InfoBox'y w LK8000 - co do czego

wombat
Posty: 6
Rejestracja: wt lis 01, 2022 1:49 pm

InfoBox'y w LK8000 - co do czego

Post autor: wombat »

Czołem!
Czy mógłby mnie ktoś pokierować, gdzie znajdę wyjaśnienie (najlepiej po polsku, ale z angielskim też sobie poradzę ;p), co oznaczają kolejne dane/parametry w InfoBox (pasek operacyjny na dole ekranu)? Który co oznacza (np., że "Altitude AGL", które wyświetla się "HAGL" oznacza wysokość nad gruntem"; czy "Odometr", który wyświetla się "Odo", a oznacza przebyty dystans itp.)?
Potrzebuję wyjaśnienia dla wszystkich, bo wielu nie rozumiem ;)

Mam LK8000 w wersji 5.3A3 (23.05.2015) na urządzeniu Kobo Mini. Latam PPG.
Urządzenie kupiłem używane i nie wiem, czy dam sobie radę, jeśli potrzeba będzie wgrać nową wersję LK8000...


PS: najbardziej interesuje mnie parametr, który wyliczałby moją prędkość względem punktu trasy, a nie klasyczna prędkość GPS, ale nie mogę na własną logikę nic takiego znaleźć, a parametrów jest tam naprawdę sporo, więc jeśli mam po prostu sobie testować live, to mi cały sezon zajmie (w powietrzu nie chcę grzebać w ustawieniach) ;p

Innymi słowy: prawie nigdy nie leci się idealnie prosto, bo zdmuchuje mnie na bok, więc prędkość GPS pokazuje mi tylko względem kolejnych punktów (współrzędnych), gdzie się fizycznie znajdowałem wcześniej - to może powodować błędne szacowanie czasu przelotu i zapotrzebowanie na paliwo (czyt.: czy dolecę, czy nie). Szczególnie, przy silniejszym wietrze, kiedy lecimy prosto, względem mas powietrza, ale pod skosem, względem ziemi. A ja potrzebuję realną prędkość pomiędzy moim fizycznym położeniem, a najbliższym punktem trasy, a nie tylko z historii śladu.
Idealne wskazania, których oczekuję, to m.in.: jeśli będę miał kierunek lotu odchylony o 90st., to 0km/h (ani się nie przybliżam, ani się nie oddalam od punktu trasy), więcej niż 90st., to prędkość będzie ujemna (bo będę się oddalał od punktu trasy), a dodatnia, jak kierunek będzie odchylony o mniej niż 90 st. Jeśli natomiast będę utrzymywał kierunek i zwrot lotu dokładnie na punkt trasy (odchylenie 0st.), to prędkość będzie pokrywała się ze "zwykłą" prędkością GPS (np. przy wietrze dokładnie w plecy).

Przykład: moja prędkość względem ziemi wynosi 30km/h. Staram się utrzymać Heading dokładnie na punkt trasy, ale mam boczny wiatr, który mnie spycha na bok, więc cały czas kontruję sterówką, czego skutkiem jest przesuwanie się po skosie (dokładniej, to po półokręgu), względem ziemi. Moja prędkość względem punktu trasy, to zatem realnie 10km/h, choć GPS pokazuje mi 30km/h. Załóżmy, że wiatr jest za silny, żeby ustawić się dokładnie pod wiatr, bo wtedy będę oddalał się od wyznaczonego punktu (prędkość ujemna), lub wypalę za dużo paliwa, zyskując bardzo mało, a na większych wysokościach czasami trudno ocenić, patrząc w dół, czy lecę bardzo powoli do przodu względem ziemi, cofam się, czy delikatnie skręcam. A to, przy końcówce paliwa, może być kluczowe.
Nie chcę też zmieniać sprzętu (ani skrzydła na szybsze, ani napędu na mocniejszy), więc pozostaje mi umiejętne radzenie sobie z tym problemem, a nie siłowe (lepszy sprzęt) ;p

Mam nadzieję, że nie zagmatwałem za bardzo i udało mi się przełożyć myśli na słowa ;)
Awatar użytkownika
Ryszard Lewandowski
Site Admin
Posty: 537
Rejestracja: czw lip 20, 2017 7:27 am
Lokalizacja: Warszawa, EPNC
Kontakt:

Re: InfoBox'y w LK8000 - co do czego

Post autor: Ryszard Lewandowski »

To zacznijmy od początku. Nie ma kompletnego zestawu informacji co poszczególne InfoBoxy oznaczają. Jest nawet gorzej :) - w poszczególnych wersjach dokumentacji są informacje o nowych infoboxach. Więc najpełniejszą wiedzę znajdziesz... łącząc wszystkie dokumentacje. Mniej więcej rok temu zmieniałem na j.polski część etykiet ale tylko część i poza tym dostępne są dla wersji 7+.

I tu ważna informacja. Wersja 5 to już bardzo mocno zestarzała kompilacja. Wprawdzie mam dostęp do kodów tych wersji ale wolałbym nawet do nich nie zaglądać, bo zmian od tej wersji było dramatycznie dużo i część funkcjonalności jest zupełnie inaczej realizowana. Jeżeli interesuje Cię jakiś konkretnty InfoBox - mogę zajrzeć do aktualnego kodu (jeżeli jego funkcji nie będę znał ad-hoc).

Uwaga, to co poniżej dotyczy LK w wersji 7+ !
Co do Twojego pytania o prędkość w dolocie do określonego punktu. Piszesz o paliwie więc zakładam, że latasz z napędem. I tu jest problem. W lotach z napędem LK de facto oblicza prędkość chwilową (z kilkunastu sekund lotu) i na tej podstawie oblicza czas przybycia do punktu (Next Time To Go). Uwaga, "Next Time To Go" jest liczony w inny sposób dla lotów silnikowych i dla beznapędowych. Dlatego ma znaczenie typ statku jaki ustawisz w konfiguracji. W tym drugim przypadku (szybowce) czas jest liczony na podstawie teorii MacCready'ego. Możesz też wybrać parametr "Next Arrival Time", który jest po prostu wyliczonym czasem przybycia (Now + Next Time To Go). Nie ma za bardzo możliwości innego podejścia. Przecież masz tu kilka zmiennych: prędkość powietrzna, tor lotu, aktualna/zmienna prędkość i kierunek wiatru. W trakcie lotu - szczególnie napędowego - wszystkie mogą się znacząco zmieniać.
Ryszard Lewandowski
Pilot motolotniowy, samolotów ultralekkich.
Mechanik Poświadczenia Obsługi Statków Powietrznych - TM(PHG), TM(A).

SP-MIAU
Jazz, R912, Stratus-P17
wombat
Posty: 6
Rejestracja: wt lis 01, 2022 1:49 pm

Re: InfoBox'y w LK8000 - co do czego

Post autor: wombat »

Dzięki za szybką odpowiedź.

Z tego wnioskuję, że nie ma takiego idealnego parametru, jaki mnie interesuje, ale jest/są inne, które mogą częściowo mi pomóc :)
w poszczególnych wersjach dokumentacji są informacje o nowych infoboxach
Czy jest może tłumaczenie na PL, co oznaczają poszczególne informacje? Szukałem na stronie producenta https://www.lk8000.it/download/manuals.html, ale nie widzę tu ani jednego wyjaśnionego parametru z InfoBox. Poza tym, całość jest ENG - poradzę sobie, ale jeśli już ktoś to przetłumaczył, to zawsze trochę pracy mniej ;p


PS:
Piszesz o paliwie więc zakładam, że latasz z napędem.
Napisałem, że latam PPG (tj. napędowo) ;p
Awatar użytkownika
Ryszard Lewandowski
Site Admin
Posty: 537
Rejestracja: czw lip 20, 2017 7:27 am
Lokalizacja: Warszawa, EPNC
Kontakt:

Re: InfoBox'y w LK8000 - co do czego

Post autor: Ryszard Lewandowski »

Nie ma spolszczenia instrukcji. Częściowo labelki (ale jak pisałem dla wersji 7+) akurat ja tłumaczyłem (w tym help wyjaśniający ich działanie).

Tak do końca nie bardzo rozumiem jaki jeszcze chciałbyś otrzymać parametr. Lot napędowy jest cały czas zmienny. Żaden algorytm nie jest też w stanie przewidzieć jak za 20-30km zmieni się wiatr (czy się zmieni), jak za chwilę ustawisz kierunek lotu, jak za chwilę ustawisz prędkość powietrzną itd. Dlatego wszystkie tego typu aplikacje liczą średnią prędkość i na tej podstawie kalkulują. Jedynym zmiennym parametrem może być tu interwał jaki do wyliczania jest używany. I to właśnie jest zmieniane w zależności od statku powietrznego.

Jedyną modyfikacją, którą można sobie wyobrazić jest bardziej rozbudowana analiza kursu - tak, żeby uwzględniać to, że nie lecisz w danym momencie idealnie "po kresce". Ale tu praktyka wskazuje, że nie ma to zbyt dużego znaczenia. Robiliśmy kiedyś nawet testy po tym jak prędkość uśredniona została do LK wprowadzona (zresztą mam w tym swój udział). Doświadczenia pokazały, że lecąc cały czas w kierunku - nawet przy odchyleniach - błąd jest pomijalny. Kompensację błędu załatwiała właśnie średnia z określonego - modyfikowalnego dla statku powietrznego - okresu. Np. dla motolotni, przy przelotowej w granicach 90km/h (i to było uwzględniane w czasie pomiaru) - różnica wynosiła od 1 do 7km/h (ta ostatnia przy wyjątkowym zygzakowaniu). W lotach na dystansach ponad 1h (~100km) różnica oscylowała wokół... 1 minuty co jest świetnym osiągnieciem biorąc pod uwagę, że nie spotkałem jeszcze jednolitego wiatru na takim dystansie ;) .

Przypomnę jeszcze, że LK8000 jest rozwijane przez społeczność - nie występuje tu "producent". Niestety - dokumentacja nie jest z reguły na pierwszym miejscu. Jak napisałem wcześniej - jeżeli coś nie będzie dla Ciebie jasne (do czego jest dany InfoBox) - postaram się pomóc. Dodam, że w tym miesiącu dodam kolejne tłumaczenia labelek i helpów ale - powtarzam to ciągle :) - będzie to widoczne w wersjach 7+.
Ryszard Lewandowski
Pilot motolotniowy, samolotów ultralekkich.
Mechanik Poświadczenia Obsługi Statków Powietrznych - TM(PHG), TM(A).

SP-MIAU
Jazz, R912, Stratus-P17
Awatar użytkownika
Ryszard Lewandowski
Site Admin
Posty: 537
Rejestracja: czw lip 20, 2017 7:27 am
Lokalizacja: Warszawa, EPNC
Kontakt:

Re: InfoBox'y w LK8000 - co do czego

Post autor: Ryszard Lewandowski »

Próbowałem znaleźć jeszcze jak InfoBoxy wyglądają w Twojej wersji ale niestety - ta wersja nie jest już dostępna. Najstarsza to 6.1 z 2018 roku - więc nie sprawdzę jak to wygląda. Podejrzewam, że to co jest obecnie - w zupełności zaspokoi Twoje potrzeby. Naliczanie czasu doloty/godziny przylotu - działa całkiem dobrze. Zastanawiam się tylko czy w wersji 5 już to było. Mimo wszystko proponuję Ci zrobić upgrade co najmniej do najnowszej wersji stabilnej.
Ryszard Lewandowski
Pilot motolotniowy, samolotów ultralekkich.
Mechanik Poświadczenia Obsługi Statków Powietrznych - TM(PHG), TM(A).

SP-MIAU
Jazz, R912, Stratus-P17
wombat
Posty: 6
Rejestracja: wt lis 01, 2022 1:49 pm

Re: InfoBox'y w LK8000 - co do czego

Post autor: wombat »

Moje główne pytanie było o opis parametrów InfoBox - który co dokładnie oznacza, ale idealnie byłoby poznać je wszystkie szczegółowo ;)

Chciałbym poznać (tak ogólnie, dla siebie) m.in. następujące parametry, w których albo w ogóle nie wiem, o co chodzi, albo działają inaczej, niż bym rozumiał z nazwy i chociaż te chciałbym wiedzieć, do czego realnie służą: "AA Speed Tg", "Alternate1 Arrival", "Bank angle", "Bearing" (jaka jest różnica pomiędzy Bearing a Kierunek ?), "BestAlternate Arrival", "Multitarget Bearing", "Next Arrival Time", "Next Time To Go", "Task Arrival Time", "Task Speed", "Task Time To Go" (czy Task jest tym samym, co zwykła trasa, tj. Zadanie, składające się z PZ'tów, lub pliki o rozszerzeniach .cup lub .lkt?), "Track".

Co do:
Mimo wszystko proponuję Ci zrobić upgrade co najmniej do najnowszej wersji stabilnej
Trochę mnie przeraża od nowa ustawianie wszystkich opcji, które przez ostatni rok sobie dostosowywałem, więc wolę to odwlekać, dopóki nie stanie się to konieczne, ale - póki co - ta wersja (5.3A3) zdaje się działać poprawnie ;p

Odnośnie:
Tak do końca nie bardzo rozumiem jaki jeszcze chciałbyś otrzymać parametr.
Idealny parametr, to prędkość względem celu/punktu trasy, ale - jak rozumiem - nie ma czegoś takiego. Nie jest to coś mi niezbędnego, bez czego nie potrafię latać, ale po prostu byłby bardzo pomocny ;)

Ja to sobie wyobrażałem, że działało to by np. tak (teraz zaczynam to wymyślać, więc może się okazać, że coś pomijam nieświadomie i to w ten sposób nie będzie działać, ale spróbuję): znana jest odległość moja [odbiornika GPS] od celu/punktu trasy, tj. mamy już jeden z parametrów [dystans], potrzebnych do obliczenia tej prędkości. Dalej, LK liczy średnią mojego kursu [Heading] z ostatnich dwóch/trzech pozycji (Heading - a to już przecież LK i tak wylicza "w locie") + dwie/trzy ostatnie pozycje dla obliczenia "zwykłej" prędkości GPS (to również i tak liczy) i wykorzystuje te dane do obliczenia chwilowej prędkości względem azymutu dla punktu na mapie (cel/punkt trasy).

W dużym uproszczeniu: jeśli lecę pod kątem 90st. (tj. dokładnie po okręgu, o niezmiennym promieniu) względem punktu trasy, to moja prędkość względem tego punktu to 0 km/h (bo ani się nie przybliżam, ani nie oddalam). Jeśli lecę prosto, ale nie na ten punkt, tylko pod kątem 100st. (punkt mam z boku - pomijam już, że kąt się będzie zwiększał i będzie coraz bardziej rozwarty, bo łatwiej mi to tak wytłumaczyć, ale LK miałby to cały czas wyliczać), to prędkość będzie ujemna, bo się będę oddalał. Natomiast, jak kąt mojego Heading będzie mniejszy, niż 90st. względem punktu na mapie, to prędkość będzie dodatnia i będzie rosnąć wraz ze zmniejszaniem się konta pomiędzy Heading a punktem na mapie, aż się zrówna ze "zwykłą" prędkością GPS, gdy kąt pomiędzy moim Heading a najkrótszą trasą/kreską do punktu/celu będzie 0st. (oczywiście, jak zauważyłeś, jest to trochę wyidealizowane, bo zawsze się leci trochę zygzakiem).

Przykładowe wyniki: prędkość chwilowa GPS względem ziemi wynosi 50km/h, ale przez wzgląd na boczny wiatr, lecę pod kątem 30st. względem "kreski", wskazującej najbliższy punkt trasy (oczywiście, ten kąt będzie się cały czas zmieniał, bo się przesuwam w przestrzeni, ale powiedzmy, że chwilowo mamy odczytaną konkretną wartość), to moja chwilowa prędkość względem punktu trasy wynosi 40km/h.
Dodam, że nie jestem matematykiem, więc nie potrafię tego przełożyć na wzór, ani - tym bardziej - policzyć, stąd powyższy przykład to liczby "z sufitu", ale przedstawiają ogólny zamysł ;)
wombat
Posty: 6
Rejestracja: wt lis 01, 2022 1:49 pm

Re: InfoBox'y w LK8000 - co do czego

Post autor: wombat »

Właśnie to sobie rozrysowałem i stwierdzam, że wszystkie dane, potrzebne do wzoru na prędkość, są już wyliczane przez LK/GPS - wystarczyłoby tylko stworzyć nową formułę/polecenie, które wyliczałoby tę prędkość względem punktu trasy. Taki kazus trochę, bo obawiam się, że [o ile działałoby to poprawnie, bo ja tylko trochę w HTML kiedyś grzebałem, a programistą nie jestem, ale czasami na pozór proste rzeczy trudno jest oprogramować, bo każda zmiana może mieć impakt na inną część kodu] to chyba tylko garstka ludzi by z tego korzystała :lol:

Rozrysowałem to sobie, ale jak wkleję ten swój rysunek, to obawiam się, że nie będzie czytelny :lol:

Generalnie, czas i dystans mamy (parametry do wyliczenia prędkości :)).
Tylko tu nie bierzemy dystansu ze zwykłego śladu (prędkość GPS), a zmianę odległości poprzedniej lokalizacji do nowej, ale punktem odniesienia jest punkt na trasie, zamiast Heading, więc z wykresu w osi XY, mamy nadal prostą AB, ale tylko na osi tylko X (kurde, nie wiem, jak to opisać, nie rysując tego na Twoich oczach ;p). Znamy też czas, więc teraz tylko podzielić jedno przez drugie i mamy rzeczową prędkość chwilową względem punktu trasy :D
Awatar użytkownika
Ryszard Lewandowski
Site Admin
Posty: 537
Rejestracja: czw lip 20, 2017 7:27 am
Lokalizacja: Warszawa, EPNC
Kontakt:

Re: InfoBox'y w LK8000 - co do czego

Post autor: Ryszard Lewandowski »

Zacznę od końca. Obecnie czas dolotu (NextETE) jest wyliczany w odniesieniu do prędkości chwilowej. Wczoraj dokładnie sprawdzałem bieżący kod i opracowałem/zaproponowałem zmianę w LK, gdzie prędkość (a tym samym czas dolotu...) będzie wyliczania nie na podstawie prędkości chwilowej - ale prędkości średniej - w dużym uproszczeniu - wyliczanej na podstawie określonego (zmiennego) interwału czasowego. Do dobre podejście. Wyliczanie kursu średniego byłoby karkołomne, a liczenie rzeczywistej prędkości w interwale powinno sprawę załatwić.

Zmiana jest zaadresowana i najpierw pojawi się w wersji BETA (zapewne 1-2 miesiące), potem w wersji stabilnej. Niestety (czy stety) - będzie to dostępne dla wersji 7+.
Ryszard Lewandowski
Pilot motolotniowy, samolotów ultralekkich.
Mechanik Poświadczenia Obsługi Statków Powietrznych - TM(PHG), TM(A).

SP-MIAU
Jazz, R912, Stratus-P17
Awatar użytkownika
Ryszard Lewandowski
Site Admin
Posty: 537
Rejestracja: czw lip 20, 2017 7:27 am
Lokalizacja: Warszawa, EPNC
Kontakt:

Re: InfoBox'y w LK8000 - co do czego

Post autor: Ryszard Lewandowski »

  • AA Speed Tg - prędkość wymagana do ukończenia zadania AAT (latanie zawodnicze na szybowcach - dla nas bezużyteczne).
  • Alternate1 Arrival - czas przylotu do lotniska wybranego jako Pierwsze Alternatywne.
  • Bank angle - kąt przechylenia - uwaga, dla małych prędkości obarczony dużym błędem.
  • Bearing - kąt pomiędzy północą, a linią prostą do celu. Jeżeli wiatr jest zerowy - bearing=heading (kurs). Jeżeli jest wiatr - to Heading (kurs) uwzglednia poprawkę na wiatr. Przykładowo na mapie masz kreskę do celu pokazującą, że powinieneś lecieć na azymut 20 stopni (BEARING) ale na busoli ustawiasz 30 stopni (HEADING), bo masz wiatr z prawej.
  • BestAlternate Arrival - czas dolotu do lądowiska wybranego przez LK jako najlepsze alternatywne (wyliczane w bardzo skomplikownay sposób - zasadne dla szybowców, gdzie nie tylko odległość/wiatr ma znaczenie)
  • Multitarget Bearing - funkcja celowo wyłączona - nie działa. Podawała bearing do aktualnego celu w opcji lotu MultiTarget (kilka celów). Też do zawodniczego latania na szybowcach
  • Next Arrival Time - godzina przylotu do obecnego PZ. Dla napędowców - to własnie o tym pisałe. Oblicza czas (czyli na którą godzinę) dolecisz do tego PZ według aktualnych - chwilowych parametrów.
  • Next Time To Go - odpowiednik tego co powyżej ale wyrażony w postaci czasu. Np. dolecisza za 30minut i 25 sekund (a nie na która godzine).
  • Task Arrival Time - godzina, na którą zakończysz aktualny task (zadanie). W typowym lataniu napoędowym - toższame z Next Arrival Time.
  • Task Speed - prędkość osiągnięta w aktualnym zadaniu. Uwaga! Ta prędkość jest kompensowana o wysokość.,
  • Task Time To Go - czas do zakończenia aktualnego zadania (na podstawie aktualnych parametrów).
  • Track - kurs na podstawie GPS (HEADING).
W naszym lataniu - Task i trasa to właściwie to samo. W najprostszym przypadku task składa się z jednego legu (start->cel). Ale w LK lub plikach, o których pisałeś - można tworzyć dowolnie skomplikowane trasy - przy czym osiągnięcie danego punktu (czyli realizacja danego tasku/zadania) wymaga przelecenie przez dany punkt według określonych kryteriów (np. przez wirttualny walec o środku w punktu o średnicy 500m). To już właśnie funkcje zawodnicze.
Ryszard Lewandowski
Pilot motolotniowy, samolotów ultralekkich.
Mechanik Poświadczenia Obsługi Statków Powietrznych - TM(PHG), TM(A).

SP-MIAU
Jazz, R912, Stratus-P17
wombat
Posty: 6
Rejestracja: wt lis 01, 2022 1:49 pm

Re: InfoBox'y w LK8000 - co do czego

Post autor: wombat »

Dzięki za wszystko!
ODPOWIEDZ