Legalne użytkowanie silników poresursowych - propozycje rozwiązań

Awatar użytkownika
art_c
Posty: 40
Rejestracja: pn sty 20, 2020 10:36 am

Legalne użytkowanie silników poresursowych - propozycje rozwiązań

Post autor: art_c »

Proszę wszystkich zainteresowanych o przedstawienie propozycji rozwiązań formalnych pomysłów etc. jak w temacie.
Artur
SP-MACC
Tomasz
Posty: 3
Rejestracja: pt lut 10, 2023 6:26 pm

Re: Legalne użytkowanie silników poresursowych - propozycje rozwiązań

Post autor: Tomasz »

Silniki po resursowe
Resurs to okres zdolności użytkowej- ustalony teoretycznie lub doświadczalnie czas eksploatacji urządzenia, wyrażony w odpowiednich dla niego jednostkach. Przyjmuje się, że w tym okresie zagwarantowane jest bezpieczeństwo i sprawność użytkowania. Dla statków powietrznych podaje się go w godzinach lub latach. W przypadku przekroczenia resursu konieczne jest wyłączenie urządzenia z eksploatacji i wykonanie przeglądu specjalnego. Na podstawie przeglądu specjalnego urządzenie może otrzymać decyzję o przedłużeniu resursu (w przypadku dobrego stanu technicznego i niewielkiego zużycia) lub wykonania remontu czy też wymiany części, jeśli tego wymaga stan techniczny urządzenia. Firma Rotax wyznaczyła dla silników serii 912/914 produkowanych obecnie resurs 2000 h lub 15 lat. Można by rozwijać temat o silnikach po resursowych, że przegląd techniczny należy przeprowadzać częściej, że powinien to przeprowadzić mechanik przeszkolony przez producenta, że należy bezwzględnie wymieniać części o ograniczonej żywotności.
Nikt jednak nie da gwarancji, że taki silnik nie zgaśnie w powietrzu, tak samo jak nikt nie da gwarancji, że łopata śmigła nie odpadnie, że skrzydło się nie rozedrze, że system ratowniczy odpali, że pilot nie straci przytomności mimo posiadania świadectwa zdrowia, że motolotnia nie wpadnie w turbulencje.
Motolotniarstwo to sport ekstremalny i musimy liczyć się z sytuacją, że w pewnych okolicznościach będziemy lądować awaryjnie. Moja propozycja jest, że tak jak motolotnie zbudowane w pojedynczym egzemplarzu mają ograniczenia użytkowania, tak motolotnie wyposażone w silnik po resursowy powinny mieć ograniczenia. Tabliczka znamionowa z tekstem „KONSTRUKCJA NIE PRZEZNACZONA DO LOTÓW Z PASARZEREM I LOTÓW W PODMIOTACH SZKOLĄCYCH” oraz ten sam tekst w książce urządzenia latającego w momencie jak silnik przekroczy swój resurs.
Awatar użytkownika
Piotr Boruszewski
Posty: 25
Rejestracja: pn gru 26, 2022 5:55 pm

Re: Legalne użytkowanie silników poresursowych - propozycje rozwiązań

Post autor: Piotr Boruszewski »

Ocena i dopuszczenue według stanu. Zdatność dol otu wystawia mechanik po uprzedniej ocenie zdatności silnika. Tak to chyba funkcjonuje u samolociarzy. Pozostają jeszcze silniki aerokonwersje z motoryzacji z różnymi kombinacjami reduktorów. Tutaj ciężko mówić o resursach więc chyba tylko ocena według stanu.
pozdrawiam
Piotr
SP-MZAB
Echo Plus, R912, Stratus P15S, EPLS
ODPOWIEDZ