Stowarzyszenie Promocji Latających Drabin

Tu możemy zamieszczać zdjęcia, filmy, rysunki, piosenki czy inne media związane z lotnictwem.
Awatar użytkownika
Marek Siekirka
Posty: 47
Rejestracja: ndz lip 23, 2017 1:06 pm
Lokalizacja: Ostrów Wlkp.
Kontakt:

Stowarzyszenie Promocji Latających Drabin

Post autor: Marek Siekirka »

https://www.youtube.com/watch?v=AlB9TbtaUsA
https://www.youtube.com/watch?v=t_kvolbDy6c
To nie żart. Francuzi mają odwagę i fantazję, i z aluminiowych drabin zrobili kilka modeli ultralekkich samolotów.
Czytałem kilka różnych stron www o samolocie Affordaplane i na jednej z nich przeczytałem o stopie aluminium użytym do jego budowy. Podano 6063 (nasze PA 38). Dla jasności - PA 38 to stop 6060 i 6063, używany m.in. do produkcji drabin, profili regałów, okien, drzwi, itp. Oba ujęte są jako PA 38, choć jest pewna różnica w składzie chemicznym i wytrzymałości tych stopów na korzyść 6063.
Amerykanie powszechnie stosują 6061 (nasze PA 45), ale pomimo pozornej bliskości w oznaczeniu, jest to stop lotniczy, o rząd wielkości mocniejszy od 6060 i 6063.
Gdy przeczytałem, że samolot jest zbudowany z 6063 uznałem to za błąd druku lub autora i uważniej przyjrzałem się tej stronie www i samolotowi, o którym czytam.
Okazało się, że się pomyliłem i to nie Affordaplane, a Cubchel. Podobny, bo wzorowany na nim.
Ma za to pewną ciekawostkę konstrukcyjną. Nie ma lotek, a steruje się skręcając całe skrzydła. Takie "skrzydłolotki". Dźwigar skrzydła jest osią obrotu skrzydła. Ludzie mają czasem genialne pomysły. Prosta konstrukcja, to łatwiejsza budowa i lżejsza. A jest to ważne w kategorii Part 103 - do 115kg i ważne w budowie samolotu z planów lub w wersji KIT.

(I co Ty na to, Panie Januszu? Hihi...)
Awatar użytkownika
Ryszard Lewandowski
Site Admin
Posty: 533
Rejestracja: czw lip 20, 2017 7:27 am
Lokalizacja: Warszawa, EPNC
Kontakt:

Re: Stowarzyszenie Promocji Latających Drabin

Post autor: Ryszard Lewandowski »

Super pomysł! Jestem pełen podziwu dla takich pasjonatów. Sam od jakiegoś czasu zastanawiam się nad budową bardzo prostego samolotu i takie klimaty są mi bliskie. Kto wie... :)
Ryszard Lewandowski
Pilot motolotniowy, samolotów ultralekkich.
Mechanik Poświadczenia Obsługi Statków Powietrznych - TM(PHG), TM(A).

SP-MIAU
Jazz, R912, Stratus-P17
Awatar użytkownika
Marek Siekirka
Posty: 47
Rejestracja: ndz lip 23, 2017 1:06 pm
Lokalizacja: Ostrów Wlkp.
Kontakt:

Re: Stowarzyszenie Promocji Latających Drabin

Post autor: Marek Siekirka »

Na tych filmikach widać, jak te skrzydłolotki pracują. Co prawda, to nie jest Cubchel, a wcześniejszy Demoichelle. Skrzydła chyba te same i sterowanie również.
https://www.youtube.com/watch?v=O9uFllqY71Q
https://www.youtube.com/watch?v=XiSZuWCNYvA
https://www.youtube.com/watch?v=9V2S2tYidMU&t=198s
Najprostsza konstrukcja, jaką dotąd znalazłem, to Affordaplane. Amerykanie piszą, że kosztuje mniej, niż 3000 dolarów (bez silnika i awioniki).
Cubchel co prawda nie ma lotek, więc niby jest prostszy, ale traci na budowie skrzydła, bo trzeba też trochę laminować. Affordaplane cały jest skręcany, a poszycie klejone i prasowane żelazkiem. Żebra ma wycinane z pianki poliuretanowej (styrodur) i chyba ze sklejki.
Natomiast moim zdaniem najładniejszy ( z tych prostych, ultralekkich) i na polskie warunki chyba bardziej odpowiedni jest Belite Pro Cub Lite.
Niestety, sporo droższy.
https://www.youtube.com/watch?v=cnt8TSSr0rM
https://www.youtube.com/watch?v=6HpAbRnB1HM
https://www.youtube.com/watch?v=5LG1aMy3RgA&t=149s
Co ciekawe, to nie są konstrukcje z lat 80 tych, a zupełnie nowe.
Wybór współczesnych, prostych i w miarę tanich konstrukcji jest większy.
Awatar użytkownika
Ryszard Lewandowski
Site Admin
Posty: 533
Rejestracja: czw lip 20, 2017 7:27 am
Lokalizacja: Warszawa, EPNC
Kontakt:

Re: Stowarzyszenie Promocji Latających Drabin

Post autor: Ryszard Lewandowski »

No właśnie... w ubiegłym roku miałem okazję obejrzeć - w trakcie budowy Belite Pro Cub Lite w UK. Był to stosunkowo wczesny etap - jeszcze bez skrzydeł. Wiem, że w październiku został oblatany i jego budowniczy i pilot jest zafascynowany tym samolotem. Wyglądał bardzo solidnie i profesjonalnie. Osobiście wszystko co jest CUBem lub jest CUBo podobne bardzo mi się podoba :)
Ryszard Lewandowski
Pilot motolotniowy, samolotów ultralekkich.
Mechanik Poświadczenia Obsługi Statków Powietrznych - TM(PHG), TM(A).

SP-MIAU
Jazz, R912, Stratus-P17
ODPOWIEDZ