BRS

Pirat
Posty: 5
Rejestracja: pt gru 29, 2017 8:19 pm

BRS

Post autor: Pirat »

Hello,

Sie zastanawiam bo duzo latam. Glownie w ciagu dnia jak wiekszosc ludzi pracuje - nie ma mnie zwykle na lotnisku jak wiekszosc lataczy przyjezdza wiec sie ewentualnie mijamy... - wiec zbieram opinie i jakies zestawienie.

Mam mozliwosc kupienia BRS-a juz po resursie(w tym roku minal - mialem kupic ale musialem wyjechac do pracy ) i teraz sie zastanawiam czy warto ? Czy kupic nowy?
Ilu w Pl lata z zapasem? (abstrachujac od kwesti finansowej - gdybys mial/a pieniadze to wyposazylbys motolotnie w system ratunkowy?


Pozdrawiam,
Pirat
Awatar użytkownika
Ryszard Lewandowski
Site Admin
Posty: 533
Rejestracja: czw lip 20, 2017 7:27 am
Lokalizacja: Warszawa, EPNC
Kontakt:

Re: BRS

Post autor: Ryszard Lewandowski »

To jedno z pytań, na które nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Co do sensowności samego zakupu - sprawdź jaki koszt poniesiesz za przegląd/przewinięcie - bo bez tego raczej cała zabawa nie ma sensu i wtedy będziesz mógł zdecydować.

Co do samej kwestii czy system zabudowywać czy nie to już bardzo indywidualna kwestia. Na motolotniach - z tego co zauważyłem - BRSy są montowane niezbyt często. W samolotach (ULM) zdecydowanie częściej. Pamiętaj, że BRSa możesz użyć w określonych warunkach. Musisz mieć odpowiednią wysokość, silnik musi być wyłączony, itd. BRS nie jest sposobem na lądowanie np. w sytuacji odcięcia silnika. BRSa użyjesz właściwie w przypadku uszkodzenia struktury skrzydła czy wybudowania silnika (tu jest ryzyko, że wybudowanie silnika może uszkodzić sam BRS). Chociaż w UK był przypadek użycia BRSa w sytacji kiedy pilot wpakował się w chmury i bał się, że nie będzie w stanie z tego wyjść. Sprzęt mocno zniszczony ale pilot wyszedł cało z lekkimi siniakami (miałem nawet okazję z nim kiedyś o tym rozmawiać - uważał - chyba nie bez racji, że to była dobra decyzja. Inną kwestią pozostaje sprawa - dlaczego się tam znalazł...).

To co można powiedzieć ze 100% pewnością - jeżeli zdecydujesz się na zabudowę - zrób to w przemyślany sposób - najlepiej przy pomocy profesjonalistów. To nie jest banalna kwestia i znanych jest wiele błędów montażowych zarówno w motolotniach jak i samolotach ultralekkich, które powodowały, że BRS nie spełniał swojej funkcji...

Zapewne Ci nie za bardzo pomogłem ale to właśnie taka kwestia, gdzie ilu pilotów - tyle opinii...
Ryszard Lewandowski
Pilot motolotniowy, samolotów ultralekkich.
Mechanik Poświadczenia Obsługi Statków Powietrznych - TM(PHG), TM(A).

SP-MIAU
Jazz, R912, Stratus-P17
Awatar użytkownika
Robert Olszak
Posty: 69
Rejestracja: pt lip 28, 2017 7:49 pm
Lokalizacja: Golędzinów/Wołów

Re: BRS

Post autor: Robert Olszak »

Zamontowanie BRS-a ma też znaczenie psychologiczne dla pilota, podobnie jak podwójne życiówki w skrzydle motolotniowym.
Robert

SP-MABK
Aeros Profi TL, Echo Plus, Rotax 912
Pirat
Posty: 5
Rejestracja: pt gru 29, 2017 8:19 pm

Re: BRS

Post autor: Pirat »

Yellow,

czyli wiem tyle ze nic nie wiem a ze nie lubie gdybac - to sobie daruje rozwazania czysto teoretyczne.

Reasumujac, trajka jaka posiadam ma przeznaczone miejsce do BRS-a (tanarg i patent do odcinania silnika jak sie ciagnie za wyzwalacz) i tam to zamontuje, oczywiscie nie ja - bo sie na tym nie znam.

Wczesniej latalem na paralotniach (duuuuzo) i ratowalem sie dwa razy w zyciu. Aspekt psychologiczny moze dlatego zostal - latajac glownie nisko i szybko na skrzydle slalomowym zapas przydalby mi sie jak swini siodlo a mimo to bez niego nie czulem sie komfortowo. (zwlaszcza ze ratujac dupsko drugi raz w zyciu - rzucalem na paczke na 50metrach,.... i zyje :D )

Wiec trzeba teraz tylko namierzyc:
Kogos kto powie co mam kupic - gdzie i za ile?
I zamontuje to na terenie slaska w pazdzierniku 2018

Zeby nie bylo bez teorii czysto spiskowych cytuje " Musisz mieć odpowiednią wysokość," - przy predkosci dajmy 80km/h pewnie i z 100metrow AGL wystarczy jesli nie mniej? - tak mi sie wydaje sadzac po tym co wyczytalem z madrosci wujka googla (przy zalozeniu ze "strzelamy" prostopadle do ruchu latadla i rownolegle do ziemi)

Pozdrawiam,
Pirat
Awatar użytkownika
Ryszard Lewandowski
Site Admin
Posty: 533
Rejestracja: czw lip 20, 2017 7:27 am
Lokalizacja: Warszawa, EPNC
Kontakt:

Re: BRS

Post autor: Ryszard Lewandowski »

Pirat pisze: pn wrz 24, 2018 9:57 pm Zeby nie bylo bez teorii czysto spiskowych cytuje " Musisz mieć odpowiednią wysokość," - przy predkosci dajmy 80km/h pewnie i z 100metrow AGL wystarczy jesli nie mniej?
Wydaje mi się, że parametry użycia musisz znaleźć w instrukcji do danego typu BRSa. Koledzy z UK w produktach P&M (np. Quickach) mają to już zawarte w IUwL dla danego egzemplarza motolotni i jedynym parametrem, który tam widnieje to 450 feet czyli 150 metrów. Co ciekawe w UK na motolotniach z zamontowanym BRSem nie można zmieniać typu skrzydła bez wpisu producenta. Inspektor takiej motolotni nie dopuści do użytkowania (a sam nie ma uprawnień do takiej akceptacji).

Powodzenia :)
Ryszard Lewandowski
Pilot motolotniowy, samolotów ultralekkich.
Mechanik Poświadczenia Obsługi Statków Powietrznych - TM(PHG), TM(A).

SP-MIAU
Jazz, R912, Stratus-P17
ODPOWIEDZ