Transponder w Motolotni

Forum o kwestiach technicznych związanych z lataniem.
Piotr Płachta
Posty: 13
Rejestracja: śr mar 20, 2019 8:49 pm

Transponder w Motolotni

Post autor: Piotr Płachta »

Koleżanki i Koledzy po kilku dziwnych i niebezpiecznych "zbliżeniach" które miałem w powietrzu postanowiłem zainwestować taniejącą z miesiąca na miesiąc złotówkę w transponder. Po kilkukrotnym zawracaniu głowy :) :) :) :) Rysiowi i jego cennym radom wybór padł na Trig-a TT21.
Oczekiwanie na paczkę, i w końcu jest
Paczka.jpg
Paczka.jpg (41.72 KiB) Przejrzano 9656 razy
W środku Jednostka centralna, i pulpit sterujący
Trans.jpg
Trans.jpg (87.61 KiB) Przejrzano 9656 razy
oraz akcesoria służące do podłączenia wszystkiego, wraz z anteną
Akcesoria 2.jpg
Akcesoria 2.jpg (74.6 KiB) Przejrzano 9656 razy
Ok to bierzemy się za robienie wiązek.
Dodatkowo podłączać będę GPS by być widocznym na portalu Flightradar.
Konieczne jest również uzyskanie pozwolenia radiowego w UKE, ale to też w trakcie.
Na dziś koniec, o kolejnych etapach pracy będę informował
SP-MRCN
Awatar użytkownika
Ryszard Lewandowski
Site Admin
Posty: 533
Rejestracja: czw lip 20, 2017 7:27 am
Lokalizacja: Warszawa, EPNC
Kontakt:

Re: Transponder w Motolotni

Post autor: Ryszard Lewandowski »

PIotr, uważaj na myszy. Bardzo lubią przycisk IDENT - poważnie :)
Ryszard Lewandowski
Pilot motolotniowy, samolotów ultralekkich.
Mechanik Poświadczenia Obsługi Statków Powietrznych - TM(PHG), TM(A).

SP-MIAU
Jazz, R912, Stratus-P17
Janusz
Posty: 69
Rejestracja: ndz sie 06, 2017 8:55 pm

Re: Transponder w Motolotni

Post autor: Janusz »

Wygląda fajnie , tylko skąd tu wytrzasnąć niepotrzebną nikomu dyszkę.

Janusz
Piotr Płachta
Posty: 13
Rejestracja: śr mar 20, 2019 8:49 pm

Re: Transponder w Motolotni

Post autor: Piotr Płachta »

Ryszard Lewandowski pisze: czw sty 21, 2021 10:16 am PIotr, uważaj na myszy. Bardzo lubią przycisk IDENT - poważnie :)
U mnie upodobaly sobie jeden rodzaj izolacji :)
Janusz pisze: czw sty 21, 2021 4:58 pm Wygląda fajnie , tylko skąd tu wytrzasnąć niepotrzebną nikomu dyszkę.

Janusz
Bezpieczeństwo nie ma ceny.
SP-MRCN
Piotr Płachta
Posty: 13
Rejestracja: śr mar 20, 2019 8:49 pm

Re: Transponder w Motolotni

Post autor: Piotr Płachta »

Przyszedł czas na dalsze prace przy transponderze.
Po zmontowaniu wiązki jednostka centralna - manipulator przyszła pora na podłączenie GPS.
Niestety transponder "czyta" sygnały z portu RS 232 w trochę innym standardzie niż wysyła je GPS i konieczne było zastosowanie dodatkowego układu. Nie będę się tu rozpisywał o transmisji RS 232, ale należy na to zwrócić uwagę.
RS.jpg
RS.jpg (43.03 KiB) Przejrzano 8936 razy
Wszystko na Pajączka ale do testów wystarczy

GPS.jpg
GPS.jpg (80.58 KiB) Przejrzano 8936 razy
Programowanie GPS by nadawał jedynie paczki odbierane przez transponder

ts.jpg
ts.jpg (35.69 KiB) Przejrzano 8936 razy
Po złożeniu w całość okazało się że wszystko działa


Przyszedł czas na poszukiwanie miejsca na tablicy przyrządów. W między czasie legalizacja działania transpondera w ULC i UKE ale o tym napisze oddzielny post.
SP-MRCN
grzesiek_ts
Posty: 16
Rejestracja: pt sty 24, 2020 10:56 pm
Lokalizacja: Trzebicz Nowy

Re: Transponder w Motolotni

Post autor: grzesiek_ts »

Piotrze - i jak się sprawy mają?
Podłączyłeś? Działa? Jakieś doświadczenia z użytkowania? Podziel się! ;)
Wróbelek z Trzebicza
SP-MKGW
Apollo Jet Star, R912, Aeros Still TL
Piotr Płachta
Posty: 13
Rejestracja: śr mar 20, 2019 8:49 pm

Re: Transponder w Motolotni

Post autor: Piotr Płachta »

Oczywiście podłączyłem.
Przepraszam ale jakoś podczas sezony nie miałem czasu na opisanie wszystkiego
Postaram się w skrócie.
Transponder został już zamontowany na początku sezonu. Udało się wszystko zrobić by był widoczny na flightradar :)
Przy podłączaniu zamontowałem jeszcze zabezpieczenie by przy przypadkowym podłączeniu akumulatora odwrotnie nie uległ spaleniu transponder i wszystko zadziałało. GPS łapie błyskawicznie. Stojąc przed hangarem osiewa mnie już radar :)
Ogólnie urządzenie super, jestem z niego bardzo zadowolony.
Mode S sprawia praktycznie jego bezobsługowość podczas lotu. Nie muszę wpisywać kodu squawk, ani przycisku IDENT. Wszystkie informacje o mnie idą z paczką danych do FIS.
Podczas lotów "opieka" z FIS doskonale znając moją dokładną pozycje robi wszystko bym " nie zrobił sobie krzywdy:) " Mówię tu od ostrzeżeń by nie wlecieć w strefy po kolizje z innymi statkami.
Dodatkowym atutem jest możliwość latania w przestrzeniach w których motolotnią bez transpondera bym się nie dostał, lub byłoby to znacznie trudniejsze. Tak jak w tamtym roku wlecenie w CTR Łodzi było niemożliwe tak w tym roku " swobodnie mogłem sobie latać" Kontrola z wieży na początku nie była chętna na zgodę, a po informacji że mam transponder pan stwierdził bym śmiało wlatywał bo mnie widzi.
Sytuacji w których transponder w bezpośredni lub pośredni mi pomógł było wiele.
Niestety zdjęć z zamontowanego urządzenia nie mam gdyż obecnie wymieniam silnik i motolotnia jest w stanie rozkładu, ale po złożeniu antena powróci na swoje miejsce i w przyszłym sezonie SP-MRCN znów będzie nadawał.
Reasumując jest to najlepszy zakup do motolotni i jestem z niego mega zadowolony. Oczywiście wykonanie wiązek i konfiguracja wymagała trochę czasu ale dzięki Rysiowi się udało.
Jak ktoś się jeszcze zastanawia to polecam.
SP-MRCN
ODPOWIEDZ