Brytyjskie "Wings Awards"

Awatar użytkownika
Ryszard Lewandowski
Site Admin
Posty: 533
Rejestracja: czw lip 20, 2017 7:27 am
Lokalizacja: Warszawa, EPNC
Kontakt:

Brytyjskie "Wings Awards"

Post autor: Ryszard Lewandowski »

Nasi brytyjscy koledzy - piloci mikrolotowi - wprowadzają bardzo ciekawą inicjatywę o nazwie "Wings Awards". Podstawowe informacje można znaleźć tutaj: https://www.bmaa.org/information-library/wings/ .

Intencją tego tytułu czy odnaczenia jest zachęcenie pilotów do stałego podnoszenia swoich umiejętności. "Skrzydełka" występują w czterech wersjach: brązowe, srebrne, złote i diamentowe. Jak zdobyć każdą z odznak - jest to ściśle określone. Wszystkie odznaki trzeba zdobywać kolejno. Oczekiwane "osiągnięcia" zostały podzielone na cztery grupy: bezpieczeństwo, umiejętności pilotażowe, edukacja, kwalifikacje.

Przykładowo dla uzyskania odznaki brązowej należy:
  • posiadać licencję dowódczą na mikroloty (czyli posiadać już w pełni zakończone szkolenie - w tym wszystkie wymagane egzaminy),
  • wykonać jedno z zadań (osiągnieć) z grupy "bezpieczeństwo" w ciągu ostatnich 24 miesięcy (lista poniżej),
  • odbyć co najmniej jeden lot cross-country o długości co najmniej 100 NM (~185km) - wcześniej zaplanowany z lądowaniem na jednym lotnisku obcym - w ciągu jednego dnia.
Przykładowo w ramach osiągnięć z grupy bezpieczeństwo pilot ma do wyboru:
  • Pierwsza pomoc w wersji "lotniczej".
  • Trening przeciwpożarowy - równiez w wersji dla pilotów.
  • Wizyta i poznanie pracy w ATC (np. na wieży, FIS...).
  • Udział w seminarium GASCO (to taka organizacja zajmująca się bezpieczeństwem w lotnictwie - popularna w UK).
  • Udział w seminarium bezpieczeństwa BMAA (BMAA to organizacja zajmująca się nadzorem nad mikrolotami w UK - nie mylić z CAA czyli naszym ULC).
  • Wizyta (o charakterze edukacyjnym) w AAIB (czyli odpowiednik naszej PKBWL).

Kolejne odznaki mają coraz większe wymagania. Poniżej kilka wybranych, ciekawszych wymagań dla poszczególnych "kolorów".
  • Srebrna - trzeba min. zrobyć uprawnienia UK FRTOL (Radio Operator’s Licence) czyli licencje radiooperatora (dedykowana dla pilotów).
  • Złota - trzeba min. zdobyć uprawnienia do co najmniej dwóch typów statków powietrznych (motolotnia/samolot ultralekki/motoparalotnia).
  • Diamentowa - trzeba min. odbyć lot cross-country na odległość minimum 500nm (~920km) z międzylądowaniem na co najmniej czterech obcych lotniskach. Cały lot może się odbyć w ciągu maksymalnie 3 kolejnych dni (nie można przelotu dzielić).


Według mnie - świetna inicjatywa! Zastanawiam się jak można coś takiego przeszczepić w nasze realia... Jakie są Wasze opinie?
Ryszard Lewandowski
Pilot motolotniowy, samolotów ultralekkich.
Mechanik Poświadczenia Obsługi Statków Powietrznych - TM(PHG), TM(A).

SP-MIAU
Jazz, R912, Stratus-P17
Konrad Ziębakowski
Posty: 40
Rejestracja: śr sie 02, 2017 12:54 pm
Lokalizacja: Radom
Kontakt:

Re: Brytyjskie "Wings Awards"

Post autor: Konrad Ziębakowski »

Pomysł zacny, możliwości jest masa i wydaje mi się że można wszystko ustalić podczas jednego popołudnia ;)
Awatar użytkownika
Ryszard Lewandowski
Site Admin
Posty: 533
Rejestracja: czw lip 20, 2017 7:27 am
Lokalizacja: Warszawa, EPNC
Kontakt:

Re: Brytyjskie "Wings Awards"

Post autor: Ryszard Lewandowski »

Konrad Ziębakowski pisze: ndz mar 03, 2019 12:22 pm Pomysł zacny, możliwości jest masa i wydaje mi się że można wszystko ustalić podczas jednego popołudnia ;)
Konrad - kwestia kto miałby taką odznakę nadawać i trzymać pieczę nad zasadami itd. No przecież nie ULC... Brytyjczycy mają nieco łatwiej, bo mają BMAA dedykowane dla mikrolotów.
Ryszard Lewandowski
Pilot motolotniowy, samolotów ultralekkich.
Mechanik Poświadczenia Obsługi Statków Powietrznych - TM(PHG), TM(A).

SP-MIAU
Jazz, R912, Stratus-P17
Konrad Ziębakowski
Posty: 40
Rejestracja: śr sie 02, 2017 12:54 pm
Lokalizacja: Radom
Kontakt:

Re: Brytyjskie "Wings Awards"

Post autor: Konrad Ziębakowski »

Ryszard Lewandowski pisze: ndz mar 03, 2019 5:39 pm Konrad - kwestia kto miałby taką odznakę nadawać i trzymać pieczę nad zasadami itd. No przecież nie ULC... Brytyjczycy mają nieco łatwiej, bo mają BMAA dedykowane dla mikrolotów.
Dokładnie nad tym samym się zastanawiałem... Też odrzuciłem ULC, więc zostaje tylko jedna ogólnopolska organizacja... No ewentualnie stworzyć do tego stowarzyszenie - zawsze to jakieś wyjście.
Awatar użytkownika
dlopacki
Posty: 12
Rejestracja: śr maja 02, 2018 9:27 am

Re: Brytyjskie "Wings Awards"

Post autor: dlopacki »

Po co kombinować,
przecież FAI ustanowiła odznakę Colibri, gdzie trzeba spełnić szereg wymagańnw zależności od "koloru" odznaki.
Dwa lata temu startowałem w Czechach w konkursie Petra Tocka (PPT-souteze) oraz w Mistrzostwach CR ULL - w klasie amatorów i przy tej okazji można było zdobyć odznakę Colibri.
Czesi, od 2 lat podczas krajowych mistrzostw ultralekkigo latania stworzyli możliwość startu "amatorom" bez licencji sportowych, itd. - i na to się załapałem będąc przelotem w Czechach.
Awatar użytkownika
Ryszard Lewandowski
Site Admin
Posty: 533
Rejestracja: czw lip 20, 2017 7:27 am
Lokalizacja: Warszawa, EPNC
Kontakt:

Re: Brytyjskie "Wings Awards"

Post autor: Ryszard Lewandowski »

dlopacki pisze: ndz mar 03, 2019 10:03 pm Po co kombinować,
przecież FAI ustanowiła odznakę Colibri, gdzie trzeba spełnić szereg wymagańnw zależności od "koloru" odznaki.[...]
To prawda ale pomysł pilotów z UK jest nieco inny. Colibri ma bardziej charakter sportowy. "Wings Awards" to bardziej ogólne doskonalenie umiejętności ale i wiedzy, bezpieczeństwa itd. Colibri to bardzo ciekawa odznaka chociaż osobiście - bardziej przypada mi do gustu pomysł z UK. Wydaje się, że te wymagania mogą być osiągane przez większą rzeszę pilotów.
Ryszard Lewandowski
Pilot motolotniowy, samolotów ultralekkich.
Mechanik Poświadczenia Obsługi Statków Powietrznych - TM(PHG), TM(A).

SP-MIAU
Jazz, R912, Stratus-P17
ODPOWIEDZ