będzie na takie konstrukcje rynek... Ben Ashman, konstruktor min. serii motolotni Dragon zaprezentował nowy produkt dla tej właśnie kategorii. Ma być dostępny za kilka tygodni. Waga poszczególnych elementów: wózek 19kg, silnik 13.7kg, skrzydło 25kg. Całkowita waga (sucha): 57.7kg. Maksymalna ilość paliwa w ramach dopuszczalnej wagi: 15 litrów.

Obrazek

Re: Motolotnia bez uprawnień...

: czw sie 10, 2017 5:21 am
autor: Ryszard Lewandowski
No i Ben dotrzymał słowa. W ubiegłym tygodniu stwierdził, że potrzebują jeszcze kilku dni i proszę... Poniżej zdjęcia gotowej PeaBee - bo tak się nazywa ta motolotnia.

Osobiście mam bardzo mieszane uczucia... Wygląda na bardzo delikatną konstrukcję. Te koła - wyglądające jakby zostały zdjęte z zabawkowego rowerka - dopełniają według mnie tego obrazka. Co sądzicie?

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Re: Motolotnia bez uprawnień...

: pt sie 18, 2017 9:16 pm
autor: Ryszard Lewandowski
Krótki film promocyjny z prezentacji tej motolotni. Oblatuje - Ben Ashman - jej konstruktor.


https://youtu.be/0GnkxpVxzx0

Re: Motolotnia bez uprawnień...

: ndz lut 03, 2019 7:55 am
autor: Marek Siekirka
Ryszard, a jakie są wymagania dla SSDR?

Re: Motolotnia bez uprawnień...

: ndz lut 03, 2019 3:45 pm
autor: Ryszard Lewandowski
Marek Siekirka pisze: ndz lut 03, 2019 7:55 am Ryszard, a jakie są wymagania dla SSDR?
W UK? Zaznaczam, że SSDR i to co widać w poście to nie jest to samo. Dla SSDR musisz posiadać uprawnienia ale nie musisz posiadać Permit To Fly. Inaczej mówiąć sam jesteś opdowiedzialny za przeglądy, jakość, sprawność techniczną itd.

To co widać na filmie - formalnie nie wymaga nawet przeszkolenia ( :shock: ). Nie mniej jak rozmawiałem z producentami - np. z Benem Asham'em w cenie oferuje niezbędne przeszkolenie. Bardzo sensownie podchodzą do sprawy i... sami sobie takie ograniczenie nałożyli. Nie sprzedadzą jeżeli się nie upewnią, że ktoś... sobie krzywdy nie zrobi.

Re: Motolotnia bez uprawnień...

: ndz lut 03, 2019 4:10 pm
autor: Marek Siekirka
A wymagania i ograniczenia dla sprzętu? To coś podobnego do amerykańskiego Part 103 i naszego UL 115?

Re: Motolotnia bez uprawnień...

: ndz lut 03, 2019 5:39 pm
autor: Ryszard Lewandowski
Marek Siekirka pisze: ndz lut 03, 2019 4:10 pm A wymagania i ograniczenia dla sprzętu? To coś podobnego do amerykańskiego Part 103 i naszego UL 115?
Tak - bardzo zbliżone.